کار ساخت آرامگاه امیرعلی شیرنوایی آغاز شد

- ۰۷ سنبله ۱۳۹۱

سنگ بنای آرامگاه امیرعلی شیر نوایی بار دیگر در هرات، گذاشته شد.
در مراسمی که به همین مناسبت در صحن باغ زنانه که مقبرۀ گوهرشاد بیگم و مقبرۀ امیرعلی شیر نوایی در آن موجود است، برگزار گردیده بود، داکتر داوود شاه صبا والی هرات، اصیل الدین جامی معاون ولایت، سید عبدالقادر رحیمی رییس ساحوی کمیسیون حقوق بشر، رییس اطلاعات و فرهنگ، رییس آبدات تاریخی، شماری از نماینده گان مردم هرات در شورای ملی و شورای ولایتی، شماری از فرهنگیان و مردم اشتراک داشتند.
به گزارش بست‌باستان، والی هرات در این مراسم گفت که بنای دوبارۀ مقبرۀ امیرعلی شیرنوایی به هزینۀ بیش از سه میلیون افغانی از بودجۀ انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ به شکل اولی آن تا شش ماه آینده ساخته خواهد شد.
به گفتۀ وی، دو سال طول کشید تا کار پروژۀ کوچک تاریخی در هرات آغاز گردد و اگر کار بازسازی آبدات تاریخی هرات به سرعت پیش نرود، ممکن نسل‌های آینده شاهد چنین آبداتی نباشند.
والی هرات گفت که نود درصد آبدات تاریخی که در هرات موجود است، از وضعیت خوب برخوردار نبوده و اگر به مرمت و بازسازی آن ها توجه صورت نگیرد، تخریب خواهند شد.
رییس ساحوی کمیسیون حقوق بشر گفت: «امروز شاهد تهداب گذاری مجدد مقبره یی هستیم که خود خراب کردیم.»
وی گفت که منار پنجم از دیگر آثار تاریخی در هرات در حال تخریب است و در کنار مقبره‌های تاریخی، ساختمان های بلند منزل اعمار گردیده است. در هرات توجه در حفظ آبدات تاریخی دورۀ تیموریان کمتر صورت گرفته است. گفتنی است که مقبرۀ امیرعلی شیرنوایی که یک بنای تاریخی است در سال ۱۳۸۲ از سوی شرکت ازبکستان تخریب شد، اما دوباره اعمار نگردید. شایعاتی وجود دارد که در زمان تخریب مقبرۀ امیرعلی شیرنوایی بعضی از آثار تاریخی از این منطقه به تاراج رفته است. امیرعلی شیرنوایی وزیر دانشمند دورۀ تیموریان بوده که در جوار مقبرۀ گوهرشاد بیگم و مقبرۀ سلطان حسین بایقرا مدفون است. امیرعلی شیرنوایی در زمان وزرات خود قصد داشت که به اندازه نام های خداوند در هرات، آبده های تاریخی بسازد. او موفق شد که ۴۰۳ آبده تاریخی در هرات بسازد که تا اکنون هم بعضی از آنها باقی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.