تفاهم‌نامۀ مهمترین پروژۀ اقتصادی منطقه (تاپی) امضا شد

- ۲۲ سرطان ۱۳۹۲

افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند تفاهم نامۀ خرید گاز موسوم به «قرارداد تاپی» را در عشق آباد امضا کردند.
خط لوله‌ تاپی حدود ۱۷۰۰ کیلومتر طول دارد و هزینه‌ آن ۷ تا ۹ میلیارد دالر برآورد می‌شود .
ظرفیت انتقال گاز آن از منابع گازی «غالقینیش» (یولاتان سابق) ترکمنستان تا هندوستان حدود ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز در سال پیش‌بینی می‌شود. این خط لوله در افغانستان از خاک ولایت‌های هرات و قندهار به پاکستان عبور خواهد کرد و از مولتان، کویته و فضیلکا (پنجاب) به هند انتقال می‌یابد.
مارپادی ویراپان مویلی وزیر نفت هند در دیدار با قربان‌قلی بردی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان تأکید کرد، هند به خرید گاز ترکمنستان علاقه دارد و مصمم است هر چه سریع‌تر خط لوله تاپی تاسیس شود.
جام کمال خان وزیر مشاور نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز در دیدار با رییس جمهور ترکمنستان گفت: دولت و ملت پاکستان از طرح خط لوله گاز تاپی استقبال می‏‌کنند. این مقام پاکستانی اظهار امیدواری کرد که اراده ۴ کشور که منافع مشترکی دارند سبب تسریع این خط لوله شود.
یک مقام مسوول دولت افغانستان گفت: مشکلات امنیتی این پروژه با همکاری کشورهای ذینفع منطقه قابل حل است. جواد عمر سخنگوی وزارت معادن افغانستان تائید کرد که زمینه‌های قانونی این پروژه در ۱۰ حمل ۱۳۹۱ از سوی مجلس نماینده‌گان افغانستان آماده و طرح آن در مجلس تصویب شده است.
بنا به گفته‌ این مقام دولتی، افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر ازعبور خط لولۀ گاز ترکمنستان از خاک این کشور درآمد خواهد داشت.
گفته می‌شود امریکا، روسیه، چین نیز موافق تحقق طرح تاپی هستند. برخی از گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان هم پیش از این اعلام کرده بودند که با اجرای این «پروژه اقتصادی» موافقت می‌کنند.
همین گمانه زنی‌ها باعث شده است نگرانی‌های مجریان و کارشناسان این پروژه در مورد مشکل نبود امنیت در افغانستان برطرف شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.