نماینده افغانستان در سازمان ملل: قطر از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارد

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۲

گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر واکنش‎های تند رهبران سیاسی افغانستان، نهادهای جامعۀ مدنی، مردم و برخی از کشورهای منطقه و جهان را در پی داشته است.
والی بلخ گفته است که برافراشتن پرچم طالبان در دوحه، نبرد یازده سالۀ جامعۀ جهانی در افغانستان را زیر سوال برده است.
آلمان در واکنش به به‌رسمیت شناختن نماینده‎گی طالبان گفته که دشمنی با طالبان را فراموش نکرده‎اند. روسیه در این باره گفته که طالبان باید اصول و قواعد مصالحه را بپذیرند.
هندوستان گفته که در سفر وزیر خارجۀ امریکا به دهلی جدید در این باره از او توضیحات خواهند خواست. یکی از رسانه‎‏های معتبر دهلی نوشته که معاملات عجولانۀ امریکا با طالبان، اعتبار واشنگتن را در حلقات سیاسی افغانستان به شدت صدمه زده است.
هرچند وزیر خارجۀ امریکا در یک تماس تلیفونی به رییس‎جمهور کرزی وعده سپرده است که پرچم طالبان را در دوحه به زیر خواهند کشید؛ اما رسانه‎‏ها گزارش داده‎اند که پرچم طالبان همچنان در دوحه بر افراشته است. حکومت افغانستان گفته که با تغییر نام و به زیر کشیدن پرچم طالبان، آن‎ها نمی‎توانند قانع شوند.

گفت‌وگوی طالبان و امریکا به تأخیر افتید
دولت امریکا و طالبان گفت‌‎وگوهای مستقیم صلح در سطوح بالا را که قرار بود روز پنج شنبه در دوحه پایتخت قطر آغاز شود، به تاخیر انداختند. هدف از این گفت‌‎وگوها پایان دادن به چندین سال جنگ در افغانستان است. همچنین قرار است از این طریق باب گفت‌‎وگو میان طالبان با مقامات افغانستان نیز باز شود. اوایل پنج شنبه موتری که گفته می‌شود حامل پرسنل امنیتی امریکایی بود وارد دفتر طالبان در دوحه شد، اما نماینده امریکا که قرار بود با طالبان گفت‌‎وگو کند از موتر خارج نشد. البته گفت‌‎وگوهای سری میان امریکا و طالبان از دو سال پیش در قطر آغاز شده بود.
میشل استیونز پژوهشگر مؤسسه سلطنتی قطر در این خصوص گفت: آنچه در اینجا جریان دارد، دعوایی نمادین بر سر به رسمیت شناخته‌شدن طالبان به عنوان بازیگری مشروع و قانونی در آیندۀ افغانستان است. حال فرق نمی‌کند کشور افغانستان را امارت یا جمهوری افغانستان بنامید، بلکه مسأله این است که حرف‌ها و مذاکرات یکی است. این گفت‌‎وگوها دو سال است ادامه دارد و هیچ تغییری در خواسته‌های طالبان و امریکایی‌ها اتفاق نیفتاده است.

دخالت در امور داخلی افغانستان
نماینده و سفیر دایم افغانستان در سازمان ملل متحد بازگشایی دفتر طالبان در قطر را دخالت در امور داخلی کشور قلمداد کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیرۀ عربی، ظاهر طنین در نشست شورای امنیت با انتقاد از دخالت قطر در امور داخلی افغانستان گفت: «بازگشایی دفتر طالبان در قطر به منظور اجرای مذاکرات مستقیم با شورای امنیت ملی افغانستان است».
وی تاکید کرد، بازگشایی دفتر طالبان در دوحه نمی‌تواند نماینده‌گی یک امارت باشد، یا به مرکزی برای حمایت از فعالیت‌های تروریستی تبدیل شود.
نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل خاطر نشان کرد، بازگشایی این دفتر در دوحه را به عنوان یک نماینده‌گی مستقل یا امارت اسلامی قبول ندارند.
وی در ادامه این مطلب افزود، فعالیت این دفتر باید بر اساس قوانین بین‌المللی باشد، اما دفتر طالبان در دوحه به شکلی باز شد که با اصول ذکر شده در قوانین بین‌المللی و قطعنامۀ شورای امنیت تناقض دارد.
نماینده افغانستان یاد آور شد دولت افغانستان در این شرایط تصمیم گرفته است مشارکت در گفت‌‎وگوهای صلح را متوقف کند و همزمان از شرکت در گفت‌‎وگوهای امنیتی با دولت امریکا کنار بکشد.

