دادگاه ناروی عامل کشتار اسلو را ‘عاقل’ تشخیص داد

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

دادگاه رسیده‌گی به پرونده آندرس برویک، متهم به بمب گذاری و قتل در پایتخت نروی، او را عاقل تشخیص داده و به زندان محکوم کرده است.
روز جمعه، دادگاه نروژی رسیدگی به پرونده اتهامی آندرس بهرینگ برویک، متهم به قتل هفتاد و هفت نفر در بمب گذاری و حمله به اردوگاه جوانان در اسلو، پایتخت ناروی، او را عاقل تشخیص داد و به جرم ارتکاب قتل و اخلال در نظم عمومی جامعه به بیست و یک سال «حبس بازدارنده» محکوم کرد.
در قوانین کیفری ناروی، مجازات اعدام وجود ندارد اما در صورتی که مقامات قضایی آزادی فرد محکوم در پایان دوره محکومیت او را برای امنیت عمومی خطرناک تشخیص دهند، می توانند این دوره را تمدید کنند و یا فرد را تحت نظر قرار دهند.
رسیده‌گی به پرونده آندرس برویک، سی و سه ساله، در ماه اپریل سال جاری در دادگاه کیفری شعبه اسلو، پایتخت ناروی، و با حضور هیاتی متشکل از پنج قاضی آغاز شد.
در ماه جون سال ۲۰۱۱، انفجار بمب در یکی از محله های اداری پایتخت ناروی، هشت نفر را کشت و ساعاتی پس از آن، شرکت کننده‌گان در اردوگاه جوانان حزب کارگر ناروی در جزیره یوتویا، در نزدیکی پایتخت، هدف تیراندازی قرار گرفتند و شصت و نه نفر جان خود را از دست دادند.
در پی این حملات، آندرس برویک در ارتباط با هر دو حمله بازداشت شد و پس از بازجویی، به اتهام قتل و اخلال در نظم عمومی جامعه، که در قوانین نروژ مصداق اقدامات تروریستی است، تحت پیگیرد قرار گرفت.
در جریان بازجویی و رسیدگی مقدماتی و همچنین در طول محاکمه در دادگاه کیفری، برویک مسئولیت بمب گذاری در مرکز اسلو و تیراندازی در جزیره یوتویا را پذیرفت و آن را اقدامی در جهت مصلحت جامعه توصیف کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.