نتیجه تازه یک نظرسنجی: دولت فیسبوک را محدود می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 8 سنبله 1395 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۵

بر بنیاد یک نظر سنجی تازه که از طرف دفتر نی انجام شده است، ۸۸ درصد اشتراک‌کننده‌گان از محدودشدن سامان‌مند فسیبوک در افغانستان شکایت دارند.
دفتر نی یا حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان در یک نظر سنجیِ تازه دریافته است که کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در افغانستان از mandegar-3محدودیت در این شبکه شکایت دارند.
این نظرسنجی نشان می‌دهد که از مجموع شرکت کننده‌گان در نظر سنجی ۸۸ درصد آنان گفته اند که با وجود سرعت بالای انترنت در افغانستان، دچار محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک شده‌اند.
دفتر نی از حکومت افغانستان به صورت ویژه از اداره امور ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات و فرهنگ و مخابرات می خواهد تا در این مورد به صورت رسمی پاسخ دهند.
صدیق الله توحیدی مسوول دیدبان رسانه‌ها (نی) در یک نشست خبری دیروز یک شنبه (۷ سنبله) به رسانه‌ها گفت: شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک بیشترین کاربر را در بین مردم افغانستان دارد و هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده می شود. در صورت وضع محدودیت از طرف حکومت برای استفاده از این شبکه، حق دسترسی به اطلاعاتِ تعداد زیادی از شهرواندان نقض خواهد شد.
آقای توحیدی افزود: به باور شماری از اشتراک کننده‌گان در این نظر سنجی، محدودیت وضع شده، سامان‌مند و از جانب حکومت صورت می‌گیرد. با وجود سرعت بالای انترنت در افغانستان، شبکۀ اجتماعی فیسبوک با محدودیت سیستماتیک مواجه شده است.
به گفتۀ آقای توحیدی، دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان در یک نظر سنجی؛ دریافته است که کاربران شبکۀ اجتماعی “فیس بوک” از محدودیت در این شبکه شکایت دارند.
نظر سنجی “نی” نشان می دهد که از مجموع شرکت کننده‌گان ۸۸ درصد آنان گفته‌اند که با وجود سرعت بالای انترنت در افغانستان، دچار محدودیت در استفاده از فیس بوک شده اند. ۵ درصد گفته‌اند که استفاده از فیس بوک اندکی بدتر شده است. ۷ درصد اشتراک کننده‌گان این نظرسنجی گفته اند که تغییری در استفاده از فیسبوک نیامده است.
آقای توحیدی تصریح کرد که هیچ مصاحبه شوندۀ نگفته است که استفاده از فیسبوک بهتر شده است؛ به باور تعدادی از اشتراک کننده‌گان این نظر سنجی، محدودیت وضع شده، سیستماتیک و از جانب حکومت می باشد.
آقای توحیدی تأکید کرد که دفتر نی از حکومت افغانستان، به صورت ویژه از نهاد اداره‌ امور ریاست جمهوری و وزراتخانه‌های اطلاعات و فرهنگ و مخابرات می خواهد تا دراین زمینه به صورت رسمی پاسخ دهند.
به باور آقا توحیدی، هر نوع محدودیت در رسانه‌ها از جانب حکومت نقض کنندۀ ماده‌های ۳۴ و ۵۰ قانون اساسی افغانستان است.
در این نظر سنجی که ۲۹ درصد اشتراک کنندگان آن بانوان بودند و بقیه ۷۱ درصد آقایان به پرسش‌های دفتر نی در مورد وضعیت رسانه‌های اجتماعی پاسخ داده‌اند.
در همین حال، چندی پیش شماری از نماینده‌گان مجلس به صورت مخفی از اداره امور ریاست جمهوری خواستار وضع محدودیت به این رسانه اجتماعی بویژه فیسبوک شده‌بودند.
این در حال است که در افغانستان ۱۵- ۱۷ درصد از مردم به خدمات انترنیتی دسترسی دارند که از این جمع ۸۷ درصد به فیسبوک «رخنما» ۴ درصد به تویتر، ۲،۱در صد به link attached و شماری محدود از مردم از تلگرام نیز در افغانستان استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.