شبکه زنان افغان: زنان در نـهادهای امنیتـی با آزار و اذیت جنـسی روبـرو اند

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 26 جوزا 1395 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۵

آزار و اذیت جنسی، تبعیض جنسیتی و حضور بسیار کمرنگ زنان درسطوح رهبری از عمده‌ترین مشکلات بانوان فعال در بخش‌های امنیتی است.
مسوولان شبکه زنان افغان با تاکید براین مطلب می‌گویند: یکی از دلایل اصلی حضور کمرنگ زنان در سکتورهای امنیتی، آزار واذیت جنسی و تبعیض جنسیتی است.
mandegar-3حسینه صافی رییس شبکه زنان افغان در یک کنفرانس خبری که روز گذشته(۲۵ جوزا) در کابل برگزار شده بود گفت: ما در یک بررسی چند ماهه پیشنهادات و نیازهای زنان فعال در سکتورهای خصوصی امنیتی را جمع‌آوری و قرار است آن را در نشست سران ناتو ارایه کنیم.
به گفته او: این برنامه در هشت زون انجام شده و نظریات بانوان فعال در بخش‌های امنیتی هشت زون جمع‌آوری شده است.
وی تاکید کرد: به منظور دریافت مشکلات و نیازهای بانوان فعال در سکتورهای امنیتی ما ورکشاپ‌های را برگزار و از این طریق مشکلات و چالش‌های این بانوان را دریافت کردیم که آن را در نشست سران ناتو مطرح خواهیم کرد.
او همچنان گفت: ما در نشست سران ناتو همچنان پیشنهاد خواهیم کرد تا برای بانوان فعال در بخش‌های امنیتی، بودجه جداگانه را تخصیص دهند تا از این طریق برای بانوان ظرفیت‌سازیی صورت گیرد.
نشست سران ناتو که قرار است در اواخر سال جاری میلادى در وارسا پایتخت «لهستان» برگزار شود، جامعه جهانى حمایت‌شان را تا سال ۲۰۲۰ از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلام می‌کنند.
بانو صافی ، مشکلات و چالش‌های بانوان را نبود تشناب زنان و اتاق برای عوض کردن لباس، نبود کودکستان برای اطفال آنان، استخدام نشدن زنان در بخش‌های مسلکی و اینکه هنوز هم حضور زنان در سکتورهای امنیتی برای مردها پذیرفتنی نیست، عنوان کرد.
وی عمده‌ترین مشکلات بانوان فعال در بخش‌های امنیتی را آزار و اذیت جنسی، تبعیض جنسیتی و اینکه زنان نمی‌توانند براساس مسلک خود در ارگان‌های امنیتی نقش داشته باشند، عنوان کرد.
سمیرا حمیدی عضو هیات رهبری شبکه زنان افغان در این نشست گفت: در اردوی ملی ۴۰۰ زن فعال است و ۴۰۰ تن جدید الشمول در اکادمی نظامی مشغول آموزش اند و انتظار میرود که این رقم به ۵۰۰ تن برسد.
او افزود: در وزارت امور داخله حدود ۳۳۲۶۸ تن بانو به عنوان پولیس ایفاء وظیفه می‌کنند که ۲۹۳۷ تن پولیس و ۳۷۹ تن ملکی اند .
وی گفت: در سراسر افغانستان ۸۲۹ انجمن پولیس زن وجود دارد تا زنان پولیس بتوانند مشکلات شان را مطرح کنند و همین طور پورسه جذب پولیس زن شفاف است و روند ظرفیت‌سازی تخنیکی پولیس زن نیز در داخل و خارج کشور موثر بوده است.
بانو حمیدی تصریح کرد: به تعداد ۷۰۰ زن در اداره امنیت ملی مشغول وظیفه اند و کورس‌های ارتقاء ظرفیت برای زنان در این اداره روی دست گرفته شده است.
این عضو شبکه زنان تاکید کرد: تعداد از بانوان ترفیع کردند و از ترفیع خود خرسند اند و تعدادی هم در انتظار ترفیع اند که تاهنوز طی مراحل نشده است.
به گفته بانو حمیدی: با وجود این پیشرفت‌ها مشکلات و چالش‌های زیاد نیز فرا راه بانوان فعال در سکتورهای امنیتی وجود دارد.
او گفت: زنان فعال در سکتورهای امنیتی که ما با آنان صحبت داشتیم، معتقد اند که در نیروهای امنیتی با آنان برخورد منفی صورت می‌گیرد، چون تبیعض بی‌حد زیاد است و نظام مردسالاری حاکم می‌باشد.
بانو حمیدی اضافه کرد: این بانوان گفته اندکه بیش از پنج سال است که منتظر ترفیع خود اند و برای ترفیعات آنان هیچ پلان عملی وجود ندارد و شکایت دارند که برای آنان مانند مردان اسلحه داده نمی‌شود و برای انجام وظیفه موتر در اختیار شان قرار نمی‌گیرد.
شهلا فرید استاد دانشگاه کابل و عضو شبکه زنان افغان، دلیل حضور کمرنگ زنان در سکتورهای امنیتی را آزار واذیت جنسی عنوان کرده می‌گوید: یکی از دلایل که خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند دختران شان در بخش‌های امنیتی کار کنند، همین مساله است.
استاد فرید برای حل این معضل ایجاد یک سیستم برای دریافت شکایات را پیشنهاد کرده گفت: بهتر است یک ستیستم برای دریافت شکایات ایجاد شود تا زنان بتوانند به آن مراجعه کرده، مشکلات شان را بدون نگرانی حل کنند.
او دراین نشست تاکید کرد: هنوز هم زنان نقش رهبری در سکتورهای امنیتی ندارند و نمی‌توانند نقش اساسی داشته باشند که بهتر است دراین بخش نیز کارهای صورت گیرد.
ظاهرعظیمی رییس جندر وزارت دفاع ملی دراین نشست گفت: ما در تلاش ایجاد یک مرکز برای دریافت سمع شکایات هستیم تا بانوان بتوانند به موقع مشکلات شان را مطرح و حل بسازند.
عظیمی می‌گوید: آزار و اذیت جنسی و تبعیض جنیست یکی از مشکلات اساسی است و تلاش ما برای ایجاد یک فضا امن و مصون برای بانوان ادامه دارد.
رییس جندر وزارت دفاع تاکید کرد: ما در سال آینده ۶۰۰ بانو را از اکادمی نظامی فارغ التحصیل خواهیم کرد، بنابراین زمانیکه سطح دانش بلند برود، موقف خود به خود بلند رفته و زنان می‌توانند درسطح رهبری جا بگیرد.
او همچنان گفت: ما برای بلند بردن سطح دانش، شماری از بانوان را به ترکیه فرستادیم و قرار است که حدود ۳۰۰ نفر را به هندوستان بفرستیم تا ازاین طریق سطح دانش بانوان فعال در وزارت دفاع را بلند برده باشیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.