واکنش‌ها به ربوده‌شدن سلسله علی‌خیل؛ حکومت افغانستان سفیر و دیپلومات‌های خود را از پاکستان فرا می‌خواند

گزارشگر:محمدامین سیرت - ۲۸ سرطان ۱۴۰۰

سلسله علی‌خیل، دختر نجیب علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، روز جمعه – ۵ سرطان – حین برگشت از شهر به سوی خانه توسط افراد نامعلوم اختطاف و بعد از شکنجه دو باره رها کردید.

اختطاف و شکنجه‌ی دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، واکنش‌های گسترده را در پی داشت.

به دنبال این قضیه وزارت خارجه‌ی افغانستان در واکنش به آن، سفیر پاکستان در کابل را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را از طریق او به حکومت پاکستان ابراز کرد.

هم‌زمان با این، قصر سپیدار، اختطاف و شکنجهٔ بانو سلسله دختر سفیر جمهوری اسلامب افغانستان در اسلام‌آباد را با شدیدترین کلمات نکوهش کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، در خبرنامه‌ای گفت که این رویداد تکان‌دهنده مایه تأسف و نگرانی عمیق ما است. تأمین امنیت دیپلمات‌ها و خانواده‌های‌ آنان به اساس کانوانسیون‌ها و میثاق‌های بین‌المللی وظیفه دولت‌های میزبان می‌باشد. در شرایط دشوار و حساس کنونی، چنین رویدادهایی به مغشوش‌سازی اذهان عمومی می‌انجامد.

آقای عبدالله در ادامه از مقامات کشور پاکستان خواسته است که هرچه زودتر عاملان این رویداد را شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارند و به تأمین امنیت دیپلماتهاى افغان و خانواده‌های آنان بیش‌تر توجه نمایند‌.

از سوی هم، عطامحمدنور، والی اسبق ولایت بلخ و رئیس شاخه انشعابی جمعیت اسلامی، ضمن تقبیح این رویداد در بیانیه‌ی گفته است که رویداد تکان دهنده و بسیار شرم آور و در عین حال خدشه‌دار شدن غرور و حیثیت مردم و سرزمین ما است.

آقای نور، در ادامه افزوده است که امیدوارم حکومت پاکستان به‌زودی عاملین این رویداد خشونت‌بار را دستگیر و به پنجه قانون بسپارد و انتظار ما اینست که با این رویداد باید بصورت عمیق و همه جانبه برخورد شود و هرگونه کوتاهی در این مورد غیر قابل قبول است.

در حین حال، فاطمه اسحاق گیلانی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نگاشته است که ربودن و شکنجه نمودن سلسله علی‌خیل – دختر سفیر افغانستان در پاکستان – خلاف تمامی اصول دپلوماتیک، میثاق‌های بین‌الملل، و مصونیت دپلومات‌ها و اعضای خانواده‌ی شان است.

خانم گیلانی، ضمن تقبیح این عمل این از حکومت و ارگان‌های امنیتی پاکستان خواسته است تا عاملین این رویداد تکان دهنده را پی‌گیری و بررسی کند.
با این حال، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، به وزیر داخله آن‌کشور ۴۸ ساعت مهلت داده‌است تا عاملان ربودن سلسله علی‌خیل را بازداشت کند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که آقای خان، این دستور را روز شنبه( ۲۶ سرطان) صادر کرده‌است.

از سوی هم سفیر پاکستان در کابل اطمینان داده‌است که بر اساس هدایت نخست وزیر پاکستان، اسلام آباد برای بررسی دقیق موضوع و دستگیری افراد درگیر در این حادثه، تمام تلاش‌‌ها را بکار می‌گیرد.

هم‌زمان با این، اعضای زنان شورای ملی افغانستان از این رویداد سخت ناراحت شده و در نامه به اعضای زن پارلمان پاکستان نوشته که زنان پاکستان آنچه را برای خود نمی‌خواهند برای ما نیز نخواهند.

در نامه نوشته شده که اعضای زن پارلمان پاکستان باید برای داد خواهی در این موضوع صدای شان را بلند کنند.

از سوی دیگر، صبح روز یک‌شنبه (۲۷ سرطان) ده‌ها تن از باشندگان کابل در مقابل سفارت پاکستان در پیوند به ربوده شدن و شکنجۀ سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، دست به اعتراض زدند.

آنها شعارهای “مرگ بر پاکستان” و “مرگ بر آی، ایس، آی” شبکه استخباراتی پاکستان را سر دادند و با پخش اعلامیه ای خواستار پی‌گیری عاملان این رویداد شدند.

معترضان در این اعتراض شان از حکومت خواسته است که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با پاکستان قطع کرده و سفارت اسلام آباد باید در کابل بسته شود.

به تازه‌گی حکومت افغانستان در واکنش به ربوده شدن و شکنجه دختر سفیر این کشور در پاکستان، سفیر و دپلوماتان افغان از اسلام‌آباد را فراخواند.

به گفته وحید عمر مشاور رئیس جمهوری افغانستان، اشرف غنی به وزیر خارجه این کشور دستور داده، تا زمانیکه عاملان اختطاف سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، از سوی حکومت پاکستان به کیفر اعمال‌شان رسانیده نشده‌اند و «تا زمانیکه امنیت سفیر و دیپلماتان افغانستان در آن کشور تضمین نشده باشد، سفیر و دیپلماتان افغانستان مقیم در اسلام آباد به کابل فراخوانده شوند.»

وزارت خارجه افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته که این کشور سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغان مقیم اسلام‌آباد را «الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمهٔ ربایندگان، به کابل فراخواند.»

این وزارت‌خانه افزوده که هیئتی در آیندهٔ نزدیک به پاکستان سفر خواهد کرد تا «قضیهٔ کنونی و مسایل مرتبط به‌ آن را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد» و در روشنی دریافت‌های این هیئت، اقدامات بعدی اتخاذ خواهد شد.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان گفته است که عمران خان، نخست وزیر به وزارت داخله پاکستان دستور داده است تا از همه امکانات برای بازداشت افراد مظنون استفاده کنند.
این درحالی است که سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، به تاریخ ۲۵ سرطان در شهر اسلام‌آباد ربوده و پس از شکنجه آزاد شد.

وزارت خارجه افغانستان، روز شنبه – ۲۶ سرطان – اعلام کرد که دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد از سوی افراد نامعلوم ربوده و مورد شکنجه قرار گرفته‌است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که خانم علی‌خیل حدود پنج ساعت در قید ربایندگان بوده‌است.

پولیس پاکستان گفته‌است که زمانی که خانم علی‌خیل بعد از خرید می‌خواسته با تاکسی به خانه برگردد، فرد ناشناسی وارد تاکسی شده‌است و خانم علی‌خیل را مورد خشونت قرار داده و در نتیجه او بی‌هوش شده‌است.

گفتنی است که بانو علی‌خیل، بعد از شکنجه توسط ادم‌ربایان، در حال حاضر تحت مراقبت‌های صحی در شفاخانه به سر می‌برد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.