گفت‌وگوی چهره‌ به چهرۀ طرف‌های درگیر در پاریس

- ۲۶ قوس ۱۳۹۱

نماینده‌گان دولت، اپوزیسیون سیاسی، شورای عالی صلح این هفته در کنفرانس پاریس با فرستادگان طالبان و حزب اسلامی دیدار خواهند کرد.
بنیاد تحقیقات راهبردی که در پاریس فعالیت می‌کند، تاکنون دو کنفرانس با حضور طرف‌های درگیر جنگ افغانستان برگزار کرده است، اما کنفرانس سه روزۀ این هفته، نخستین نشستی است که طالبان نیز در آن شرکت خواهند داشت.
یکی از مقامات شورای عالی صلح در این خصوص گفت: سه تن از اعضای این شورا در کنفرانس پاریس حضور خواهند یافت. دو تن از این افراد عبدالحکیم مجاهد از مقامات سابق طالبان و حاجی دین محمد از مشاوران حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هستند.
فرهاد الله سخنگوی این شورا گفت: «آنها دیدگاه‌های شورای عالی صلح را به شرکت‌گننده‌گان در کنفرانس اعلام خواهند کرد. قرار نیست این افراد گفت‌وگوی محرمانه‌یی در حاشیه کنفرانس با نماینده‌گان طالبان داشته باشند.»
این در حالیست که مجاهد که مدتی به عنوان نمایندۀ طالبان در سازمان ملل فعالیت می‌کرد، گفته است برای گفت‌وگوی مستقیم و چهره به چهره با نماینده‌گان طالبان اقدام خواهد کرد. مجاهد گفت: «این کنفرانس مربوط به افغانستان است و افغان‌ها برای پیدا کردن راه حل مشکلات این کشور باید با هم گفت‌وگو کنند. ما از نماینده‌گان طالبان خواهیم خواست به برقراری صلح در کشور و پایان جنگ ده ساله کمک کنند.»
در این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید اگر چه دولت از برگزاری کنفرانس پاریس استقبال می‌کند، اما هیچ نشست رسمی بین دولت و طالبان برگزار نخواهد شد.
جانان موسی زی گفت: «کنفرانس پاریس غیر رسمی است و اگر نماینده‌گان شورای عالی صلح قصد دارند در آن حاضر شوند،‌ حضور آنها غیر رسمی خواهد بود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.