شورای نامزدان: اعلام نتیجۀ انتخابات مشروعیت ندارد/ «کمیسیون انتخابات بستۀ بحران افغانستان را همگانی می‌سازد»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۰ قوس ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید که در صورتی که کمیسیون انتخابات نتیجۀ تقلبی انتخابات را اعلام کند، مورد تأیید آنان قرار نمی‌گیرد و آنان دست اعمال باز دارنده می‌زنند.

این شورا در یک نشست خبری امروز چهار شنبه، ۲۰ قوس، در اعلامیه‌یی مشترک، نشست کمیسیون انتخابات را سمبولیک/ نمایشی، عوام فریبانه، غیر موثر و فاقد معیارهای انتخاباتی دانسته و می‌افزایند که به همین دلیل از اشتراک در این نشست انصراف کردند.

اعلامیه‌ گفته است؛ شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، به این باور است که مهار بحران انتخاباتی با نمایش دادن‌ها و بازی با افکار عامه نمی‌شود. نه تنها سوء مدیریت کمیسیون انتخابات در شمارش آرا با عث بحران انتخاباتی گردید، بلکه موضع‌گیری‌های اخیر کمیسیون انتخابات این روند را به شدت سیاست زده و از مسیری اصلی‌اش منحرف ساخته است.

IMG_2682در اعلامیه تذکر رفته است که شورای نامزدان برای عبور از این “انسداد” و روند انتخاباتی طرح” حکومت مشارکت ملی انتخاباتی محور” را ارایه کرد و پیشنهاد شورای نامزدان “دیالوگ” میان تکت‌های انتخاباتی، طرف‌های سیاسی و نخبه‌گان کشور است  تا این طریق بحران انتخابات مهار شود و اعتماد لازم و یکپارچه را احیا نمایند و دولت مسوول تشکیل شود.

شورای نامزدان اعلام کرده است  که کمیسیون انتخابات با روش غلط اشتباه تاریخی کمیسیون قبلی را که امروز در زندان به‌سر می‌برند تکرار نکند؛ زیرا هر نوع اعلام کمیسیون انتخابات از نتایج تقلبی انتخابات، آشتباه برزگ و به شدت بحران‌ آفرین است و مسوولیت آن به مستفیم به دولت و کمیسیون انتخابات بر می‌گردد.

این شورا گفته است که در صورتی که هشدارشان جدی گرفته نشود و کمیسیون انتخابات تصمیم عجولانه بگیرد، شورای نامزدان ریاست جمهوری، نتیجۀ تقلبی را نامشروع و دست به اعمال بازدارنده می‌زند.

0-02-03-3ec9a1735dd86a1d11a64a37783f46f1fc9e7aa43fcef371e7f66cd74be0ceba_f55ba56fپکیچ بحران افغانستان

همچنان اعضای شورای نامزدان انتخاباتی ریاست جمهوری در پاسخ به پرشس‌های خبرنگاران گفتند که در صورت اعلام نتیجۀ انتخابات،  کمیسیون انتخابات “پکیچ بحران” افغانستان را اعلام می‌کند.

احمد ولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و عضو شورای نامزدان، در پاسخ به پرشسی گفت: انتخابات برای مردم ملال آور شده است و جلسات نمایشثی کمیسیون انتخابات نتیجۀ در پی‌نداشت.

او گفت که در نشست نمایشی کمیسیون انتخابات بدون “دو تیم انتخاباتی دولتی” هیچ تیم اشتراک نداشت و یک این تیم‌ها هم اجباراً اشتراک کرده بود که اعتراض‌گونه نشست را ترک کرد.

آقای مسعود افزود که اعلامیه‌های شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوی از طرف حکومت “سانسور” می‌شود و به رسانه‌ها گفته شده است که اعلامیه‌یی‌ شورای نامزدان را در رابطه به تشکیل حکومت “مشارکت ملی انتخابات محور” را متشر نسازند.

او گفت که کمیسیون انتخابات شفافیت انتخابات را از بین‌برده و میلیون‌های پول هزینه شده در این روند را به باد داده است و امروز تنها خبر رسانی‌ که یک امر دموکراتیک است، از طرف دولت سانسور می‌شود و خود را برنده اعلام می‌کنند تا دیگران‌ برایشان تمکین کنند، اما این قابل قبول نیست.

