نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در کابل: از احتمال تقلب در انتخابات آینده به شدت نگرانیم

- ۱۶ دلو ۱۳۹۱

اتحادیۀ اروپا از احتمال تقلب در انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری افغانستان که قرار است همزمان با خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ برگزار شود، به شدت ابراز نگرانی کرده است.
نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در کابل گفته است که نگرانی‌های عمدۀ آن‌ها، ثبت نام رای دهنده‌گان و عدم آگاهی مردم افغانستان از انتخابات دموکراتیک در این کشور می‌باشد.
ویگاوداس اوساکاس در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، گفته است: برهمگان معلوم است که انتخابات آینده افغانستان در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار خواهد شد که براساس آن یک تغییر بزرگ توسط مردم افغانستان رونمایی می‌شود، مردم افغانستان با شرکت در این انتخابات رهبری خود را خودشان انتخاب می‌کنند، این انتخابات درحالی برگزار خواهد شد که بعد از سال ۲۰۱۴ از حضور کشورهای بین‌المللی در افغانستان کاسته می‌شود و مردم افغانستان رهبری، ملکیت و استقلال‌شان را به دست خواهند گرفت. با این همه ما امیدواریم که شاهد یک انتخابات شفاف و همگانی در افغانستان باشیم. ثبت نام رای دهندگان و عدم آگاهی مردم افغانستان به انتخابات از نگرانی‌های اصلی اتحادیه اروپا در افغانستان است و کشورهای عضو این اتحادیه در بخش‌های ارتقای ظرفیت‌های کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، آگاهی دهی به مردم و ثبت نام تمام واجدین شرایط رای دهی به افغانستان هم چنان کمک خواهند کرد.
وی افزود: ما ابراز خرسندی می‌کنیم که دولت افغانستان گفت‌وگوهای نزدیک را در مورد انتخابات آینده این کشور با همکاران بین‌المللی‌اش آغاز کرده است. اخیرا ملاقات‌هایی که با مقام‌های حکومتی افغانستان داشته‌ایم آنان روی طرح و توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی برای انتخابات آینده تاکید کرده‌اند، به باور من توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی، نه تنها برای انتخابات بلکه در عرصه‌های صحت و تعلیم و تربیت نیز مفید خواهد بود.
نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در پاسخ به این پرسش که اخیراً کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که از کارت‌های گذشته در انتخابات آینده استفاده خواهد کرد که براساس آن ما شاهد تقلب‌های گسترده‌یی بوده‌ایم، تصریح کرد: اتحادیه اروپا نگرانی‌های شدید خود را در مورد احتمال تقلب در انتخابات آینده افغانستان دارد، اما ما تلاش می‌کنیم تا این احتمال را به صفر کاهش دهیم، ما آگاهی دهی به مردم در مورد انتخابات و درک ارزش برگزاری انتخابات سالم را تنها راه برای جلوگیری از تقلب‌ها می‌دانیم زیرا با تطبیق این امر مردم می‌توانند خود جلوی تقلب را بگیرند.
وی هم‌چنین با رد پرداخت ۱۰ میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا به بخش شناسنامه‌های الکترونیکی دولت افغانستان تاکید کرد: اتحادیه اروپا این مبلغ را برای شناسنامه‌های الکترونیکی به دولت افغانستان وعده نکرده است بلکه این پول برای ثبت نام رای دهندگان به پروسه انتخابات به مصرف خواهد رسید و هم چنان دولت افغانستان می‌تواند از این پول برای آگاهی دهی و بالا بردن ظرفیت‌های کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نیز استفاده کند. این جزیی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جلو گیری از تقلب در انتخابات افغانستان است تا حداقل ما توانسته باشیم در بخش آگاهی دهی تیم کاری کمیسیون انتخابات افغانستان کاری انجام داده باشیم.
او تصریح کرد: باید گفت که اتحادیه اروپا تاکنون هیچ درخواستی از دولت افغانستان مبنی بر پرداخت پول به بخش شناسنامه‌های الکترونیکی دریافت نکرده است. ما برای توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان ارزش خاصی قایل هستیم و اتحادیه اروپا حاضر است تا در این راستا نیز با دولت افغانستان همکاری داشته باشد.
