دبیر کل ناتو: آشتی آسان نیست

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۲

پس از این‌که کابل نارضایتی خود را از شیوه‌ گفت‌وگوها با طالبان در دفتر دوحه اعلام کرد، دبیرکل ناتو ابراز اطمینان کرد که مذکرات صلح درباره افغانستان به زودی شروع شود.
اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پلامن اورشارسکی ، نخست وزیر بلغارستان در مقر ناتو در بروکسل گفت، طی دیدار دو روز قبل خود از کابل وی نشست‌های خوبی با حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان داشت.
راسموسن تاکید کرد: البته آشتی هیچ گاه و در هیچ جایی از دنیا فرآیند آسانی نیست. فرآیند منجر به آشتی باید تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد. چنین فرآیندی باید در برگیرنده قطع رابطه با تروریسم بین‌المللی، کنار گذاشته خشونت و تبعیت از قانون اساسی افغانستان باشد.
وی اشاره کرد: انتقال مسوولیت‌های امنیتی بخش حساسی از پدید آمدن ثبات در افغانستان و منطقه است و گمان من بر این است که گفت‌وگوهای صلح می‌تواند دستاوردهای امنیتی را تقویت و علاوه بر آن به ثبات و اتحاد طولانی مدت افغانستان کمک کند.
طالبان پیش از مذاکرات با امریکایی‌ها و دولت کرزی، روز سه شنبه دفتری را در دوحه، پایتخت قطر باز کردند.
اما کرزی روز پنجشنبه گفت، دولت وی تا زمانی که قدرت‌های خارجی اجازه نداده‌اند فرایند صلح تحت رهبری و اداره افغان‌ها باشد، مذاکرات قطر را تحریم خواهد کرد.
هم‌چنین در هفته جاری با حضور راسموسن، مسوولیت امنیتی افغانستان به طور کلی از نیروهای ناتو به نیروهای افغان واگذار شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.