او گفت که در انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته، میزان پایین مشارکت و بالای تقلب نمایان گر این موضوع است، اما کمیسیون اسرار به اعلام نتیجۀ انتخابات دارد، ولی این نتیجۀ انتخابات نیست” پکیچ بحران” در افغانستان است.

او گفت که انتخابات از ابتدا به مکانیزم غلط راه‌اندازی شد و در روز انتخابات با غلطی پیشرفت و امروز با غلطی اعلام می‌شود، اما این اعلام بحران در کشور است، کمیسیون که باید بی‌طرف می‌بود، امروز بخش از بحران است.

او گفت که همین کمیسیون که خودش بخشی از بحران است، اسرار به اعلام نتیجۀ دارد، اما نمی‌دانیم که چه را اعلام می‌کنند؟ شورای نامزدان برای بیرون رفت از این مسألۀ  طرح” حکومت مشارکت ملی انتخابات محور” را ارایه کرده است تا نظام سازی دوام یابد، مشارکت صورت بگیرد و مشروعیت ایجاد شود، او گفت که فورمل بُرد- بُرد در افغانستان وجود ندارد، یا همه “می‌بریم یا همه می‌بازیم” و طوری نیست که شما بُبرید و ببازیم.

او گفت که فورمل بُرد این است تا تمام تیم‌های انتخاباتی بنشینند، روی یک مکانیزم جدید کار کنند و حتا اگر روی نتیجۀ انتخابات توافق کنند، می‌تواند از بحران جلوگیری شود و زمانی که حکومت مشارکت ملی انتخابات محور ایجاد گردد، مشروعیت ایجاد می‌گردد، اما در غیر صورت گزینۀ بهتر این وجود ندارد.

همچنان، محمد شهاب حکیمی، عضو دیگر شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید: اگر کمیسیون انتخابات نتیجۀ را اعلام کند، نتیجۀ قابل پذیریش نیست؛ زیرا کمیسیون انتخابات نزد شورای نامزدان مشروعیت ندارد.

آقای حکیمی گفت که در افغانستان اقوام مختلف زنده‌گی می‌کنند، ما خواستیم که انتخابات به صورت درست پیش‌برود، اما از ابتدا تا انتها به غلطی و تقلب پیش‌‎رفت.

او گفت که انتخابات درست صورت نگرفت، تقلب‌های زیاد بود و این‌ روشن است که کی تقلب کرده است، تیم دولت ساز؛ زیرا فرماندهان امنیه، والی‌ها، ولسوال‌ها و سایر افراد در اخیارشان بود.

او گفت که اگر فردا اعلام کنند که ما رییس جمهوری هستم، مورد قبول کسی نیست، اما ما می‌گویم باید توافق کنیم، نمی‌گویم که ۱۰ رییس جمهور باشد، باید مشترک بشنیم به توافق یک نفر را رییس جمهور انتخاب کنیم.

همچنان، محمد حکیم تورسن، عضو دیگر شورای نامزدان در این نشست گفت که حکومت مشارکت ملی برای نجات مردم افغانستان و جلوگیری از فساد و چور چپاول است.

او گفت که اعلام نیتجۀ انتخابات از طرف کمیسیون انتخابات چالش‌جدید را در کشور رقم خواهد زد و حتا منجر به حکومت موازی خواهد شد.

به گفتۀ او، پیشنهاد حکومت مشارکت ملی انتخابات محور، گزینه نجات افغانستان در دست دو تیم متقلب است.

همچنان عنایت الله حفیظ، عضو دیگر این شورا، گفت که کمیسیون انتخابات را به تلاش به عوام فریبی  متهم کرد و گفت که تلاش می‌کنند تا جعل‌کاران را به قدرت برساند.

آقای حفیظ گفت که کسانی که جعل کرده‌اند، باید به زندان بروند. او گفت که حکومت وحدت ملی “شرکت سهامی” عبدالله و غنی بود. اما حکومت مشارکت ملی گزینه نجات افغانستان است.

همچنان، فاروق نجرابی، عضو دیگر شورای نامزدان، گفت که برای نجات از بحرانی که خط سفید تجزیه افغانستان را رقم می‌زند، باید حکومت مشارکت ملی انتخابات محور تشکیل شود.

بشیر بیژن، عضو دیگر شورای نامزدان در این نشست، کمیسیون انتخابات را به اعمال لجوجانه و خود خواهانه متهم کرد و گفت که تنها گزینۀ که می‌تواند افغانستان را نجات دهد، حکومت مشارکت ملی است.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.