تکنیک‌های ذهنیِ تفکر مثبت (نگاهی به نکات مهمِ کتاب «دیدن موترهای قرمز»)

گزارشگر:یک شنبه 11 دلو 1394 - ۱۰ دلو ۱۳۹۴

بخش سوم/

mandegar-3از افراد منفی دوری کنید. به دنبال دوستان خوش‌بین باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. چهار حالت باعث ناآرامیِ ذهنی می‌شود؛ «فرّار بودن، عدم قطعیت، پیچیده‌گی و ابهام.» برای رویارویی با آن‌ها، تصویر واضحی از خواسته‌های خود در ذهن حفظ کنید. با یادآورهای تصویری یعنی نشانه‌هایی که سفر ذهنیِ جدید شما را به یادتان می‌آورند، به خود کمک کنید. می‌توانید به‌ساده‌گی از روش «موترهای قرمز» استفاده کنید. بعضی افراد لباس قرمز می‌پوشند تا تفکر مثبت را به خود یادآوری کنند. افراد دیگر اشیای قرمزی را به عنوان یادآوری‌کننده، در محل کار خود قرار می‌دهند.

چند تمرین عملی
برای این‌که تفکر مثبتی داشته باشید، اول باید خودتان را بشناسید. برای اجرای ۶ گام «موتر قرمز»، این فهرست‌ها و جدول‌ها را تهیه کنید:
۱ـ احساسات/ علایق و نقاط قوت
کارتان را با نوشتن احساسات، علایق و نقاط قوتِ خود آغاز کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که تنها ۲۰ درصد از مردم، از نقاط قوت شخصیِ خود هر روز فعالانه استفاده می‌کنند. برای تعیین نقاط قوت خود، گروهی که در آن قرار می‌گیرید را مشخص کنید؛ مثلاً «موفق: همیشه می‌خواهید دستاوردهای بزرگ داشته باشید. فرمانده: می‌خواهید کارها را اداره کنید. مشاور: یک متفکر منظم هستید. جمع‌کننده: از جمع کردن افراد در کنار هم لذت می‌برید. احساسات و علایق شما، به زنده‌گی‌تان هیجان می‌بخشد.
۲ـ احساسات/ علایق، نقاط قوت و ارزش‌ها
ارزش‌های خود را به فهرست‌تان اضافه کنید. اصول معنی‌داری که اثر مستقیمی بر کار بعدی شما دارند را انتخاب کرده و فهرستی از اهداف مهمِ خود تهیه کنید. ارزش‌های رایج، شاملِ شجاعت، عزم و امانت‌داری هستند. پنج ارزش را در جدولِ خود بگنجانید.
۳ـ فهرست مشارکتی
کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را در طوفان مغزی بررسی کنید. سپس فهرستی از اهدافِ خود تهیه کنید.
۴ـ دایرۀ کامل
نموداری با بیضی کوچکی در مرکزِ آن و محورهایی رو به بیرون رسم کنید. روی هر محور، دایره‌یی بکشید که نماد یکی از حوزه‌های وسیع زنده‌گی شما مثل روابط، سلامتی و تن‌درستی، شغل، معنویات، تحصیلات و… است. نقطه‌یی مشکی به نشانۀ میزان انجام درست وظایفِ هر گروه، روی هر محور بکشید. هرچه نقطۀ مشکی به هر دایره نزدیک‌تر باشد، در آن حوزه بهتر عمل کرده‌اید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.