واکنش شورای عالی صلح
شورای عالی صلح افغانستان نیز گفتگو با طالبان را تحریم کرد.
عطاالله لودین، از اعضای این شورا از به رسمیت شناختن طالبان از سوی مقامات امریکا ابراز ناخرسندی کرد.
وی گفت: «اگر امریکایی‌ها می‌خواستند دفتر سیاسی در قطر باز کنند و آنها را به عنوان دولت به رسمیت بشناسند، چرا به افغانستان حمله کردند و در دوازده سال گذشته شمار زیادی از افراد بی‌گناه را به کشتن دادند؟»

آلمان: فراموش نکرده‎ایم طالبان دشمنان ما هستند!
وزارت دفاع آلمان بر افراشتن پرچم طالبان زیر نام امارت اسلامی افغانستان در قطر را غیر مسوولانه دانسته است.
توماس دیمیزیر، وزیر دفاع آلمان در سفری به ولایت بلخ بار دیگر تاکید کرده که طالبان باید پیش از پیوستن به روند صلح، باید ارتباطش با القاعده را قطع کرده و قانون اساسی افغانستان را بپذیرد.
او گفت: «ما فراموش نکرده ایم، طالبان دشمنان ما هستند که در ده سال اخیر همرای آن‌ها جنگیده‌ایم و فرزندان ما و شما را کشتند، هرگاه طالبان در روند مصالحه می‌پیوندند باید از گروه‏های هراس‌افگن فاصله بگیرند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.»
گشایش دفتر گروه طالبان در قطر زیر نام دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان و بر افراشتن پرچم این گروه، واکنش‏ های تند را در پی داشته است.
در پی این موضوع، دولت افغانستان و شماری از کشورهای غربی مخالفت‌شان با این نام را اعلام کرده اند.
دولت افغانستان در پیوند با این موضوع، روند مذاکرات موافقت نامۀ امنیتی میان افغانستان و امریکا را به حالت تعلیق در آورده است.

مشروعیت نبرد زیر پرسش قرار گرفت
با این حال، عطا محمد نور، والی بلخ گفته است که بر افراشتن پرچم طالبان در قطر، مشروعیت نبرد جامعۀ جهانی در افغانستان را با پرسش رو به رو ساخته است.
او اعلام کرده است که با بازگشایی دفتر طالبان در قطر زیر نام امارت اسلامی افغانستان مخالف است.
پیش از این، واشنگتن به کابل اطمینان داد که لوحۀ امارت اسلامی را از روی دروازۀ دفتر گروه طالبان در قطر بر می‌دارد.
مقام‌های این کشور تأکید کرده است که گفت‌وگوهای صلح نیز میان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.
روسیه: طالبان به قاعده‎های ابتدایی مصالحه عمل کنند
روسیه از موقف حکومت افغانستان در مورد فعالیت دفتر طالبان در قطر ابراز حمایت کرد.
الکساندر پانکین معاون نمایندۀ روسیه در سازمان ملل اظهار داشت، نکتۀ مهم این است که طالبان با قاعده‌های ابتدایی مصالحه یعنی گذاشتن اسلحه بر زمین و قبول قانون اساسی افغانستان عمل کنند.
الکساندر پانکین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با افغانستان اظهار داشت: مذاکرات صلح در افغانستان می‌تواند در صورتی موثر باشد که حکومت افغانستان در آن نقش فعال بازی کند.
او افزود، روسیه از تلاش‌های جمهوری اسلامی افغانستان برای مصالحه ملی و مساعد ساختن زمینه برای صلح و ثبات دایمی در افغانستان حمایت می‌کند، از جمله مذاکرات بین شورای عالی صلح افغانستان و مخالفان مسلح در این کشور.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد، اولویت این است که قاعده‌های کلیدی در صلح با اپوزیسیون فراموش نشود، یعنی گذاشتن اسلحه بر زمین، قبول قانون اساسی افغانستان و دوری از القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی.

آغازی برای تجزیه
رییس پیشین عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است که گشایش دفتر طالبان در قطر زیرنام امارت اسلامی افغانستان، نسخه‌یی است برای تجزیۀ کشور و نیز این دفتر، یک نهاد موازی با سفارت افغانستان در دوحه است.
امرالله صالح هشدار داده است که امارت اسلامی طالبان پذیرفتنی نیست و با آن، مبارزه خواهد شد.
روز گذشته نیز ده‎هاتن از شهروندان کابل به خاطر گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر در مقابل ارگ ریاست‎جمهوری راه‎پیمایی کردند.
راه‎پیمایی‎کننده‎گان، مواضع حکومت در پروسۀ صلح را زیر سوال برده و گفته‎اند که باید با طالبان و پاکستان از درِ قوت و زور مذاکره صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.