پروژۀ خط آهن ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان درج خط زرین تاریخ می‎شود

- ۱۷ جوزا ۱۳۹۲

حامد کرزی که به منظور افتتاح پروژۀ خط آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان به کشور ترکمنستان سفر کرده بود، عصر روز چهارشنبه به افغانستان بازگشت.
رییس جمهور کرزی صبح روز چهارشنبه هفتۀ گذشته هنگام ورود به شهر ترکمن آباد ترکمنستان مورد استقبال رسمی قربان قلی بردی محمدف رییس جمهور ترکمنستان قرار گرفت.
سپس حامد کرزی، بردی محمدف رییس جمهور ترکمنستان و امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان با هم دیدار و در مورد پروژه و گسترش روابط میان سه کشور در عرصه‌های مختلف، بحث و تبادل نظر کردند.
سپس روسای جمهور سه کشور عازم شهر آتامراد ولایت لباب ترکمنستان شدند و در مراسم رسمی افتتاح احداث پروژه خط آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان شرکت کردند.
در این مراسم، رییس جمهور ترکمنستان ضمن خوش آمدگویی به روسای جمهور افغانستان و تاجیکستان گفت: امروز ما شاهد یک واقعه تاریخی یعنی افتتاح احداث پروژه خط آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان هستیم.
بردی محمدف تصریح کرد: این راه آهن نه تنها باعث اتصال کشورهای همسایه، بلکه اهمیت زیاد اقتصادی را در منطقه نیز خواهد داشت.
سپس حامد کرزی طی سخنانی گفت: امروز برای مردم ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان یک روز پر افتخار و گذاشتن قدم به طرف آینده مرفه و سعادتمند است.
رییس جمهور افغانستان افزود: این پروژه نه تنها کشورهای ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان را با هم وصل می‌کند بلکه باعث بهبود تجارت و رفاه اقتصادی میان سه کشور شده و ملت‌های ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان را از نظر اقتصادی به چین و کشورهای دیگر در منطقه، مرتبط خواهد نمود.
حامد کرزی با استقبال از اجرایی‌شدن این پروژه افزود: افغانستان به نوبه خود تمام تلاشش را برای تکمیل این پروژه انجام داده و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد کرد.
رییس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که هر سه کشور قدم‌های زیادی در راستای آبادی کشورهای خویش گذاشته‌اند و پروژه‌های مشترکی که میان افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان در حال اجرا است، نشان دهنده آینده بهتر برای این سه کشور خواهد بود.
امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز طی سخنانی گفت: این رویداد بدون شک در تاریخ همکاری‌های افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان به خط زرین نوشته می‌شود و ما اطمینان داریم که این بزرگراه همکاری‌ها و عزم سازنده کشور های ما، نه تنها بهترین وسیله حرکت مسافران و انتقال بارها می‌شود، بلکه عامل تحکیم دوستی و برادری مردمان کشورهای ما نیز خواهد بود..
همچنین حامد کرزی در سفر به ترکمنستان همراه با رحمان و محمدف از نمایشگاه صنعتی و غذاهای سنتی افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان نیز بازدید کرد.
گفتنی است که طول خط آهن افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان در مجموع ۵۹۰ کیلومتر بوده که ۸۵ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، ۴۵۰ کیلومتر در داخل خاک افغانستان و ۵۵ کیلومتر در کشور تاجیکستان واقع شده است.
خط آهن افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان از شهر آتامراد و امام نظر ترکمنستان نزدیک به مرز افغانستان آغاز می‌شود. این خط آهن تا مناطق آقینه، اندخوی، شبرغان و مزارشریف در افغانستان امتداد می‌یابد و پس از آن از طریق شیرخان بندر ولایت قندوز به پنج پایین و منطقه کولخوزآباد تاجیکستان، وصل می‌شود.
به گفته نجیب الله اوژن وزیر فواید عامۀ افغانستان، مطالعات فنی و اقتصادی مرحله اول این مسیر در داخل افغانستان به کمک مالی بانک توسعه آسیایی انجام شده و مرحله دوم طرح مقدماتی این مسیر به کمک این بانک در جریان دو ماه آینده آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: قرار است در آینده نزدیک بعد از تکمیل این مطالعات، بانک توسعه آسیایی موافقتنامه اعطای ۲۴۰ میلیون دالر جهت تأمین قسمتی از این مسیر را با دولت افغانستان امضا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.