همراه با طبیعت، در بهار دگرگون شویم!

- ۲۶ حمل ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
دلارام اسفندیاری
نوشیدن آب سرد، شاور آب سرد گرفتن، تعریف کردنِ علت واقعی خشم‌تان برای فردی مطمین و قابل اعتماد نیز، از جمله راه‌های کنترلِ خشم است.
هم‌چنین یکی از راه‌های تضمینی برای مهار عصبانیت این است که جریان عصبانی شدن‌تان را روی کاغذی با جزییات بنویسید، سپس آن را بارها در طول روز مرور کنید. در دفعات اول، هر بار با خواندن ماجرایی که باعث از کوره در رفتن‌تان شده است، خشمگین می‌شوید، اما پس از ۲۰ ـ ۱۵ بار خواندن، جریان حساسیت‌تان را به آن از دست می‌دهید و آرامش‌تان را به‌دست می‌آورید.
نوشتن، یکی از کارسازترین راه‌ها برای رفع کینه هم محسوب می‌شود؛ یعنی وقتی از کسی دل‌خور هسـتید، می توانید ماجرا را روی کاغذ بنویسید و آن‌قدر آن را مرور کنید که با گذشت زمان، حساسیت‌تان به آن را از دست بدهید.
غم را خط بزنید
افسرده‌گی، این روزها در دنیا یک ناهنجاریِ روانیِ همه‌گیر شده است؛ به طوری که داروهای ضداضطراب و افسرده‌گی، جزو پُرمصرف‌ترین داروهای دنیا هستند و در کشور ما نیز این نوع داروها بیشتر از داروهای دیگر مصرف می‌شود.
افسرده‌گی، یک ناهنجاری روانی است که در مراحل اولیه‌اش می‌توان آن را کنترل کرد تا حاد نشود. نخستین گام در درمانِ این ناهنجاری روانی، پیدا کردن علت واقعیِ افسرده‌گی و سعی در رفعِ آن است.
البته همۀ علت‌ها رفع کردنی نیستند، برای مثال کسی که به علت تغییر فصل یا از دست دادنِ عزیزش افسرده شده است، نمی‌تواند برای حل مشکلش، علت را رفع کند، اما می‌تواند در برابر آن، مقاوم شود و سطح افسرده‌گی‌اش را پایین بیاورد.
بهترین راه برای کنترل افسرده‌گی، تغییر سبک زنده‌گی است. قرار نیست این تغییر از اتفاق‌های بزرگ و مهم آغاز شود، مطمین باشید با ایجاد تغییرات کوچکی در زنده‌گی نیز می‌توانید نتایج خوبی به دست آورید؛ برای مثال چه اشکالی دارد مدتی رژیم غذایی‌تان را دست‌کاری کنید و غذاهایی بخورید که پیشتر امتحان‌شان نکرده بودید یا مسیر رفت‌وآمدتان را تغییر بدهید یا مُدل موها و دکور خانه را عوض کنید.
به یاد داشته باشید افسرده‌ها همیشه اوقاتی برای غرق شدن در اندوه پیدا می‌کنند؛ بنابراین برای هر روز برنامه‌ریزی کنید، به طوری که هیچ جای خالی در شبانه‌روز برای‌تان باقی نماند و فرصتی برای اندوهگین شدن پیدا نکنید.
در این برنامه‌ریزی، حتماً باید بخشی را به برنامه‌های شاد و مفرح اختصاص دهید. برنامه‌های شاد لزوماً هزینه‌بر نیستند، مثل گشت‌وگذار در بوستان، قدم زدن در خیابان‌های شلوغ و تماشای مردم، شرکت در کنسرت موسیقی و حتا تماشای فیلم‌های خنده‌دار که این روزها حتا در خوراکه‌فروشی‌ها هم می‌شود سی‌دی‌های‌شان را پیدا کرد.
برای جلوگیری از بدترشدن حال‌تان، باید مراقب باشید افسرده‌های دیگر را دور خودتان جمع نکنید. دوستان ما، معمولاً علایقی مشترک با ما دارند و به همین علت، افسرده‌ها هم معمولاً دوستانی افسرده دارند که هر وقت کنارِ هم قرار می‌گیرند، حال یک‌دیگر را بدتر می‌کنند. اگر می‌خواهید افسرده‌گی‌تان را کنترل کنید، دوستان افسرده را کنار بگذارید و خودتان را در جمع‌های شاد جا بدهید. به این ترتیب، ناچار می‌شوید تظاهر به شاد بودن کنید و همین تظاهر، تا حدی روحیۀتان را تغییر خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.