حامد کرزی: با همکاری مردم دسیسۀ قطر را خنثا کردیم

- ۰۷ سرطان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی گفته است که شیوۀ گشایش دفتر مذاکرات طالبان در قطر برای گفت‌وگوهای صلح دسیسه‌یی بود که حکومت افغانستان آن را خنثی کرد.
آقای کرزی در یک بیانیه رادیویی گفته است که حکومت افغانستان و امریکا برای انجام گفت‌وگوهای صلح میان اعضای شورای عالی صلح و نماینده‎‌گان طالبان از طریق دفتری در قطر موافقت کرده بودند اما «زمانی که دفتر طالبان در قطر باز شد، موضوع طور دیگری بود.»
آقای کرزی تاکید کرد که شیوۀ گشایش دفتر گفت‌وگوهای طالبان در قطر با موافقت‌های قبلی امریکا و افغانستان همخوانی نداشت و به همین دلیل «حکومت افغانستان در برابر آن ایستاد و با همکاری قوی مردم این دسیسه را خنثی کرد.»
گروه طالبان حدود دو هفته پیش، در دفتر مذاکرات صلح حاضر شدند و برای گفت‌وگوهای صلح ابراز آمادگی کردند.
اما پس از آنکه نماینده‌گان طالبان، عنوان و پرچم امارت اسلامی را بر فراز ساختمان این دفتر نصب کردند، دولت افغانستان واکنش تندی نشان داد و گفت‌وگوها برای امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا را به حالت تعلیق در آورد.
هرچند بعداً پرچم و عنوان امارت اسلامی افغانستان از این محل برداشته شد، اما تاکنون حکومت افغانستان هیاتی را برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح با طالبان به قطر نفرستاده است.

«تلاش‌های ممکن را انجام داده‌ایم»
آقای کرزی در بخش دیگری از بیانیه‌ خود گفت که افغانستان تلاش‌های خود برای برقراری صلح را تا زمانی ادامه خواهد داد که در کشور آرامش دایمی برقرار شود.
حامد کرزی افزود: «برای آوردن صلح در افغانستان و برای آرامی مردم، در ده سال گذشته تمام تلاش‌های ممکن را انجام داده‌ایم تا مردم ما در امنیت کامل و صلح به سر ببرند.»
او به برگزاری جرگه صلح و ایجاد شورای عالی صلح افغانستان اشاره کرد و گفت که تلاش‌های افغانستان تا زمانی که صلح در این کشور حاکم نشود، پایان نخواهد یافت.
رییس جمهوری افغانستان با اشاره به حملات اخیر گروه طالبان در کابل گفت که برای تأمین صلح در کشور، مردم افغانستان قربانی زیادی داده‌اند و تعداد زیادی از علمای دینی، بزرگان سیاسی و قومی و مردم عادی و منصوبان دولتی کشته و زخمی شده‌اند.
او افزود که حکومت و شورای عالی صلح افغانستان پیوسته از طالبان خواسته که برای تحقق اهداف دیگران کشور خود را نابود نکنند و مانع آموزش کودکان نشوند.
آقای کرزی در این بیانیه رادیویی طالبان را برادر خطاب کرد و از اعضای گروه طالبان خواست که در آبادانی افغانستان سهیم شوند و «خود و برادران خود را» نکشند.
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان هر پانزده روز یکبار در مورد مسایل مهم کشوری، بیانیه رادیویی صادر می‌کند.
بیانیه روز گذشته او شش و نیم دقیقه به طول انجامید و با محوریت مذاکرات صلح و ایجاد دفتر مذاکرات طالبان در قطر، از رادیوی دولتی افغانستان پخش شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.