فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان: در تأمین امنیت انتخابات آینده نقشی نخواهیم داشت

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان نسبت به خروج کامل نیروهای خارجی از کشور هشدار داد و گفت که مذاکرات موسوم به گزینۀ صفر مأموریت نیروهای خارجی در افغانستان را متزلزل می‌کند.
جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را به عنوان یک گزینه قلمداد نمی‌کند، اما اگر واشنگتن و کابل در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به توافق نرسند، این امر یک نتیجه ممکن و احتمالی است.
وی افزود: همه با این عقیده که دسمبر۲۰۱۴ دورانی مشکل برای مردم افغانستان است، اذعان دارند، گزینه‌یی که برای من وجود دارد این است که اشخاصی خلاف گزینه صفر عمل کنند و ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.
جنرال دانفورد اعلام کرد که دورنمای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تضعیف روحیه در این کشور را موجب شده است. چرا که افغانستان نگران حمایت متزلزل جامعه بین‌المللی است.
مأموریت جدید نیروهای بین‌المللی که بر آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان تمرکز دارد، احتمالاً در اختیار و کنترل نیروهای ایساف قرار می‌گیرد که جنرال دانفورد فرماندهی‌شان را بر عهده خواهد داشت و این اقدام باعث ازسرگیری و موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات تعلیق شده امنیتی میان واشنگتن و کابل می‌شود.
دانفورد افزود: تا پایان فصل پاییز، شما به این مسأله خواهید رسید تعداد سربازانی که قرار است در پاییز سال آینده میلادی در افغانستان حضور داشته باشند، چقدر است. سایر مسایل پیچیده شامل اقدامات و تجهیزات لجستیکی است. مقام‌های افغان خواستار مالیات بر گمرک در حین گذر کانتینرهای سخت‌افزارهای نظامی امریکا هستند؛ اقدامی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان را با ‌کندی مواجه می‌کند.
جنرال دانفورد گفت که مقام‌های ارشد دولت کابل اخیراً تضمین‌هایی را در مورد حل این مساله به مقام‌های واشنگتن داده بودند. این یک مسأله در سطح رهبری است.
البته دولت کابل تاکنون نسبت به درخواست برای توضیح در زمینه مسایل مالیاتی بر مسیرهای گمرکی اظهارنظری نکرده است.
فرمانده نیروهای دریایی امریکا در افغانستان همچنین گفت که نیروهای ائتلاف ناتو و امریکا که اواسط بهار سال آینده میلادی از افغانستان خارج می‌شوند، بیش از این در تأمین امنیت پایگاه‌های رای‌گیری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حضور نخواهند داشت و این روند به خود نیروهای امنیتی افغان بسته‌گی دارد و آنها هستند که باید به تأمین امنیت پایگاه‌های رأی‌گیری برای برگزاری انتخاباتی معتبر بپردازند.
وی گفت: شما باید تضمین حاصل کنید که در کمربند قبیله‌یی پشتون سراسر جنوب افغانستان مردم در پایگاه‌های رأی‌گیری حضور یابند و در این انتخابات شرکت کنند. شما نباید مناطق روستایی را از یاد ببرید، اما چالش‌هایی در مورد مناطق پر جمعیت وجود دارد.
هم اکنون ۶۸ هزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند و خروج این نیروها از این کشور نگرانی‌هایی را در مورد ناکامی دولت مرکزی افغانستان، فروپاشی احتمالی نیروهای امنیتی یا بروز جنگ داخلی به وجود آورده است.
جنرال دانفورد به اهمیت برداشت‌های عمومی و مردمی در افغانستان، امریکا تاکید کرد و در ادامه گفت: تمام این جنگ در مورد فاکتورهای غیرمحسوس و غیرقابل درک است و هیچ سوالی در مورد آن وجود ندارد. جنگی به خاطر برداشت‌ها و اعتمادها و حقایق و امیدواری‌ها رخ داد. انتقال سیاسی و قدرت سال آینده میلادی مهمترین رویداد در افغانستان محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.