رییس‌جمهور گرجستان در پی تلفات سربازان کشورش در هلمند: این یک تراژیدی است (وزیر دفاع گرجستان وارد کابل شد)

- ۱۷ جوزا ۱۳۹۲

وزیر دفاع گرجستان بعد از کشته‌شدن هفت سرباز کشورش، وارد افغانستان شده است. هفت سرباز این کشور شام پنج شنبه در یک انفجار انتحاری در ولایت هلمند کشته شدند.
مقام‌های ناتو و وزارت دفاع گرجستان روز جمعه گفتند که هفت سرباز گرجستانی در یک حمله انتحاری در جنوب افغانستان کشته و نه تن دیگر زخمی شده اند. فرد مهاجم مواد انفجاری را در یک موتر لاری جاسازی کرده بود.
مقام‌های محلی افغان تایید کرده‌اند که این حادثه شام پنج شنبه در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند به وقوع پیوسته است. به تاریخ سیزدهم ماه می امسال نیز سه سرباز گرجستانی در ولایت هلمند جان شان را از دست داده بودند.
وزارت دفاع گرجستان در یک خبرنامه گفته است که اراکلی الاسانیا، وزیر دفاع این کشور سفر رسمی خود به بروکسل را نیمه تمام گذاشته و برای بازدید از زخمیان حمله انتحاری وارد افغانستان شده است. او در کابل با بسم‎الله محمدی همتایش دیدار کرده است.
براساس معلومات وزارت دفاع گرجستان، فرد بمب گذار موتر مملو از مواد انفجاری خود را به داخل پایگاه این نیروها در ولایت هلمند رانده و در آنجا منفجر کرده است. ۱۵۰۰ سرباز گرجستانی در ولایت هلمند مستقر می‌باشند.
میخایل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان در یک بیانیه تلویزیونی گفت: «این یک تراژیدی برای خانواده‌های سربازان، برای کشور ما و برای هر یک از ماست». رییس‌‍جمهور گرجستان افزود: «من عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های قهرمانان کشته شده و همه مردم گرجستان ابراز می‌دارم».
به این ترتیب، شمار تلفات این دولت عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ افغانستان به ۳۰ تن افزایش یافت. سربازان گرجستانی در چهارچوب نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان ماموریت انجام می‌دهند و در جمع کشورهای غیرعضو ناتو، بیشترین نیرو، یعنی ۱۵۴۵ سرباز به افغانستان فرستاده است.
ماموریت سربازان گرجستانی در افغانستان در زیر رهبری ناتو در سال ۲۰۰۴ آغاز یافت و در حقیقت این بخشی از تلاش‌های این کشور برای به دست آوردن عضویت در پیمان نظامی ناتو است. اما روسیه که در سال ۲۰۰۸ با گرجستان درگیر یک جنگ بود، مخالف شمولیت این کشور در ناتو است. چنانچه ساکاشویلی یادآور شد که وظیفه کشورش برای زنده نگهداشتن یاد این سربازان، ادامه تلاش برای عضویت در ناتو است.
گرجستان همچنان آماده‌گی‌‌اش را به اعزام سرباز به افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ برای آموزش و مشوره‌دهی نیروهای افغانستان ابراز داشته است. ناتو نیز عضویت گرجستان در این پیمان را در آینده قول داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.