نگرانی از نفوذ برخی نامزدان در کمیسیون انتخابات

گزارشگر:19 قوس 1392 - ۱۸ قوس ۱۳۹۲

شماری از زنان در شمال افغانستان از حکومت می‌خواهند که امنیت زنان را در انتخابات تامین کند و نیز از مداخله کاندیداها در کمیسیون مستقل انتخابات جلوگیری کند.
همایشی تحت عنوان «رأی زنان سرنوشت ساز است» روز گذشته در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار شد و شرکت  کننده‌گان این نشست نقش زنان را در انتخابات بررسی کردند.mandegar
این همایش به منظور، بررسی اهمیت حضور زنان در انتخابات و یافتن راهکارهای برای بیرون رفت از دشواری هایی با حضور ۵۰ زن فعال از ۱۱ ولایت شمال و شمال شرق کشور راه اندازی شده است.
نبود امنیت، حضور گسترده‌یی افراد مسلح غیر مسوول و مخالفان مسلح، عدم شفافیت انتخابات، فساد اداری، تقرر اشخاص براساس روابط، نفوذ کاندیدان در کمیسیون مستقل انتخابات و نیز موجودیت کارت‌های تقلبی و بدون عکس از چالش‌هایی است که این زنان به آنان اشاره می‌کنند.
شرکت کننده‌گان این همایش معتقد هستند که عمده ترین چالش در برابر انتخابات حضور افراد مسلح غیر قانونی و مخالفان مسلح دولت می‌باشد و حکومت باید تدابیر جدی را برای از میان برداشتن این مشکل روی دست گیرد.
آنان ضمن تاکید بر اهمیت حضور زنان در پروسه انتخابات آینده از مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می خواهند که زمینه حضور زنان را در سراسر کشور فراهم سازند.
آنها براین باورند که انتخابات در زمانی برگزار می‌شود که از یک طرف در بخش‌های دور دست بنابر دشوار بودن راه ها و مشکلات اقلیمی و از سویی دیگر در بسیاری از بخش ها دور دست، مراکز رای دهی ایجاد نگردیده است که این وضعیت سبب کمرنگ شدن حضور زنان در انتخابات می‌شود.
این فعالان زن از کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌خواهند که تدابیر لازم را برای ایجاد مرکزهای رای دهی در بخشهای دور دست و دشوارگذر روی دست گیرد.
این زنان خاطرنشان ساختند که کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا از شفافیت پروسۀ انتخابات مردم را مطمین ساخته و نیز تلاش کند تا افراد شایسته و کار فهم را در مراکز انتخاباتی استخدام کند.
فعالان حقوق زنان در شمال، برگزاری انتخابات آینده را گذار سالم و گزینه بهتر انتقال مسالمت آمیز قدرت دانستند و عقیده دارند که مشروعیت و موفقیت پروسه انتخابات هنگامی تضمین می شود که مردم (مرد و زن) در این پروسه ی ملی شرکت کنند.
این فعالان همکاری شان را در جریان پروسۀ انتخابات با حکومت و مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده و آماده هرنوع همکاری می باشند.
آنان همچنان از عالمان دین نیز می‌خواهند که در پرتو ارشادات دین مبین اسلام، مردم را به رسالت‌های اجتماعی شان متوجه ساخته و آنها را به اشتراک فعال در روند انتخابات تشویق کنند.
گفتنی است فعالان حقوق زن از ولایت های بلخ، سرپل، جوزجان، سمنگان، پروان، فاریاب، تخار، کندوز، کاپیسا، بدخشان و بغلان در این همایش گردهم آمده اند.
این در حالی است که انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ همزمان با بیرون شدن نیروهای بین المللی از افغانستان برگزار می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.