روش‌های خلاقانۀ حل مشکلات و رسیدن به اهداف

- ۲۱ جوزا ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
از مسخره کردن و شوخی کردن واهمه نداشته باشید. خیلی وقت‌ها پاسخ‌های مسخره و احمقانه می‌توانند محرک خوبی برای راهکارهایی عالی باشند.
بعد باید دوباره به سراغ پاسخ‌ها بروید و موردی را انتخاب کنید که در آن لحظه برای شما مناسب‌ترین به نظر می‌رسد. خیلی وقت‌ها نسبت به یک پاسخ خاص، انرژی خوبی می‌گیرید و به علتی آن پاسخ برای‌تان جذاب می‌شود.
وقتی بهترین پاسخ را انتخاب کردید، با این روش می‌توایند تاثیر آن را دوچندان کنید: پاسخ را به بالای یک صفحه جدید منتقل کنید و بعد برای اجرای آن در زنده‌گی‌تان ۲۰ ایده و راهکار بنویسید. از رسیدن به ایده‌ها و فکر‌هایی عالی و خلاقِ خودتان بهت‌زده خواهید شد.
دومین روش حل مشکل خلاق، طوفان مغزی نامیده می‌شود. این نوعی طوفان ذهن است که در گروه انجام می‌شود. در این روش نیز شما با یک مشکل یا پرسش شروع می‌کنید اما این‌بار شما افراد زیادی مربوط به آن راهکار دارید.
رمز طوفان مغزی بسیار ساده است. اول این‌که آن مشکل یا سوال باید ابتدا بسیار واضح و مشخص مطرح ‌شود تا کلیۀ شرکت‌کننده‌گان گروه متوجه شوند. برای بحث در مورد سوالات، کمی وقت بگذارید و بعد آن را روی یک تخته‌سیاه بنوسید. این می‌تواند تا حد زیادی کیفیت پرسش‌ها را بالا ببرد.
هدف یک جلسه طوفان مغزی، باید ساختنِ بیشترین ایده‌های ممکن طی یک بازۀ زمانی مشخص باشد. یک جلسۀ موثر بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و ۳۰ دقیقه معمولاً ایده‌آل است.
تعداد ایدآل شرکت‌کننده‌گانِ یک جلسۀ طوفان مغزی بین ۴ تا ۷ نفر است. با کم‌تر از ۴ نفر ممکن است به تحریک و انگیزش لازم نرسید. و بیشتر از ۷ نفر، فرصت لازم برای مشارکت در جلسه برای تک‌تکِ افراد وجود نخواهد داشت.
هر جلسۀ طوفان مغزی به یک لیدر یا رهبر نیاز دارد. نقش رهبر این است که تلاش کند آزادانه بودنِ جریان پاسخ‌ها را حفظ کند. لیدر باید تحریک‌کنندۀ ایده باشد و هر شرکت‌کننده را به حرف زدن و مشارکت در جلسه ترغیب کند.
مهم‌ترین نقش طوفان مغزی، جلوگیری از ارزیابی ایده‌ها طی فرایند است. تمرکز باید بر روی کمیت باشد نه کیفیت. ارزیابی و بحث در مورد ایده‌های مطرح‌شده در یک جلسۀ جداگانه انجام خواهد شد.
یک نفر باید در هر جلسه مسوول ثبت و نوشتن تک‌تکِ ایده‌ها باشد تا در آخر بتوان لیست نهایی را تایپ کرده و در زمانی جداگانه بین افراد پخش کنید.
نکات نهایی برای یک جلسۀ طوفان مغزی موفق، داشتن احساسات و روحیۀ مثبت، خنده، ایده‌های مسخره و نبود هرگونه انتقاد می‌باشد. لیدر باید مطمین شود هیچ‌کس حرفی نزند که ایده‌های دیگران را تمسخر کند.
وقتی زمان ارزیابی ایده‌ها در یک جلسۀ جداگانه رسید، بد نیست که یک گروه کاملاً متفاوت جمع کنید. این افراد بدون غرض ایده‌ها را بررسی می‌کنند. در نتیجه می‌توانند از دریچه‌یی انتقادی‌تر، ایده‌ها را ارزیابی کنند.
مسالۀ جالب در مورد طوفان ذهن و طوفان مغزی این است که تقریباً هر کس می‌تواند با استفاده از یکی از این دو روش، به تعداد بی‌شماری از ایده‌ها دست پیدا کند. و هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید کدامیک از آن ایده‌ها قرار است راه‌حل مشکل باشد. پس به دنبال تعداد باشید، زیرا هر چه ایده‌هایی که تولید می‌کنید بیشتر باشد، احتمال پیدا کردنِ ایدۀ درست و مناسب بیشتر خواهد بود.
با شرکت منظم در جلسات طوفان ذهن و طوفان مغزی، می‌توانید به مجموعه‌یی از ایده‌ها دست پیدا کنید که کمک‌تان می‌کند بسیار سریع‌تر از آن‌چه باور داشتید، به اهداف‌تان برسید. امروز که عصر اطلاعات است، ایده‌ها باارزش‌ترین ابزار تولید هستند. و ازآن‌جا که توانایی ساختن ایده‌های خلاقانه و موثر نامحدود است، آیندۀ شما نیز نامحدود و بیکران خواهد بود.

منبع: مردمان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.