نماینده ویژه اتحادیه اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا از قبل در کنار مردم افغانستان بوده و در آینده نیز خواهد بود، اتحادیه اروپا به نماینده‌گی از نیم میلیارد شهروند اروپایی، به عنوان ارگان عالی و تاثیر گذار در ثبات و امنیت افغانستان در کنار مردم این کشور حضور خواهد داشت. اتحادیه اروپا در حال حاضر ۲۷ عضو فعال دارد که این رقم به زودی به ۲۸ عضو افزایش خواهد یافت و این کشورها در چهارچوب یک اتحادیه، در افغانستان فعالیت خواهند داشت. اعضای این اتحادیه از کشورهای ثروتمند اروپایی است که همه آنان از اقتصاد خوب برخوردارند و می‌توانند به کشورهای درحال رشد کمک کنند.
وی ادامه داد: اساسا برنامه‌ها و اهداف اتحادیه اروپا در افغانستان روی سه محور اصلی می‌چرخد؛ اول هدف ما مبارزه با تروریسم است زیرا افغانستان کشوری است که دارای تاریخ کهن بوده و در جریان تاریخ خود افتخارات خوبی نیز داشته است، اتحادیه اروپا افغانستان را به عنوان یکی از کشورهای تاثیر گذار در منطقه می‌داند و به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌خواهد این کشور بار دیگر به پناهگاه امن شورشیان مبدل شود. اما نمی‌توان حضورمان در افغانستان را فقط با مبارزه با تروریسم خلاصه کنیم، هدف دیگر اعضای اتحادیه اروپا، ریشه کن کردن فقر در این کشور است.
ویگاوداس اوساکاس در ادامه گفت: ما آنچنان که به مردم اروپا متعهد هستیم، به مردم افغانستان نیز وعده‌هایی را برای خدمت رسانی خوب داده‌ایم و من به نماینده‌گی از کشورهای اروپایی به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم دستاوردهایی که دولت افغانستان داشته است به هیچ وجه نابود نخواهند شد. اتحادیه اروپا برای صلح، آشتی ملی، حاکمیت قانون و رعایت حقوق شهروندی به خصوص برای زنان در افغانستان نیز متعهد است.
او دربارۀ نظر و دیدگاهش در مورد سیستم قضایی افغانستان گفت: البته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در سیستم عدلی و قضایی افغانستان صورت گرفته است. در حال حاضر افغانستان مانند سایر کشورهای بین‌المللی، محکمه دارد، اداره مبارزه بر ضد فساد اداری دارد، نهادهای مدافع از حقوق زنان دارد و باید گفت که این بخش‌ها همچنان نیاز به پیشرفت و تلاش بیشتر دارد. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی به عنوان همکار، حکومت افغانستان را برای دستیابی به دستاوردهای تازه، تشویق می‌کنند و برنامه‌های روشن را برای مبارزه علیه نابرابری‌های اجتماعی برای دولت افغانستان طرح ریزی خواهند کرد.
او افزود: قانون به صورت عموم به دو شکل در جامعه افغانستان تطبیق می‌شود؛ یکی به صورت رسمی و از طریق نهادهای عدلی و قضایی و دیگری به شکلی که تطبیق کننده‌گان آن را بزرگان قومی و ریش‌سفیدان در ولایات و قریه‌های افغانستان تشکیل می‌دهند. به باور من بخش دوم بیشتر برای مردم افغانستان مورد استفاده است و دلیل آن هم کوتاهی مسوولان عدلی و قضایی افغانستان است و مردم مجبور می‌شوند تا برای رسیده‌گی به قضایای‌شان به موی سفیدان و بزرگان قومی مراجعه کنند. با این همه، گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که نشان دهنده نقض صریح و آشکار قانون و حقوق زنان در جامعه افغانستان است و به رغم تلاش‌های جامعه جهانی و دولت، هنوز هم ما از وضعیت فعلی زنان در افغانستان نگران هستیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.