سفیر سابق پاکستان در امریکا: مذاکرات قطر با همکاری ارتش پاکستان برنامه‌ریزی شده است

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۲

حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در امریکا با اشاره به اینکه مذاکرات قطر با همکاری ارتش پاکستان برنامه‌ریزی شده است، درباره عواقب این مذاکرات به واشنگتن هشدار داد.
حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در امریکا مدعی شد که مذاکرات صلح با طالبان در دوحه قطر با همکاری ارتش پاکستان برنامه‌ریزی شده است.
وی این موضوع را در مقاله‌یی با عنوان «با طالبان مذاکره نکنید» در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر کرده است.
حقانی در این مقاله مدعی شده است که مذاکرات امریکا با طالبان در قطر با همکاری جنرال پرویز اشفاق کیانی فرمانده ارتش پاکستان برنامه‌‌ریزی شده است.
به نوشته سفیر سابق پاکستان در واشنگتن، امریکا در نتیجه استدلال‌های ارتش پاکستان راضی به افتتاح دفتر طالبان در قطر شد.
حقانی امریکا را از این مذاکره بر حذر داشته و نوشته است که همانند سال ۱۹۹۰ این بار هم مذاکره با طالبان اشتباه است.
وی نوشته است، پاکستان همواره خواهان مذاکرۀ امریکا با طالبان است بدون این که خود در قبال عواقب آن مسوولیتی داشته باشد.

تلاش برای برگزاری کنفرانسی شبیه به نشست بن برای طالبان
در این حال، برخی منابع پاکستانی بر این باورند که هدف پاکستان در مذاکرات قطر در واقع رسیدن به نوعی نتیجه‌گیری مشابه نشست «بن» در رابطه با افغانستان است.
به گزارش رویترز، مقامات دولتی پاکستان که از سوی این کشور در مذاکرات صلح افغانستان شرکت می‌کنند در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرده‌اند که یکی از نتایج ممکن از مذاکرات قطر، برگزاری کنفرانسی شبیه نشست بن در سال ۲۰۰۱ است که در آن زیربنای دولت کرزی طرح‌ریزی شد.
به گفته این مقامات پاکستانی، بازیگران اصلی در این روند، امریکا، طالبان و اعضای «ائتلاف شمال» هستند که پاکستان در یک سال گذشته با دقت تلاش کرده است نظر آن‌ها را جلب کند.
این مقامات پاکستانی همچنین تصریح کرده‌اند که کرزی جایگاهی در این کنفرانس نخواهد داشت.
به نقل از این منابع، نقش پاکستان نیز در این مذاکرات نقش یک عنصر نظاره‌گر خارج از گود بوده و بازیگران اصلی داخل میدان، امریکایی‌ها و افغان‌ها خواهند بود.
رویترز افزوده است که پیشنهاد «کنفرانس بن دوم» ممکن است یک تفکر رویایی در مفکوره ارتش پاکستان باشد که می‌خواهد گروه مورد حمایت آن به قدرت برسد.
این روزنامه افزوده است که حامیان غربی کرزی هم تمایلی برای برگزاری این کنفرانس ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.