معاون پیشین ریاست‌جمهوری و معاون شورای حراست و ثبات: آجندای ملی چتر بزرگی برای ایجاد تفاهم ملی و هم‌گرایی‌ست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۳ ثور ۱۳۹۶

محمد یونس قانونی، از رهبران جهادی و معاون پیشین ریاست‌جمهوری بر این باور است، «طرح آجندای ملی» که از آدرس بنیاد شهید احمدشاه مسعود مطرح شده است، چتر بزرگی برای ایجاد تفاهم ملی و هم‌گرایی در کشور به حساب می‌رود.
آقای قانونی تأکید دارد که افغانستان جریان‌های فراوان سیاسی را تجربه کرده که به باور او، هیچ یک از آنان نتوانسته‌اند به اندازۀ «طرح آجندای ملی» اولویت‌های کشور MANDEGARرا سنجیده شده و مدون ارایه کنند.
محمد یونس قانونی که در محفل بزرگ‌داشت از هشت ثور و پیروزی مجاهدان صحبت می‌کرد، گفت: احزاب و نهادهای زیادی در کشور فعال‌اند و فعالت می‌کنند، اما هیچ یک از این احزاب و نهادها نتوانستند به تنهایی نیاز اساسی مردم افغانستان باشند و برای حل مشکل افغانستان راهکار مفید ارایه بدهد.
به گفته او: «در این اواخر از آدرس بنیاد قهرمان ملی افغانستان، شهید احمدشاه مسعود، طرحی به‌نام «طرح آجندای ملی» اعلام شده است که از نظر من، این طرح چتر کلان و بستر مناسبی برای همکاری و ایجاد تفاهم تمام احزاب و نهادها در افغانستان است».
معاون پیشین ریاست‌جمهوری از جریان‌های مطرح سیاسی کشور خواست که از انتقادهای پراکنده در برابر حکومت و بحران‌های جاری در کشور دست برداشته با ایجاد یک اجماع ملی، برای حل این بحران‌ها گام بردارند.
آقای قانونی با اشاره به این‌که برخی کشورها که در گذشته از مجاهدان و مردم افغانستان حمایت می کردند، در حال حاضر به توطیه‌گری و مداخله در افغانستان دست می‌زنند، اظهار داشت: «کوتاه کردن دست مداخله‌گران و توطیه‌چینان از افغانستان، بدون یک اجماع سیاسی متشکل از تمام جریان‌های مطرح در کشور، ممکن نیست. نیروهای سیاسی باید با ایجاد یک صف واحد ملی و سیاسی در برابر این چالش‌ها ایستاده‌گی کنند”.
این چهرۀ جهادی و سیاسی کشور تصریح کرد: مجاهدان چنان سعۀ صدر داشتند که حتا با دکتر نجیب‌الله که از مخالفان‌شان بود، رویۀ نیک داشتند و حتا در زمان بیرون شدن از کابل، از او دعوت کردند تا با بیرون شدن از دفتر سازمان ملل، با مجاهدان بیرون از کابل برود و نیز با آقای اسدالله سروری، رییس خادِ دوران کمونیستان، هم‌چون یک زندانی برخورد کردند و با استقرار نظام جدید در افغانستان او را به حکومت سپردند تا در زمینۀ عملکردهایش با عدالت برخورد شود.
معاون پیشین ریاست‌جمهوری در قسمتی از سخنانش با اشاره به ایجاد هم‌گرایی ملی برای مقابله با بحران‌های کشور تصریح کرد که یک حلقۀ کوچک حکومتی نمی‌تواند به بحران‌های جاری به ویژه مداخلات و حمایت کشورهای همسایه از گروه‌های تروریستی در کشور خاتمه دهد.
آنان از حکومت خواستند که از تکروی و نفی مشارکت جریان‌های سیاسی در قدرت دست برداشته و مردم افغانستان را در تصمیم‌گیری‌های بزرگ ملی سهیم سازد.
این رهبران جهادی هم‌چنان از سران حکومت وحدت ملی خواست تا به روند منزوی ساختن مجاهدان خاتمه بخشیده و آنان را در تصمیم‌گیری‌ها شریک سازد.
او هم‌چنان خاطر نشان ساخت که حکومت وحدت ملی باید از اهمال کاری نسبت به برگزاری انتخابات دست برداشته و هرچه زوتر تقویم دقیق انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلام کند.
طرح آجندای ملی از چند سال به این‌سو توسط شماری از نخبه‌گان سیاسی و علمی کشور به کوشش احمدولی مسعود و از آدرس بنیاد شهید احمدشاه مسعود مطرح گردیده است.
این طرح که سال‌هاست نخبه‌گان بالای آن کار کرده‌اند، طرحی است برای بیرون کشیدن افغانستان از بحران که اولویت‌های کشور نیز در آن واکاوی و سنجیده شده است.
گفتنی است که هفتۀ پیش، فراخوان مردمیِ آجندای ملی در یک محفل باشکوه و در حضور شمار زیادی از سیاست‌مداران و جریان‌های مختلف سیاسی و مدنی کشور مطرح شد که در این فراخوان، اعضای نهادِ «طرح آجندای ملی» با واکاوی وضعیت نابه‌سامان و بحرانی کشور، طرح‌هایی را برای بیرون رفت از این وضعیت مطرح کردند که به دنبال آن، این طرح و فراخوان با استقبال بی‌پیشینۀ شهروندان و سیاست‌مداران روبه‌رو گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.