یک مقام ارشد پاکستانی در آستانۀ سفر به کابل: بر طـالبان نفـوذ داریم

- ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه اعلام کرد: مشاور امنیت ملی این کشور روز یکشنبه برای گفت‌وگو دربارۀ سفر قریب‌الوقوع حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان به اسلام آباد، به کابل می‌رود.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از اسلام آباد، سرتاج عزیز به همراه یک مقام بلندپایه پاکستان با کرزی تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد و با مقامات بلندپایه دیگر افغانستان درباره فرآیند آشتی و موضوعات دیگر مورد نظر دو طرف گفت‌وگو می‌کند.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان از رییس‌جمهور کرزی دعوت کرده است به این کشور سفر کند.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد سرتاج عزیر در این سفر دعوت رسمی پاکستان را به رییس جمهور افغانستان تسلیم می‌کند.
اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت سفر سرتاج عزیز اولین دیدار سطح بالا بین دو کشور از زمان آغاز به کار دولت جدید در پاکستان بعد از انتخابات ۱۱ ماه می است.
چودری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاکستان تمایلی به بازبینی سیاست خود درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا دارد یا خیر، گفت سیاست اسلام آباد درباره این مسأله رازی مخفی نیست.
وی گفت پاکستان به شکلی موثر مسأله حملات هواپیماهای بدون سرنشین را که نقض حاکمیت پاکستان و حقوق بین الملل است با امریکا مطرح کرده است.
چودری تأکید کرد: «حملات هواپیماهای بدون سرنشین غیرسازنده است چرا که به ستیزه جویی دامن زده است. ما موضعی جدی درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین داریم و گفت‌وگوها را با جامعه بین المللی درباره این پدیده آغاز کرده ایم.»
طالبان به ما گوش می‌دهند
در این حال، مشاور امنیتی نواز شریف در مصاحبه‏یی گفته است که کشورش می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش تسهیل‌کننده داشته باشد.
سرتاج عزیز گفت که زمانی که مذاکره بین امریکا و طالبان آغاز شد، آن‌ها را باید ترغیب کرد تا با شورای صلح نیز مذاکره کنند و بعداً تلاش صورت خواهد گرفت که با سایر مهره‌های کلیدی که ناظر خوانده می‌شوند وارد مذاکره شوند.
او تأکید کرد که باید تمام جناح‌ها شامل شورای صلح شوند.
عزیز گفت که طالبان می‌گویند که در شورای عالی صلح، نماینده‌گان تمام جوانب شامل نیست و رییس‌جمهور کرزی باید دیگران را نیز به این شورا دعوت کند. اما آقای عزیز واضح نساخت که مرام طالبان از «تمام جوانب» یا «دیگران» کی‌ها استند.
آقای عزیز به اسوشیتدپرس گفت که طالبان به ما گوش فرا می‌دهند و تا حدی بر طالبان نفوذ نیز داریم؛ اما نمی‌توانیم آن‌ها را اداره کنیم..
سرتاج عزیز علاوه کرد که این یک موضوع واضح است که مشکلات در روند مذاکره وجود دارد، اما بریتانیا، پاکستان و ایالات متحده کوشش می‌کنند که این روند آغاز شود و به زودی پایان یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.