کار دو پروژۀ بازسازی در زندان هرات آغاز شد

- ۳۱ سرطان ۱۳۹۲

کار ساخت تعمیر جدید شفاخانۀ معتادین و منزل دوم مکتب در داخل زندان هرات آغازشد. این پروژه‌ها با هزینه بیش از ۱۰۰ هزار دالر از سوی تیم بازسازی ولایتی ایتالیا و بخشی از آن توسط مردم تمویل می‌شوند.
مقامات محلی می‌گویند منزل دوم مکتب این زندان به ارزش ۶۰ هزار دالر امریکایی به کمک کشور ایتالیا و تعمیر جدید کلینیک ترک اعتیاد به ارزش ۵۰ هزار دالر امریکایی به کمک مالی همکاران مردمی «بورد توقف توبرکلوز» ساخته می‌شود.
جنرال عبدالمجید صادقی، مسوول زندان هرات گفت که این دو پروژه تاثیر خوبی بر وضعیت محبس خواهد گذاشت. اوافزود: «مشکل اصلی پراکندگی محبوسین بود. استادان که از بخش سواد آموزی معارف هم می آمدند نمی‌توانستند به همه رسیده‌گی کنند. مثلاً در یک بلاک معلمی داشتیم که به زبان انگلیسی مسلط بود اما نمی‌توانست به بلاک‌های دیگر برود و تدریس کند. در یک بلاک دیگر یک حافظ قرآن بود اما نمی‌توانست به بلاک‌های دیگر برود. حالا همه استادان و شاگردان در تعمیر جدید گردهم می‌آیند. در سال آینده رسماً مکتب ابتدایی هم می‌سازیم، بعد متوسطه و بعد لیسه و طبقه سوم را هم بعد از این که این پروژه تکمیل شد از دوستان بین المللی خواهش می‌کنم که برای ما بسازند.»
به گفته وی ساختن مکتب در زندان می‌تواند برای با سواد شدن زندانیان مفید باشد و در زنده‌گی آینده آنان موثر واقع شود.
این پروژه‌ها توسط شرکت ساختمانی افغانی ساخته می‌شوند. انجینرجواد هاشم زاده، رییس شرکت «به سازان شرق» می‌گوید: «این پروژه‌ها طی چهار ماه آینده تکمیل خواهند شد. این ساختمان شش اتاق، یک کتاب خانه و سه تشناب دارد. روزانه ۱۸ تن کارگر و ۶ معمار بالای این پروژه کار خواهند کرد.»
داکتر محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید که زندانیان زیادی به مواد مخدرمعتاد اند و ایجاد کلینیک صحی ترک اعتیاد می تواند اعتیاد را بین آنان کم کند. او می افزاید: «داخل زندان تعدادی وجود دارند که مواد مخدر استفاده می کنند. وابسته بودن به مواد مخدر جرم نیست بلکه مریضی است و درمان این مریضی مسوولیت اداره صحت عامه و دیگر اداره هایی می باشد که در راستای تندرستی جامعه کار می‌کنند. کلینیک صحی که قبلا در داخل زندان وجود داشت جای مناسبی برای بستری کردن بیماران معتاد نبود.»
عدم معیاری بودن زندان هرات مشکلی بزرگ می باشد که شماری از نماینده گان مردم در شورای ولایتی از آن سخن می گویند.
داکتر عبدالظاهر فیض زاده، عضو شورای ولایتی هرات در این رابطه می‌افزاید: «به نظر من زندان هرات غیر استندرد است و از همه مهم تر نبود جای مناسب برای زندانیان است. باید بلاک ها و ساختمان های بیشتر در این محبس ساخته شود. نیاز مبرم محبس امروزی کمبود اتاق و ساختمان معیاری است.»
هم اکنون در زندان هرات بیش ۳ هزار نفر به شمول ۱۷۰ خانم زندانی می‌باشند. اما ساختمان زندان این ولایت اصولا برای حدود یک هزار زندانی ساخته شده است. گفته می‌شود که بر اساس فرمان رییس‌جمهور به تازه‌گی ۷۵ زندانی از زندان هرات آزاد شده اند که زنان و کودکان نیز شامل آنان می باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.