نهادهای مدافع روزنامه‎نگاران به دادستانی کل: هرچه سریع‌ سخی‌زاده را از بند آزاد سازید

- ۲۵ سرطان ۱۳۹۲

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که عبدالرحمان سخی‌زاده نویسندۀ یک مقاله در روزنامۀ ماندگار، تنها به جرم افشاگری در مورد فسادی که در درون ادارۀ عالی مبارزه علیه فساد اداری وجود دارد، بازداشت گردیده است.
این اتحادیه تاکید می‌کند که فشارهای اداره عالی مبارزه علیه فساداداری بالای دادستانی کل، سبب گردیده که این اداره اقدام به بازداشت آقای سخی‌زاده نماید.
عبدالرحمان سخی‌زاده کارمند اسبق ادارۀ عالی مبارزه علیه فساد اداری، مقاله‌یی را پیرامون فساد گسترده در این اداره در روزنامه ماندگار به نشر رسانده بود که از سوی دادستانی کل بازداشت گردید.
اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و اداره اتحاد زنان علیه فساد، طی یک نشست مشترک خبری، بازداشت آقای سخی‌زاده را غیرقانونی خواندند.
فهیم دشتی رییس اجرایه‌یی اتحادیه ملی ژورنالیستان، خواهان آزادی هر چه سریع‌تر این نویسنده از سوی دادستانی کل شده و گفت که باید هرگونه تخلف رسانه‌یی بر اساس قانون رسانه‌های افغانستان پیگیری شود.
آقای دشتی بیان داشت که این نویسنده، ادعا دارد که اسناد موثق در مورد فساد گسترده در داخل اداره عالی مبارز با فساداداری در دسترس دارد.
آمنه جاوید رییس اتحاد زنان علیه فساد نیز این اقدام دادستانی کل را خلاف قانون اساسی و قانون رسانه‌های کشور خوانده، خواهان رهایی سخی زاده و پیگیری ادعای نویسنده از سوی نهادهای عدلی و قضایی شد.
مجیب خلوتگر رییس اجرایه‌یی دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان نیز این اقدام دادستانی کل را سرکوب مبارزه علیه فساداداری عنوان نموده و بیان داشت: ” این گونه اقدامات تاثیر منفی بالای مبارزۀ صادقانه با فساداداری دارد”.
خلوتگر تصریح نمود: ” این اقدام لوی سارنوالی نشان می‌دهد که اولاٌ حکومت افغانستان قصد و اراده‌یی برای مبارزه با فساداداری ندارد و ثانیاً بی‌باوری حکومت به آزادی بیان را نشان می‌دهد”.
وی از افزایش ۵۰ درصدی خشونت‌ها علیه خبرنگاران در طول چهار ماه گذشته نسبت به سال قبل خبر داده و افزود که این خشونت‌ها شامل بازداشت، لت و کوب و توهین و تحقیر بوده است.
گفتنی است که عبدالرحمان سخی زاده از یازده روز بدین سو در بازداشت دادستانی کل کشور قرار دارد و تا هنوز دلیل روشن بازداشت وی به صورت رسمی از سوی این اداره اعلام نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.