برخی رهبران طالبان در تماس با ریاست‏‎جمهوری افغانستان: دفتر قطر از ما نماینده‏‎گی نمی‎کند

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

ریاست‎جمهوری افغانستان می‎گوید که شماری از رهبران طالبان در تماس با آن‎ها گفته‌اند که در عقب دفتر قطر، دست‎های خارجی قرار دارد و این دفتر نمی‎تواند از آن‎ها نماینده‎گی کند.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی به روزنامۀ واشنگتن‌پست گفته است، برخی رهبران طالبان با رییس‌جمهور تماس گرفته و با ابراز نارضایتی در بارۀ دفتر قطر گفته‌اند که درعقب این دفتر دست‌های خارجی قرار دارد و دفتر قطر نمی‌تواند از آن‌ها نماینده‌گی کند.
این درحالی است که نزدیک دو هفته از گشایش دفتر طالبان در دوحه مرکز قطر می‎گذرد، اما طالبان تا اکنون برای مذاکره با حکومت افغانستان و نماینده‎گان امریکا ابراز آماده‎گی نکرده‎اند.
براساس خبرنامۀ طالبان، محمد نعیم سخنگوی این گروه در دوحه گفته است: «در حالی که کلمۀ شریف در بیرق نوشته شده است، پایین کردن آن می‌تواند یک توهین به مقدسات باشد.»
به گفتۀ سخنگوی طالبان در دوحه، از دیدگاه حقوقی طالبان می‌توانند لوحۀ امارت اسلامی را بر دفترشان نصب کنند، زیرا این عمارت مالکیت امارت اسلامی شمرده شده، کسی دیگر حق امر و تبدیل آن را ندارد.
یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است، طالبان تأکید می‌‎کنند که دفتر آن‌ها در قطر «دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان» نامیده شده، بالای آن لوحه نصب شود و خواهان نصب بیرق‌شان بالای آن دفتر اند.
به گفتۀ این مقام امریکایی، طالبان پیشنهاد اخیر ایالات متحدۀ امریکا را در مورد مذاکرات پاسخ نداده اند و اینک می‌گویند، با حکومت افغانستان هم گفت‌وگو نمی‌کنند، درحالیکه در گذشته توافق کرده بودند که با هیات شورای عالی صلح افغانستان دیدار خواهند کرد.
این در حالیست که مقامات امریکایی بدون ابراز خوشبینی آشکار علاقه‌مندی‌شان را به گفت‌‎وگو ها ابراز می‌کنند.
در یک اعلامیۀ جیمز کنیگهام سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل در پاسخ به پرسش‌ها در مورد پروسۀ صلح گفته شده است: «ما می‌دانیم که حکومت افغانستان مانند ما خواهان مذاکرات است. اینک به طالبان ارتباط دارد که از زمینۀ فراهم شده برای گفت‌وگوها با افغان‌ها، با شورای عالی صلح در مورد آیندۀ افغانستان، صلح و مصالحه استفاده می‌کنند، یا خیر؟»
مقامات امریکایی با اشاره به چگونگی گشایش دفتر طالبان گفته اند، بعد از ناکامی افتضاح آمیز ماه گذشته، آن‌ها بالای مسدود ساختن دفتر طالبان غور کرده اند، اما اینکه این دفتر می‌تواند بهترین و آخرین چانس برای ادارۀ رییس حامد کرزی برای مصالحه با شورشیان قبل از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی باشد، مقامات امریکایی را قانع ساخت تا دفتر طالبان را باز بگذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.