یک عضو شورای عالی صلح: با گشایش دفتر طالبان در قطر شاهد دو دولت در افغانستان خواهیم بود

- ۱۹ جوزا ۱۳۹۲

یک عضو شورای عالی صلح می‎گوید که اگر دفتر طالبان در قطر گشوده شود، افغانستان عملاً صاحب دو دولت خواهد بود و زمینۀ تجزیۀ کشور نیز فراهم خواهد شد.
رییس‌جمهور کرزی روز گذشته به منظور اشتراک در نشست کشورهای اسلامی و امریکا، وارد دوحه پایتخت قطر شد.
گفته شده است که گفت‌وگو در بارۀ روند صلح افغانستان، از اهداف سفر رییس‌جمهور کرزی به دوحه است.
عبدالحمید مبارز عضو شورای عالی صلح و رییس اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان در یک گفت‎وگوی ویژه با روزنامۀ ماندگار گفت که اگر طالبان موفق شوند در قطر تحت عنوان «نماینده‌گی امارات اسلامی»، دفتر خود را باز کنند، عملاً دو دولت در افغانستان به وجود خواهد آمد.
او افزود که این اقدام یک آغازی برای تجزیۀ افغانستان خواهد بود.
آقای مبارز گفته که در چنین شرایطی افغانستان با خطر جدی مواجه است و گروه‎های سیاسی برای عبور از این وضعیت باید باهم متحد شوند و زمینۀ برگزاری یک انتخابات دموکراتیک و شفاف را فراهم سازند.
در این حال، یک مقام دولت افغانستان گفته است که طالبان آماده‎گی‌شان را برای گفت‎وگو با حکومت حامد کرزی اعلام کرده اند.
دولت افغانستان می‌خواهد که طالبان به صورت علنی القاعده را متهم کرده و مذاکرات مستقیم با شورای صلح در قطر برگزار کنند.
یکی از مقامات دولت افغانستان اعلام کرد: طالبان گفته‌اند که حاضرند به صورت علنی اقدامات تروریستی را محکوم کنند بدون آن‌که اشارۀ مستقیمی به القاعده داشته باشند؛ آن‌ها همچنین گفته‌اند که حاضرند در مذاکرات صلح شرکت کنند بدون آن‌که اشاره مستقیمی به شورای صلح افغانستان شود.
این مقام افزود: دولت افغانستان با پیشنهادات طالبان مخالف است، اما اقدامات برای برطرف کردن اختلافات به منظور هموار کردن راه برای برگزاری مذاکرات ضروری در جریان است.
اما طالبان با رد این اظهارنظرها گفته‌اند که تمامی این سخنان دروغ و برای گمراه کردن مردم است.
سخنگوی طالبان امکان برگزاری هرگونه مذاکرات با کرزی در جریان سفرش به قطر را رد کرده است.
حکومت افغانستان از مدت‌ها به این سو در هماهنگی با مقام‌های دولت قطر روی طرحی کار می‌کنند که بر اساس آن طالبان بتوانند با حضور در میز مذاکرات از مجرای دفتر سیاسی در قطر، با دولت افغانستان از نزدیک گفت‌وگو کنند.
اما طالبان تاکنون از مذاکرات مستقیم با حکومت حامد کرزی، سر باز زده اند. آنان حکومت کرزی را «دست نشانده» می‌خوانند.
حامد کرزی ابتدا با گشایش دفتر طالبان در قطر مخالف بود. رییس‌جمهور افغانستان هراس داشت که در گفت‌وگوهای صلح که تصور می‌شد مستقیماً بین طالبان و ایالات متحده برقرار شود، به حاشیه رانده شود. اما رییس جمهور افغانستان در مصاحبه تلویزیونی در سفر گذشته خود به قطر در ماه مارچ، گفت که دفتر طالبان در دوحه می‌تواند راه را برای «تماس‌های مستقیم» هموار کند.
تا اکنون هرگونه تلاش برای گفت‌وگو و مذاکره بین حکومت افغانستان و شورشیان طالبان پیش از آغاز، با شکست روبرو شده است. به ویژه این مشخص نبوده است چه کسانی به نماینده‌گی از طالبان در مذاکرات شرکت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.