احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





امریکایی‌ها بر ارزش‎های دموکراتیک تأکید نمی‎کنند دفتر طالبان در دوحه گشوده می‎شود

- ۲۷ جوزا ۱۳۹۲

حکومت افغانستان می‎گوید که هیچگاه با دست‎آوردهای یازده سال گذشته و منافع ملی افغانستان معامله نخواهند کرد.
منابع آگاه می‎گویند که دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر امروز به گونۀ رسمی گشوده خواهد شد.
شبکۀ خبری الجزیره در خبری گفته است، افتتاح این دفتر با امتیازات دیپلماتیک یک سفارت برای طالبان با هدف تسریع گفت‌وگوهای سیاسی صورت می‌گیرد.
دولت افغانستان در ابتدا از این اقدام استقبال نکرد، اما بعدها حامد کرزی رییس‌جمهور این کشور با افتتاح این دفتر موافقت کرد.
یک آگاه سیاسی که از نزدیک با نماینده‎گان طالبان در قطر گفت‎وگو کرده است، نیز می‎گوید که دفتر طالبان در دوحه به زودی گشوده خواهد شد.
حکومت افغانستان هرچند از افتتاح دفتر طالبان به گونۀ رسمی ابراز بی‎خبری می‎کند، اما می‎گوید که در گفت‎وگوهای صلح پیشرفت‎هایی صورت گرفته است.

تغییر در سیاست امریکا
وحید مژده آگاه سیاسی در تماسی به روزنامۀ ماندگار گفت که یک تغییر کلی در سیاست ایالات متحدۀ امریکا به وجود آمده است؛ امریکا‌یی‌ها به این باور هستند که باید گفت‎وگوهای رسمی با طالبان آغاز شود.
او گفت که عمده‌ترین مانع کلان بر سر راه گفت‎وگوهای صلح، نبود آدرس و دفتری برای طالبان بود؛ نماینده‎گان طالبان در دوحه حضور داشتند، اما آن‎ها صاحب دفتر نبودند، حالا امریکایی‎‌ها می‎خواهند دفتر طالبان در این کشور باز شود.
آقای مژده که خود اخیراً با نماینده‎گان طالبان در دوحه دیدار کرده، می‎‏گوید که به نظر می‌رسد دفتر طالبان به زودی در دوحه گشوده شود.
وحیده مژده در این باره که آیا دفتر طالبان امروز گشوده خواهد شد، اطلاعاتی دقیقی ارایه نمی‌کند، اما می‎گوید که امریکایی‎ها فیصله کرده‎اند که باید به زودی دفتر طالبان در دوحه باز شود.

تأمین صلح برای امضای سند امنیتی
حکومت افغانستان به ایالات متحدۀ امریکا شرط گذاشته، تا هنگامی که صلح و ثبات در کشور تأمین نگردد، سنت امنیتی را امضا نخواهند کرد.
آقای مژده می‌‎گوید، امریکایی‎ها به همین دلیل خواهان تأمین صلح تا سال ۲۰۱۴ هستند؛ بنابراین، صلح زمانی تأمین خواهد شد که با طرف اصلی نزاع که طالبان هستند، مذاکره صورت گیرد.
به گفتۀ او، طالبان با حکومت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کند؛ امریکایی‌ها بارها از طالبان خواسته‌اند که با حکومت افغانستان گفت‎وگو نمایند، اما آن‎ها گفته‌اند که طرف مذاکرۀ ما شما هستید.
او گفت: به نظر می‎رسد که امریکایی‌ها می‌خواهند صلح تأمین شود، این خواست حکومت افغانستان هم است.
به گفتۀ آقای مژده، اگر این دفتر باز شود، شما به زودترین فرصت شاهد مذاکرۀ اپوزیسیونِ حکومت افغانستان با طالبان نیز خواهید بود؛ در این گفت‌وگوها روی ایجاد حکومتی بحث خواهد شد که برای همۀ مردم افغانستان قابل قبول باشد.
این آگاه سیاسی باور دارد که امریکایی‌ها در جنگ افغانستان شکست خورده‌اند، بنابراین می‌خواهند از راه مذاکره به این «جنگ مزمن» پایان بخشند؛ اگر امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، بازهم مصارف این جنگ به‌دوش آن‌ها خواهد بود، بنابراین می‎خواهند جنگ را متوقف کرده و خارج شوند.
مژده که روز یک‌‎شنبه پس از دیدار با نماینده‎گان طالبان در دوحه به کابل بازگشته است، می‌گوید که امریکایی‎‌ها حالا به اصول و ارزش‎‌های دموکراتیکی که در ده سال گذشته به افغانستان آورده بودند، زیاد تأکید نمی‎کنند؛ پس از مذاکرات، در بسیاری از اصول تغییراتی به وجود خواهد آمد.

با ارزش‎های دموکراتیک معامله نخواهیم کرد
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان می‎‌گوید که به گونۀ رسمی از گشایش دفتر طالبان در دوحه آگاهی ندارند؛ اما پیشرفت‌هایی در پروسۀ صلح صورت گرفته است.
آقای فیضی گفت که مواضع حکومت در پروسۀ صلح مشخص است و هیچگاهی ارزش‌ها، منافع مردم افغانستان و دست‎آوردهای یازده سال گذشته را قربانی صلح نخواهند کرد.
او بار دیگر تأکید کرد که منافع ملی افغانستان در این پروسه در نظر گرفته می‌شود و هیچگاه با آن معامله صورت نخواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.