تأکید کابل و دوشنبه بر امنیت مرزها «کاسا ۱۰۰۰ نشانه همکاری ماست»

گزارشگر:چهارشنبه 22 ثور 1395 - ۲۱ ثور ۱۳۹۵

پس از دیدار خصوصی و مذاکرات هیأت‌های رسمی تاجیکستان و افغانستان امام‌علی رحمان و محمد اشرف‌غنی روسای جمهور تاجیکستان و افغانستان در حضور نمایندهگان رسانه‌های داخلی و خارجی بیانیه‌یی را به خوانش گرفتند.
دو طرف پس از انجام گفت‌وگوها و بررسی مسایل دو کشور در بیانیه‌‎یی مطبوعاتی اظهار داشتند: پیگیرانه تلاش خواهیم کرد با ایجاد شرایط مساعد، mandegar-3مرز دو کشور را به مرز ثبات، دوستی و همکاری تبدیل نماییم.
در ابتدا امام‌علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان سفر رسمی محمد اشرف‌غنی به تاجیکستان را مهم و در راستای تحکیم مناسبات دوستانه دو کشور و همکاری‌های منطقه‌یی عنوان کرد.
رییس جمهور تاجیکستان گفت: ما طی دیدار خصوصی و مذاکرات هیأت‌های رسمی ۲ کشور عملا همه عرصه‌های همکاری ۲ کشور و مسایل مهم منطقه‌یی و بین المللی و از جمله وضع کنونی افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
رحمان افزود: تحکیم بیشتر مناسبات نیک دو کشور و دست‌یابی به سطح جدید همکاری‌ها از مهم‌ترین محورهای مذاکرات سطح عالی و هیأت‌های رسمی بود.
رییس جمهور تاجیکستان با تاکید بر اهمیت زمان انجام سفر رییس جمهور افغانستان، اظهار داشت: سفر محمد اشرف‌غنی در متن گسترش همکاری‌های منطقه‌یی در حال انجام می‌باشد.
او تصریح کرد: تلاش‌های مشترک و هدف‌مند ما جهت آغاز ساخت پروژه منطقه‌یی کاسا – ۱۰۰۰ که مراسم افتتاح آن دو روز بعد در تاجیکستان برگزار خواهد شد، نشانۀ روشن گسترش همکاری‌های منطقه‌یی است. امیدواریم که تحقق این پروژه به تأمین پیشرفت و روزگار آسوده مردمان کشورهای ما مساعدت خواهد کرد.
آقای رحمان همچنین یادآور شد: طی مذاکرات امروز سران دو کشور و هیأت‌های رسمی تاجیکستان و افغانستان پیرامون یک سری از پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل منطقه‌یی نیز تبادل نظر صورت گرفته است.
آقای رحمان گفت که دو طرف در خصوص موضوعات امنیتی و تحولات جاری سیاسی به طور مفصل صحبت کردند.
رییس جمهور تاجیکستان گفت: در عرصه امنیتی تلاش‌های فعالانه و صادقانه همه کشورهای منطقه و شرکای آن‌ها در چارچوب یک استراتژی روشن و هدف‌مند ضروری می‌باشد.
رحمان همچنین بحث همکاری‌های مرزی و تامین امنیت مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان را یکی دیگر از محورهای مذاکرات امروز خود با غنی عنوان کرد.
او گفت: ۲ طرف بر ضرورت مبارزه قاطعانه با تروریسم، افراطگرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر جنایات سازمان یافته فراملی تاکید کردند و خواستار همکاری‌های صادقانه در سطح منطقه‌یی و بین المللی شدند.
رحمان در بخش دیگری از بیانیه خود اظهار داشت: تحولات مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد که تروریسم، افراطگرایی و قاچاق مواد مخدر به جدی‌ترین خطرات جهان معاصر تبدیل شده و فعالیت گروه‌های تروریستی بیش از پیش گسترش یافته و وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.
رییس جمهور تاجیکستان افزود: بنابراین با توجه به آنکه قاچاق مواد مخدر یکی از منابع اصلی مالی تروریسم بین المللی می‌باشد، ما خواستار مبارزه با قاچاق مواد مخدر به عنوان جزو لاینفک مبارزه با تروریسم و افراطگرایی هستیم.
رییس جمهور تاجیکستان گفت که کشورش خواستار مساعدت‌های بیشتر اجتماعی جامعه جهانی به افغانستان می‌باشد.
رییس جمهور تاجیکستان افزود: از توسعه همکاری‌های اقتصادی– تجاری، علمی و فرهنگی با افغانستان حمایت می‌کنیم.
رحمان همچنین از آمادگی کشورش برای حمایت از اقدامات افغانستان در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان همکاری‌های شانگهای و سایر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌یی خبر داد.
وی گفت: تاجیکستان و افغانستان جانب‌دار رفع مسایل و اختلافات موجود در جهان اسلام از راه مسالمت آمیز بوده و بر ضرورت تامین سطح جدید همکاری‌های میان کشورهای اسلامی تاکید می‌کنند.
رحمان بار دیگر بر اشتراک منافع تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد و گفت: همکاری‌های ۲ کشور به تامین ثبات و امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.
رییس جمهور تاجیکستان ادامه داد: از دعوت همتای افغانستانی خود جهت بازدید از افغانستان سپاس‌گذار بوده و در زمان مناسب به این کشور سفر خواهم کرد.
در این حال، اشرف غنی طرح خط انتقال نیروی برق کاسا – ۱۰۰۰ را نشانه «همکاری‌های افغانستان با کشور‌های آسیای مرکزی» ارزیابی کرد و گفت که هندوستان نیز آمادگی خود را برای پیوستن به این طرح اعلام داشته ‌است.
رییس جمهوران تاجیکستان و افغانستان، همچنین چند سند همکاری و یک اعلامیه مشترک درباره تحکیم و گسترش همکاری‌های دوجانبه امضا کردند.
رمضان رحیم‌زاده وزیر امور داخله تاجیکستان و صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز توافقنامه‌یی در مورد استرداد زندانیان دو کشور به امضا رساندند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.