توزیع کارت رای‌دهی آغاز شد

- ۰۶ جوزا ۱۳۹۲

ثبت نام رای دهنده‌گان در کابل و تمام ولایات افغانستان آغاز شد. کمیسیون مستقل انتخابات از نامزدان انتخابات خواست به فکر تقلب نباشند و مردم را برای گرفتن کارت‌های رای دهی تشویق کنند.
انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ ۱۶ ماه حمل ۱۳۹۳برگزار می‌شود. پروسه ثبت نام رای دهنده‌گان و توزیع کارت های رای دهی از ۵ جوزا آغاز و حدود ۱۰ ماه ادامه می‌یابد.
فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات هنگام بازگشایی یک مرکز ثبت نام رای دهنده‌گان در کابل، به خبرنگاران گفت: «تاکید می‌کنم، هیچ ممکن نخواهد بود که کسی از طریق غیرمشروع و از طریق تقلب به سمتی گزیده شود. ما انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را پیش روی داریم».
مردم افغانستان می‌توانند در ۴۱ مرکز و ۸۲ محل ثبت نام رای دهنده‌گان در کابل و مراکز ولایات کارت رای بگیرند. قرار است مراکز توزیع کارت در ولسوالی‌ها نیز باز شوند.
رییس کمیسیون انتخابات گفت تنها به افغان‌هایی کارت رای داده می‌شود که به تازه‌گی ۱۸ ساله شده اند، کارت رای شان مفقود شده و یا هم از مهاجرت برگشته باشند. افغان‌هایی که محل زنده‌گی شان را تغییر داده، از یک ولایت به ولایت دیگر رفته اند نیز باید دوباره کارت بگیرند.
قرار است در ماه سنبله امسال، نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ثبت نام شوند. رقابت های انتخاباتی نیز از همین ماه آغاز خواهد شد.

«آرای تقلبی باطل می‌شوند»
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت اگر جلو تقلب در مناطق نا امن گرفته نشود، صندوق‌های رای در کابل باطل خواهند شد: «اگر صندوقی پر ساخته شود. اگر کسی رای را غیرقانونی به دست آورد و اگر ما نتوانیم در ساحات دوردست جلو چنین کسانی را بگیریم، اما به صورت جدی این کار را [حداقل] انجام داده می‌توانیم که این صندوق و یا رأی را باطل کنیم».
تهدیدهای امنیتی بزرگترین مانع برگزاری انتخابات شفاف در سال ۲۰۱۴ خوانده می شود. رییس کمیسیون انتخابات گفت کارمندان کمیسیون انتخابات در تمام مناطقی که امنیت آن تامین باشد، کارت‌های رای را توزیع می‌کنند و در انتخابات صندوق می‌گذارد.
در همین حال، شهروندانی که در نخستین روز ثبت نام، کارت رای گرفتند، گفتند که در انتخابات شرکت می کنند و از بین نامزدان، به شایسته ترین نامزد رای می دهند.
نوید احمد که به تازه‌گی سن ۱۸ سالگی را تکمیل کرده و امروز کارت رای به دست آورد، به رسانه‌ها گفت: «ما کسانی که سن قانونی خود را پوره کرده ایم، حق ماست که کارت رای بگیریم و یک رییس جمهور خوب و عادل را انتخاب کنیم».
حکومت افغانستان تصمیم داشت تا به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات، تذکره برقی توزیع کند، ولی توزیع این تذکره ها هنوز آغاز نشده است. کمیسیون انتخابات می گوید کارت های قبلی و جدید برای رای دادن در روز انتخابات قابل اعتبار هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.