امریکا درخواست هند برای شرکت در مذاکرات قطر را نپذیرفت

- ۱۱ سرطان ۱۳۹۲

امریکا با درخواست هند برای شرکت در مذاکرات صلح قطر به دلیل آنچه مواضع پاکستان خواند، مخالفت کرد.
به دنبال افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر، امریکا با شرکت و حضور هیأت هندی در نشست‌های احتمالی آینده مخالفت کرد.
هند برای حفظ منافع خود در افغانستان خواهان شرکت در مذاکرات قطر بود، اما بعد از سفر اخیر مقامات امریکایی به هند، این کشور از امریکا خواست مقدمات شرکت نماینده‌گان هند در مذاکرات قطر را فراهم کند.
وزارت امور خارجه هند و سازمان استخبارات این کشور خواهان اعزام نماینده به دوحه بودند. هند سعی کرد مقامات امریکایی را قانع کند که این کشور نقش زیادی در پیشرفت اقتصادی افغانستان دارد بنابراین باید یکی از طرف‌های مذاکره باشد و با طالبان به توافق برسد.
امریکا ابتدا سعی کرد نماینده‌گان هند را در قطر بپذیرد اما اعتراض شدید پاکستان و تهدید برای توقف کامل مذاکرات سبب شد واشنگتن دست رد به سینه هند بزند.
پاکستان در اعتراض خود اعلام کرده هند جزو کشورهای همسایه افغانستان نیست و اگر قرار باشد کشور دیگری در این مذاکره شرکت کند ایران به هند اولویت دارد.
فشار هند برای شرکت در مذاکرات قطر ادامه دارد این در حالی است که هنوز کاخ سفید نتوانسته به طور قطعی با هند و پاکستان کنار بیاید.
به‌دنبال گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌یی از این اقدام استقبال کرد.
در همان حال، رسانه‌های هند اعلام کردند، این کشور کاملا از رییس‌جمهوری افغانستان در مناقشه‌اش با امریکا در مورد افتتاح دفتر طالبان افغان در دوحه حمایت می‌کند.
وزیر خارجه هند هم در واکنش به گشایش دفتر طالبان در قطر ابراز نگرانی کرد و گفت که تلاش برخی از کشورها برای امتیاز دهی به طالبان می تواند ثبات نسبی افغانستان را تهدید کند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.