«ارتباطات رسانه‌یی برای نهادهای جامعۀ مدنی» از چاپ برآمد

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 7 حمل 1395 - ۰۶ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3کتابِ «ارتباطات رسانه‌یی برای نهادهای جامعۀ مدنی» به تازه‌گی از سوی موسسۀ میدیوتیک افغانستان به همکاری مالی برنامۀ صلح مدنی (جی آی زی) با قطع وزیری در ۱۰۰ صفحه در اخیر حوت ۱۳۹۴ اقبال چاپ یافته است.
کتابِ «ارتباطات رسانه‌یی برای نهادهای جامعۀ مدنی» از سوی مسعود مومن، آموزگار رسانه‌یی میدیوتیک به فارسی برگردان و در کابل نشر شده است.
این کتاب در سال ۲۰۱۳ میلادی، از نشانی موسسه معاونت فنی برای نهادهای جامعۀ مدنی که مقر آن در کشور ترکیه قرار دارد، به زبان لاتینی برای کارمندان و اعضای نهادهای جامعۀ مدنی کشورهای حوزۀ بالکان تهیه و تدوین گردیده بود. میدیوتیک افغانستان پس از اخذ مجوز رسمی از این نهاد، خواست تا آنرا برای نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان به زبان‌های رسمی کشور برگردان و بعداً به دسترس فعالان مدنی، صلح و دیگر سازمان‌های غیر انتفاعی قرار دهد. افزون بر آن، نهادهای حکومتی و شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند از این کتاب برای گسترش ارتباطات‌شان با رسانه‌ها استفاده ببرند.
انکشاف استراتژی ارتباطات، فنون مصاحبه‌های رسانه‌یی، ابزارهای برقراری ارتباطات با رسانه‌ها، فنون نوشتن اعلامیه‌ها و دعوت‌نامه‌های مطبوعاتی، تنظیم نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری، رسانه‌های اجتماعی و مدیریت بحران از طریق رسانه‌ها از جمله محتویات مهم این کتاب را تشکیل می‌دهد.
در پیشگفتار این کتاب آمده است که روابط با رسانه‌ها یکی از فعالیت‌های جامعۀ مدنی به شمار می‌آید. با استفاده از روابط رسانه‌یی، نهادهای جامعۀ مدنی نیازمندی‌های افشار مختلف جامعه را خوب‌تر درک کنند. در کُل روابط با رسانه‌ها برای نهادهای جامعۀ مدنی کمک می‌کند که آنان با مخاطبان مورد هدف‌شان وصل شوند و سطح آگاهی و دانش آنان را نسبت به موضوعات اجتماعی، اقتصادی، انکشافی و صلح‌آمیز افزایش دهند. با این حال، افغانستان پس از سقوط حاکمیت طالبان شاهد فعالیت‌های گستردۀ نهادهای جامعه مدنی بوده و تا اکنون این نهادها برنامه‌های موثری را در بخش‌های صلح، حقوق بشر، دموکراسی و دیگر مسایل برای مردم پیشکش کرده‌اند. ولی با آن‌هم آن‌گونه که انتظار می‌رفت، این نهادها هنوز نتوانسته‌اند با رسانه و مردم ارتباطات موثرتر برقرار کنند.
این کتاب در حالی زیور چاپ می‌یابد که پیش از این نیز موسسۀ میدیوتیک افغانستان کتاب‌های خبرنگاری صلح، خبرنگاری انتخاباتی، اساسات خبرنگاری، ژورنالیزم و دموکراسی، اخلاق خبرنگاری، رسانه‌ها و حاکمیت قانون را چاپ و نشر کرده است.
میدیوتیک افغانستان آرزو دارد که این اثر برای رشد و انکشاف فعالیت نهادهای مدنی در کشور موثر واقع گردد و این نهادها پس از مطالعۀ آن بتوانند پیام‌های خود را از طریق رسانه‌ها برای مخاطبان، مسلکی‌تر انتقال دهند.
از سوی هم، قرار است به زودی یک سلسله‌ها کارگاه‌های آموزشی پیرامون ارتباطات رسانه‌های برای نهادهای جامعه از طریق مراکز اجتماعی و رسانه‌یی میدیوتیک برای فعالان مدنی، رسانه‌یی و صلح راه‌اندازی گردد.
این کتاب از نشانی مراکز اجتماعی و رسانه‌یی این نهاد در ولایات کابل، ننگرهار، خوست، بلخ و کندزبه صورت مجانی قابل دسترس است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.