وزارت تحصیلات عالی: در دانشگاه‏‎ها برنامۀ درسی واحد اجرا می‌شود

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

وزارت تحصیلات عالی برنامه درسی واحدی برای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تهیه کرده و آن را پاسخگوی نیاز بازار کار دانسته است.
عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت که با اجرای برنامه جدید هدف این وزارت در جهت ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها تحقق می‌یابد.
او افزود: «بعد از این – انشاءالله- نصاب (برنامه درسی) واحد در سراسر کشور تطبیق خواهد شد و از این برنامه نه تنها دانشگاه‌های دولتی می‌توانند استفاده کنند، بلکه دانشگاه‌های خصوصی هم می‌توانند از این نصاب استفاده کنند.»
آقای عبید برنامه درسی کنونی دانشگاه‌ها را برنامه «کهنه‎یی» توصیف کرد که دانشگاهها را با چالش‌هایی مواجه کرده بود، ولی برنامه تازه به گفته او، «کاملاً جدید است و مطابق اقتضای زمان از لحاظ اکادمیک تهیه شده است».
وزیر تحصیلات عالی گفت که برنامه درسی جدید دانشگاهها شامل ۴۸ عنوان می‎شود که کتابهای درسی دانشکده‎ها براساس آن از سوی استادان دانشکده‌ها نوشته و پس از تایید شورای عملی دانشکده و اداره انسجام امور اکادمیک وزارت تحصیلات عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عظیم نوربخش، سخنگوی این وزارت گفت که هر عنوان موضوعی که در برنامه درسی جدید معرفی شده، شامل موضوع‌های فرعی زیادی می‌شود که در این برنامه توضیح داده شده است.
او گفت که در سراسر کشور حدود ۲۰۰ دانشکده و بیش از ۵۰۰ رشته تحصیلی وجود دارد.
در مورد جزئیات برنامه درسی جدید مقام‌های وزارت تحصیلات عالی توضیح بیشتری ارایه نکرده‌اند.
پیش از این انتقادهای زیادی در مورد «کهنگی» برنامه درسی دانشگاه‌ها مطرح شده و منتقدان گفته‌اند که برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها حدود بیست یا سی سال پیش تشکیل شده و حالا زمینه‌های کاربردی آنها بسیار محدود شده و نیاز به بازنگری دارد.
از سوی دیگر، برخی این انتقاد را مطرح کرده‌اند که منابع اصلی درسی رشته‌های مختلف دانشگاهی جزوه‌هایی هستند که ده‌ها سال پیش تهیه شده و حالا فاقد جنبه کاربردی محسوب می‎شود.
شیوه درسی دانشگاه‌ها هم از دیگر مسایلی است که همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. شیوه درسی کنونی الهام گرفته از شیوه درسی دانشگاههای شوروی سابق است که در دهه شصت خورشیدی در دانشگاههای افغانستان رایج شد.
‹سهمیه‎بندی›
همچنین اخیراً طرح سهمیه‎بندی پذیرش دانشجویان در دانشگاهها هم با واکنش‌های منفی گسترده‎ای مواجه شد و در روزهای اخیر برخی رسانه‎ها گزارش دادند که این طرح کنار گذاشته شده است.
ولی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت که هنوز زود است که گفته شود این طرح کنار گذاشته شده است.
عظیم نوربخش افزود: «حالا چیزی نمی‌توانم در این مورد بگویم. در یکی دو روز این موضوع انشاءالله روشن خواهد شد.»
پیش از این مقام‌های وزارت تحصیلات عالی گفته بودند که این طرح را برای تامین عدالت اجتماعی و شفافیت در کنکور به اجرا می‌گذارند.
به گفته این مقام‌ها، تناسب جمعیت ولایت‌ها با تعداد دانشجویانی که در دانشگاهها پذیرفته می‌شوند، در این طرح در نظر گرفته خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.