سفر سرتاج عزیز به کابل: چانه‌زنی برای برگرداندن طالبان به صحنه

گزارشگر:محمد هارون مجیدی - ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

شماری از آگاهان می‎گویند که سفر مشاور امنیت ملی نخست‎وزیر پاکستان به کابل در پیوند به اظهارات اخیرش در دیدار با سفیر افغانستان در اسلام‎آباد صورت می‎گیرد.
سرتاج عزیز مشاور خارجی و امنیت ملی نخست‎وزیر پاکستان روز گذشته وارد کابل شد و با مقام‎های ارشد حکومتی دیدار و گفت‎وگو کرد.
آقای عزیز چند روز پیش از سفر به کابل در دیدار با عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام‎آباد طرح فدرالی‌شدن و واگذاری شماری از ولایت‎های کشور به طالبان را مطرح کرده بود.
وحید مژده آگاه سیاسی می‎گوید که سفر مشاور امنیت ملی نخست‎وزیر پاکستان به ‌خاطر پایان‌دادن به یک سلسله سروصداهایی مبنی بر این‌که سرتاج عزیز در صحبت‌هایی با عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام‌آباد خواهان تجزیۀ افغانستان شده بود، صورت می‎گیرد.
سرتاج عزیز پیش از سفر به کابل در گفت‎وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که طالبان به ما گوش فرا می‎دهند و تا حدی بر طالبان نفوذ هم داریم، اما نمی‌توانیم آن‎ها را اداره کنیم.
اما آقای مژده به روزنامۀ ماندگار گفت که اسلام‎آباد با اظهار این‌که بر طالبان نفوذ دارند، خواهان امتیازگیری از حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی است.
در این حال، نوازشریف نخست‎وزیر پاکستان روز گذشته در اسلام‎آباد گفت که مشاور خارجی و امنیت ملی‌اش را با پیامی واضح به کابل فرستاده است.
پیام شریف چیست؟
فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که پیام واضح نوازشریف و حکومت پاکستان به حکومت افغانستان تنها متلاشی‌ساختن ‌بار دیگر ارتش افغانستان و تأسیسات زیر ساختی کشور خواهد بود.
او با بیان این‌که نوازشریف در دور پیش زمام‌داری خود یکی از دست‌آوردهایش را متلاشی‌ساختن ارتش افغانستان می‌دانست و آن‌را به مردم پاکستان تبریک می‌گفت، بیان داشت: «نوازشریف یک سیاست‌مدار کهنه‌کار است، عملکردهایش برای مردم افغانستان هم آشکار می‌باشد و سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان از پیش تدوین شده که این کشور خوش ندارد در همسایگی خود حکومتی به‌نام افغانستان داشته باشد و اگر باشد هم، باید دست نگر حکومت پاکستان باشد، تا پاکستان هر اشاره‌یی که داشت افغانستان به آن عمل کند.»
آقای عظیمی می‌افزاید: «من به مردم افغانستان می‌گویم، بیدار باشید سرتاج عزیز و نوازشریف کسانی بودند که شما را به خاک و خون کشانیدند؛ این‌ها تشنۀ خون کودکان و زنان کشور ما هستند و حالا هم همان سیاست خود را دنبال می‌کنند.»
این عضو مجلس نماینده‌گان بدین باور است که باید با حکومت جدید پاکستان از راه تضرع کار گرفته نشود و از مجراهای جهانی بالای این کشور فشار وارد گردد تا حاکمیت مشروع افغانستان را بپذیرد و از مخالفان این دولت حمایت نکند و برای آن‌ها پناهگاه و تسلیحات ندهد.
آقای عظیمی تصریح کرد: «تا زمانی که این شرایط بالای حکومت پاکستان قبولانده نشود، اسلام‎آباد در کمین نشسته که چه زمانی عساکر خارجی از افغانستان خارج می‌شوند تا یکبار دیگر پنجابی‌ها را در کشور سرازیر کند و مطابق میل خود حکومتی را بسازد و آن‌ را به پیش ببرد.»
این عضو مجلس نماینده‌گان بدین باور است که پاکستان در روند آوردن صلح با حکومت افغانستان هیچ‌گونه همکاری نخواهد کرد و این کشور در تلاش این است تا چند روزی سر و صدای رسانه‌یی را ایجاد کند و اگر حکومت افغانستان در این میان چیزی بیان نمی‌کند در واقع حکومت‌داران افغانستان ممدوحان پاکستان خواهند بود.
فرهاد عظیمی افزود: «نوازشریف همان پنجابی است که خون کودکان و زنان افغانستان را ریختاند، دولت افغانستان و مردم این کشور هم نباید اعتمادی بالای نوازشریف و سیاست‌های او در قبال افغانستان داشته باشند، چون این حکومت بر گفته‎های خود در گذشته هم صادق نبوده و حالا هم نخواهد بود.»
همچنان، فوزیه کوفی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با اشاره بر این که گروه طالبان توسط پاکستان ایجاد شده و تا حالا هم تسلیحات و مخفیگاه‌های این گروه در آن کشور است، می‌گوید: «یک تعدادی از اعضای گروه طالبان با ایجادشدن دفتر برای این گروه در قطر، از حلقه و اسارت پاکستان بیرون شده اند و آن اداره‌یی را که پیش از این بر گروه طالبان داشتند، حالا ندارند.»
خانم کوفی بدین‌ باور است که گروه طالبان خود تمایلی برای انجام صلح ندارند و همیشه در صددِ پیداکردن بهانه‌های گوناگون هستند تا در روند صلح نپیوندند.
او بیان داشت: «طالبان با بیان این‌که در شورای عالی صلح تمام جوانب دخیل نیستند و این یک شورای دولتی و وابسته است، بهانه‌جویی می‌نمایند و نمی‌خواهند شامل پروسۀ صلح شوند.»
این آگاهان می‌گویند که حکومت پاکستان همواره زیرِ نام آوردن صلح در افغانستان و کشاندن گروه طالبان در میز مذاکره حکومت و مردم افغانستان را فریب داده است و این‌بار نیز آمدن سرتاج عزیز به بهانۀ آوردن پیام دعوت تنها آوردن این پیام نیست و شاید موضوعات دیگری نیز مطرح شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.