چرا لب‌ها پوست‌پوست می‌شوند؟

گزارشگر:سید احسان راستگو سوق - ۲۵ سرطان ۱۳۹۲

پوست‌پوست شدنِ لب و ترک برداشتن آن، دلایل مختلفی دارد. از آن‌جا که برخی افراد دلایل بی‌ربطی برای این مسأله ذکر کرده‌اند، درصدد برآمدم تا این مقاله را بنویسم.
لب از اجزای مهمِ صورت می‌باشد. چرا که لب دریچۀ حرف زدن، غذا خوردن و … است. شاید با خود فکر کرده‌اید یا متوجهِ این شده‌اید که لب چرا ترک برمی‌دارد و چرا پوست پوست می‌شود. خیلی‌ها به خاطر زیبایی خود، به این عضو حساس هستند. عده‌یی ترک و پوست پوست شدنِ لب را به‌دلیل مجاورت زیاد نور خورشید می‌دانند و عده‌یی هم آن را ناشی از استفاده از لب‌سیرین می‌دانند. شاید این دلایل تا حدودی به نظر درست باشند، اما در این‌جا برخی از موارد قابل قبول و علمیِ ترک برداشتنِ لب و پوستک پوستک شدنِ آن را بیان می‌کنیم:
نخست از همه این را بیان کنم: در برگ گیاهان سیستمی وجود دارد که میزان آب موجود در برگ‌ها را کنترل می‌کند و همین عامل سبب می‌شود که برگ‌ها شاداب باقی بمانند. این سیستم در گرمای زیاد از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و در سرما از افزایش آب موجود در برگ‌ها جلوگیری می‌کند. سیستم لب‌ها هم حالتی شبیه به این سیستمِ موجود در برگ‌ها دارد.

۱ـ تماس زیاد لب با مواد:
وقتی لب در تماس با مواد به طور زیاد قرار گیرد، دچار پوستک پوستک شدن و یا ترک می‌شود. از جملۀ این مواد می‌توان به آب، نمک و … اشاره کرد.

۲ـ زبان زدن به لب:
عده‌یی بر حسب عادت، زبانِ خود را مدام روی لب می‌سایند. همین عامل به مرور زمان، در لب‌های آن‌ها خشکی و ترک ایجاد می‌کند.

۳ـ یک نوع غذا خوردن در طول چند روز:
شخصی را در نظر بگیرید که در طول چند روز، فقط یک نوع غذا مثلاً نان خشک می‌خورد. در روز دوم یا سوم یا چهارم، مشاهده می‌شود که لب‌های او پوست پوست شده است.

۴ـ بوسیدن شخصی که مشکلِ ترک و پوست پوست شدنِ لب دارد:
این مورد بیشتر در بین متأهل‌هایی مشاهده شود که یک طرف دارای لب‌های ترک داشته یا پوستک پوستک شده است، که این مشکل به دیگری نیز سرایت می‌کند.

۵ـ استفاده از وسایل شخصی در تماس با لب:
استفاده از برس دندان شخصیِ کسی که دچار این عارضه است، خوردن آب از گیلاس شخصی که دچار این عارضه است، و استفاده از لب‌سیرینِ شخصی کسی که دچار این عارضه است، سبب پوست پوست شدن و ترک لب می‌شود.

۶ـ مواد کیمیایی:
برخی مواد کیمیایی هستند که از طریق تنفس نه تنها سبب پوست پوست شدن اجزای بدن، بلکه سبب پوستک پوستک شدن لب‌ها هم می‌شوند. برخی مواد کیمیایی هم هستند که از طریق دهان وارد بدن شده و تأثیرات خود را بر لب‌ها می‌گذارند.

۷ـ نخوردن آب و میوه و سبزیجات:
ویتامین c، عامل اصلی کنترل ترک خوردن و پوستک پوستک شدنِ لب‌هاست. در افرادی که آب نمی‌خوردند و در افرادی که در وعدۀ غذایی آن‌ها میوه و سبزیجات جای ندارد، پوست پوست شدنِ لب‌ها مشاهده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.