قانون انتخابات توشیح شد

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی بالاخره قانون انتخابات افغانستان را توشیح کرد.
آقای کرزی این قانون را با صدور فرمانی پس از تصمیم هیأت مختلطِ نماینده‎گان مجلس سنا و مجلس نماینده‎گان، در ۱۶ فصل و ۸۰ ماده توشیح کرده است.
در متن فرمان رییس‌جمهوری افغانستان، که از سوی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که قانون انتخابات از امروز نافذ و قابل تطبیق است.
تلاش برای تصویب و توشیح قانون انتخابات از چند ماه به این سو ادامه داشت.
لایحه قانون انتخابات افغانستان به دلیل چند مورد اختلافی، از ماه‌‌ها به این‌سو در مجلس نماینده‎گان، مجلس سنا و ریاست جمهوری افغانستان از این دست به آن دست می‌شد. احزاب و گروه‌های سیاسی در یک ماه گذشته از حامد کرزی رییس جمهوری خواسته بودند که این قانون را برای ضمانت شفافیت و سلامت انتخابات آینده ریاست جمهوری هرچه زودتر امضا کند.
دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل هم از پارلمان و حامد کرزی خواسته بود که به روند تصویب و اجرایی شدن قوانین انتخاباتی و به ویژه قانون انتخابات سرعت بخشند.
«مواد تنش‌زا»
لایحه قانون انتخابات در پی بحث‌های طولانی، روز دوشنبه گذشته از سوی پارلمان تصویب و برای توشیح به ریاست جمهوری فرستاده شد.
این قانون بار اول در ماه جوزا امسال توسط مجلس نماینده‎گان تصویب شد، اما به دلیل اختلاف سناتوران روی چند ماده این قانون، مجلس نماینده‎گان هفته پیش برای بار دوم، لایحه قانون انتخابات را کلیک تصویب کرد و برای توشیح به ریاست جمهوری فرستاد.
اختلاف نماینده‎گان شورای ملی روی چند ماده «تنش‌زای» این قانون بود که برای حل این اختلافات مجلس‌های شورای ملی، کمیسیون مشترک تشکیل دادند.
کمیسیون مشترک شورای ملی افغانستان هفته پیش تشکیل جلسه داد و پس از چند جلسه، موارد اختلافی لایحه قانون انتخابات را حل و آن را نهایی کرد.
محمد عبده عضو مجلس نماینده‎گان و عضو کمیسیون مشترک شورای ملی به بی‌بی‌سی گفت که موارد اختلافی قانون انتخابات در جلسه‌های این کمیسیون مطرح و حل شده است.
این عضو مجلس گفت که رییس‌جمهوری افغانستان خواسته بود کمیسیونی ایجاد شود که بتواند برگزاری انتخابات را «در شرایط لازم» به تعویق بیاندازد اما به گفته او این پیشنهاد از لایحه قانون انتخابات برداشته شد.
آقای عبده گفت که شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی، محدود کردن حوزه‌های انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی در ولایات و اختلاف روی اختصاص شماری از کرسی های مجلس به احزاب نیز از مواردی بود که نماینده‎گان شورای ملی در مورد آن اتفاق نظر نداشتند.
نگرانی‌ها
توشیح قانون انتخابات یکی از دو اقدام حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان برای رفع نگرانی ها راجع به انتخابات در یک هفته گذشته بوده است. انتظار می‌رود که اجرایی شدن این قوانین، تشویش ها را نسبت به نحوه برگزاری انتخابات تا حدی کم کند.
انتخابات‌های قبلی در افغانستان به اساس فرمان‌های تقنینی ریاست‌جمهوری برگزار شده است، اما پس از این، انتخابات‌ها به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در سال آینده، با اتکا به مواد همین قانون برگزار خواهد شد.
آقای کرزی چهارشنبه هفته گذشته به تاریخ ۲۶ سرطان اجرایی‌شدن قانون ساختار و اختیارات نهادهای انتخاباتی را اعلام کرد و همزمان کمیته‌ای را برای گزینش مسوولان این نهادها تشکیل داده است.
بر اساس جدول زمانی که کمیسیون انتخابات اعلام کرده، سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ حمل ۱۳۹۳ (۵ اپریل ۲۰۱۴) برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.