روش‌های خلاقانۀ حل مشکلات و رسیدن به اهداف

- ۲۰ جوزا ۱۳۹۲

بخش نخست
یک عامل اجرایی کسی است که انتظار نتیجه داشته باشد. شما تا میزانی یک عامل اجرایی هستید که نتیجه از شما توقع می‌رود. برای مدیر یا مجری بودن، نیازی به داشتنِ دفتر کار و پرسونل نیست. کاری که باید بکنید این است که فردی باشید که مسوولیت انجام یک کار را در یک محدودۀ زمانی مشخص و طریقی قابل سنجش، قبول کنید.
برای یک عامل اجرایی، توانایی اصلی، حل مشکلات و تصمیم‌گیری است. درواقع، از زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید تا زمانی که شب به خواب می‌روید، مدام در حال دریافت اطلاعات، تحلیل اطلاعات، حل مشکلات برحسب آن اطلاعات، و گرفتن تصمیماتی که به اعمالی از جانب خودتان و دیگران ناشی می‌شود، هستید. می‌توان گفت کیفیت تصمیم‌گیری و حل مشکل شما، کیفیت زنده‌گی شما را تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید آیندۀتان بهتر از زمان حال باشد، باید بتوانید کیفیت فکر کردن‌تان را ارتقا داده و تصمیمات بهتری بگیرید. باید بتوانید یک حلال مشکلِ خلاق باشید.
ایجاد قدرت ذهنی خلاق، درست مثل ساختن قدرت عضلانی می‌ماند که هرچه‌قدر فشار بیشتری به مغزتان بیاورید، قوی‌تر خواهد شد. و می‌توانید با استفاده از دو راهکار برای بالا بردنِ توانایی حل مشکل خلاقانه، قدرت مغزتان را بالا ببرید.
اولین روش «طوفان ذهن» نام دارد. برای روش طوفان ذهن که روش ۲۰ ایده هم نامیده می‌شود، به تنها چیزی که نیاز دارید یک قلم و یک تکه کاغذ است. با نوشتن یک هدفِ مشخص یا یک مشکل خاص روی کاغذ شروع کنید.
به عنوان مثال اگر می‌خواهید تا سال آینده درآمدتان را تا ۵۰ درصد افزایش دهید، می‌توانید بنویسید، «برای بالا بردن درآمدم تا ۱۲ ماه آینده تا ۵۰ درصد، چه می‌توانم بکنم؟»
حتا می‌توانید با نوشتن مقداری که دوست دارید درآمدتان بالا برود، هدف دقیق‌تری برای خود انتخاب کنید. مثلاً بنویسید، «برای این تا ۱۲ ماه آینده درآمدم را تا ۱۰۰۰ دالر بالا ببرم، چه می‌توانم بکنم؟»
هر چه پرسش‌‌تان دقیق‌تر و مشخص‌تر باشد، کیفیت پاسخ‌های‌تان به مراتب بیشتر خواهد بود. پس ننویسید «برای این‌که تا ۱۲ ماه آینده خوشحال‌تر باشم چه می‌توانم بکنم؟» این نوع سوال برای مغزتان بسیار مبهم و گیج‌کننده است. سوال‌تان را مشخص، دقیق و با جزییات انتخاب کنید و خواهید دید که به پاسخ‌هایی عملی و موثر دست پیدا خواهید کرد.
وقتی پرسش را یادداشت کردید، ۲۰ پاسخ برای آن جمع کنید. بگذارید ذهن‌تان آزادانه به جریان درآید. هر پاسخی که به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنید. به این فکر نکنید که درست است یا غلط، هوشمندانه است یا احمقانه، ممکن است یا غیرممکن. تنها ۲۰ پاسخ برای سوال‌تان پیدا کنید.
مثلاً می‌توانید با «بیشتر کار کردن» یا «طولانی‌تر کار کردن» یا «تندتر کار کردن» به آن سوال پاسخ دهید. در آخر به پاسخ‌هایی عمیق‌تر مثل «عوض کردن کار» یا «معرفی یک محصول یا خدمات جدید» یا «شروع کار مخصوص خودتان» برسید.
هر چه که می‌نویسید مهم نیست، اما باید تا جایی پیش بروید که ۲۰ پاسخ پیدا کرده باشید. اگر بعد از نوشتنِ پاسخ‌های مشخص و بدیهی، چیزی به ذهن‌تان نرسید، راهکارهای برعکس را بنویسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.