حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه؛ هدف سفر هیأت شورای امنیت به کابل

گزارشگر:دوشنبه 24 عقرب 1395 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3به زودی هیأتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد به کابل خواهد آمد و حذف اسم گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل یکی از اولویت‌های این هیأت عنوان شده است. حزب اسلامی سال‌‌ها یکی از گروه‌های مخالف نظام بود و در این مدت چندین حمله را هم سازماندهی کرده است.
محمداسماعیل قاسمیار، یکی از اعضای شورای عالی صلح به سلام‌وطندار می‌گوید که هیأت شورای امنیت سازمان ملل تلاش‌ها برای حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل را آغاز کرده و در این مورد با حکومت افغانستان موافق است.
توافق‌نامۀ صلح حکومت و حزب اسلامی پس از ماه‌ها تلاش و گفت‌وگو میان نماینده‌گان هر دو طرف، در هشتم میزان سال روان خورشیدی از سوی رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار امضا شد.
این اقدام در حالی که با استقبال شماری از احزاب سیاسی روبه‌رو شد، واکنش‌های منفی مردم، فعالان مدنی و برخی از احزاب سیاسی را نیز به دنبال داشته است.
با این حال، دربارۀ پیوستن حکمتیار به صلح، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. گروهی از منتقدان صلح با این حزب معتقدند که حکمتیار باید به دلیل سیاست‌ها و عملکردش در دهۀ نود مجازات شود و گروه دیگری می‌گوید که حکمتیار امروز دیگر قدرت سابقش را ندارد و به صرفه نیست که دولت وقت و انرژی خود را صرف او و حزبش کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.