جایکا به حکومت افغانستان: معضلۀ زمین در شهر جدید کابل را برطرف سازید

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

اداره همکاری‌های بین‌المللی جاپان یا جایکا می‌گوید که کمک‌های مالی را با یک سلسله شرایط به پروژه اعمار کابل جدید ادامه می‌دهد.
یکی از تمویل‌کننده‌گان پرژوه اعمار شهر جدید کابل هشدار می‌دهد که اگر حکومت افغانستان اقدامات لازم را در زمینه تصفیۀ معضلۀ زمین در ساحات تطبیق این پروژه روی دست نگیرد، این مساله می‌تواند بر ادامه مساعدت‌های مالی این اداره تاثیر گذارد.
توشیو کی ایواما یکی از مسوولان اداره همکاری‌های بین‌المللی جاپان یا جایکا به روز سه شنبه حین اعلام مساعدت تازه جاپان به اداره انکشاف شهر جدید کابل به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان باید با افرادی که در این منطقه جایداد دارند به طور درست برخورد کند:
«تصفیه زمین باید به گونه مناسب انجام شود، جبران خساره درست صورت بگیرد، با مردم به طور مناسب مشوره گردد، اینها شرایط ما اند زیرا نمی‌توانیم که مردم را جبراً اخراج کنیم. برای حکومت افغانستان لازم است که به گونه مناسب با افرادی که به خاطر اجرای این پروژه متضرر شده اند، برخورد نماید.»
آقای ایواما افزود که جاپان از طریق اداره جایکا در گذشته حد اقل ۵ ملیون دالر را به اداره انکشاف شهر جدید کابل کمک کرده است.
در این حال مسوولان اداره انکشاف شهر جدید کابل می‌گویند که از ۱۴ میلیون دالر کمک تازه جایکا در اعمار ۱۲ کیلومتر سرک به طور مرحله وار در ساحات پارسل اول شهر جدید کابل استفاده خواهد شد. انجنیر غلام سخی حسن زاده رییس اجراییوی اداره انکشاف شهر جدید کابل گفت که بحث های آنان با وزارت مالیه در راستای استملاک زمین به گونه درست ادامه دارد.
وی در بخش از حرف هایش گفت که بخش اعظم از زمین ها در ساحه باریک آب تصفیه شده و هیچ کس حق ندارد که در این محل به طور خود سر اقدام به اعمار خانه نماید:
«زمین‌های ساحه باریک آب از سوی وزارت زراعت ملکیت دولت اعلام شده است.
در این منطقه زمین‌های شخصی موجود نبوده بلکه تمام آن زمین های دولتی است
در یک بخشی از این ساحه تقریباً ۵ هزار جریب زمین است که از سوی وزارت مهاجرین برای عودت کننده گان اختصاص یافته است، سایر زمین ها قسیمکه گفتم دولتی است.»
مسوولان اداره انکشاف شهر جدید کابل می‌گویند که پروژه اعمار این شهر در سه مرحله تطبیق خواهد گردید.
به گفته آنان، تا ماه حمل سال آینده شمسی کار اعمار ۸۰ هزار واحد مسکونی از سوی سکتور خصوصی آغاز می‌شود.
قبلاً گفته شده بود که شهر جدید کابل در منطقه ده سبز و باریک آب در مساحت ۲۵۰ هزار جریب زمین تخمیناً طی سی سال اعمار می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.