دفتر سیاسی طالبان در دوحه گشوده شد

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۲

«دفتر سیاسی طالبان» در دوحه شام روز گذشته رسماً با حضور مقام‎های قطری، نماینده‎گان طالبان و نمایندۀ وزارت خارجۀ افغانستان گشوده شد.
مقام‌های امریکایی گشایش دفتر طالبان در قطر را تایید کردند و گفته‌اند طالبان و دولت قطر به زودی در این باره اعلامیه‌های جداگانۀ خواهند داد.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: «هدف از گشایش این دفتر گفت‌وگو میان طالبان و جهان است.»
امریکا از تصمیم طالبان برای گشایش این دفتر استقبال کرده بود.
یکی از مقامات بلندپایۀ امریکا اعلام کرد: «من فکر می‌کنم امریکا اولین نشست خود را با طالبان در دو روز آینده در دوحه برگزار می‌کند.»
وی این اقدام را آغاز یک راه بسیار پیچیده و دشوار خواند.
سه مقام ارشد دیگر امریکایی روز سه شنبه در یک گفت‌و شنود تلیفونی با خبرنگاران جزئیات گشایش دفتر طالبان در دوحه، پایتخت قطر و مرحله پنجم روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان را تشریح کردند.
این سه مقام که نام‌های‌شان افشا نشده است، تایید کردند که دفتر سیاسی طالبان به روز سه شنبه در دوحه باز شده است. آن‌ها گفته‌اند رهبری طالبان به زودی اعلامیه‌یی در این مورد نشر خواهد کرد که در آن دو موضوع شامل خواهد بود: نخست، طالبان از روند گفت‌وگوهای صلح اعلان حمایت خواهند کرد، دوم، طالبان استفاده از قلمرو افغانستان بر ضد هر کشور دیگری را تقبیح خواهند کرد.
مقام‌های امریکایی گشایش دفتر طالبان در قطر را یک پیشرفت بسیار مهم در راستای ختم جنگ در افغانستان خطاب کردند و گفته‌اند چگونگی اجراآت این دفتر در یک اعلامیه‌یی دولت قطر که آن‌هم باید به زودی منتشر می‌شود، واضح خواهد شد.
به گفتۀ این مقام‌ها، باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده عصر روز سه شنبه سران کشورهای عضو جی هشت را در باره انکشافات تازه در روند صلح افغانستان، آگاه خواهد کرد. رؤسای‌جمهور ایالات متحده و افغانستان در چند ماه گذشته روی جزئیات گفت‌وگوهای صلح با طالبان، همواره در تماس بوده‌اند.
رییس‎‌جمهور کرزی از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال کرده است. آقای کرزی به روز سه شنبه گفت: «امیدوار استیم که با باز شدن دفتر (طالبان) در قطر چه امروز و چه فردا، مذاکرات صلح بین شورای عالی صلح و طالبان هرچه زودتر شروع شود.»

کمیسیون سیاسی طالبان
مقام‌های امریکایی می‌گویند یک کمیسیون سیاسی طالبان در زمان حاضر در دوحه مسوولیت پیشبرد امور دفتر طالبان را بر عهده دارد. این کمیسیون، به گفته مقام‌ها، از طرف ملامحمد عمر، رهبر فراری طالبان تعیین شده است.
اعضای کمیسیون سیاسی طالبان در قطر هنوز معرفی نشده اند، اما مقام‌های امریکایی موجودیت شبکه حقانی را در آن، تایید کردند. مقام‌های امریکایی می‌گویند شبکه حقانی جزء از تحریک طالبان به رهبری ملاعمر است.
هنوز واضح نیست که مصارف دفتر طالبان از کدام منابع تامین خواهد شد؛ اما دولت قطر نقش میزبان را خواهد داشت.
مقام‌های امریکایی می‌گویند رهبری روند گفت‌وگوهای صلح را دولت افغانستان، به ویژه شورای عالی صلح، خواهد داشت، اما نماینده‌گان امریکا و طالبان هم به صورت مستقیم در دوحه مذاکره خواهند کرد.
اگر چه گشایش دفتر طالبان یک پیشرفت مهم سیاسی در مسایل افغانستان خوانده می‌شود، اما مقام‌های امریکایی می‌گویند روند صلح طویل و مملو از مشکلات خواهد بود.

گفتگوهای تعیین کننده
یک مقام امریکایی گفت اگر طالبان از خشونت دست برداند و با قطع روابط با القاعده دامنه فعالیت‌های این شبکه را از منطقه برچینند، این‌کار بر چگونگی حضور نظامی درازمدت امریکا در افغانستان تاثیر خواهد داشت.
طالبان شرط اساسی ختم جنگ را، بیرون شدن تمام نیروهای امریکایی وناتو از افغانستان می‌دانند.
مقام‌های امریکایی می‌گویند کشانیدن طالبان به میز مذاکرات صلح در قطر، نتیجه سال‌ها دیپلماسی و فعالیت‌های سیاسی توسط جناح‌های مختلف بوده است.
واشنگتن همچنان نقش پاکستان در تسهیل دفتر طالبان را، مثبت می‌داند. مقام‌های امریکایی گفتند اگر چه در گذشته در باره نقش پاکستانی نگرانی های وجود داشت، اما در چند ماه گذشته پاکستان در این روند «حسن نیت» نشان داده است.
مقام‌های امریکایی می‌گویند شرایط اساسی را که مذاکره کننده‌گان دولت افغانستان در مقابل نماینده‌گان طالبان قرار خواهند داد پایان جنگ، قطع روابط با القاعده و اطاعت از قانون اساسی افغانستان خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.