هشدار از بحران و تهدیدات‌ امنیتی بر سفارت امریکا در کابل

- ۰۴ اسد ۱۳۹۲

با گذشت ۱۱ ماه از حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی، تحقیقات جدید حاکی از آسیب‌پذیری و لغزش‌های امنیتی جدی دیپلمات‌های امریکا در سفارت کابل و ضعف آماده‌گی پرسنل امریکایی برای مقابله با شرایط اضطراری است.
به گزارش روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز، درحالیکه حدود ۱۱ ماه از حمله صورت گرفته به کنسولگری امریکا در شهر بنغازی و مرگ کریستوفر استیونز سفیر و ۳ دیپلمات امریکایی در این حادثه می‌گذرد، تحقیقات داخلی صورت گرفته در امریکا از آسیب پذیری پست‌های امریکا در افغانستان و نابسامانی در سفارت و در خطر بودن دیپلمات‌های امریکایی حکایت می‌کند.
بر اساس یک گزارش داخلی جدید که سوالات جدیدی را درباره تعهد وزارت امور خارجه امریکا در قبال امنیت هیأت دیپلماتیک خود در افغانستان، آن‌هم با توجه به حمله سال گذشته میلادی به کنسولگری امریکا در بنغازی، به وجود می آورد، تاسیسات مربوط به دیپلمات های امریکایی در افغانستان با خطاهای امنیتی جدی روبرو است.
بر اساس این گزارش، این خطاهای امنیتی، خطرات غیر ضروری را برای کارمندان دیپلماتیک امریکا در افغانستان به وجود می‌آورند که از جمله این خطرات عبارتند از ضعف آماده‌گی در وضعیت‌های اضطراری و عدم حفاظت کافی؛ این خطرات می‌توانند منجر شوند که اسناد محرمانه امریکا در افغانستان به دست دشمنان این کشور بیفتد.
در گزارش محرمانه بازرس کل وزارت امور خارجه امریکا که بر اساس قانون آزادی اطلاعات در اختیار روزنامه واشنگتن تایمز قرار گرفته است، مستقیماً از دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه امریکا به دلیل ناکامی در بازدید از سفارت امریکا در کابل پیش از تائید طرح امنیتی برای این تاسیسات انتقاد کرده است؛ سفارت امریکا در کابل یکی از اهداف حملات رگباری شبه نظامیان طالبان در طول دو سال گذشته بوده است.
این روزنامه نوشته است که وقتی که بازرسان بازرس کل وزارت خارجه امریکا به بررسی سفارت این کشور در کابل پرداختند، متوجه کسری پناهگاه‌های اضطراری، غذا، جیره بندی آب، تجهیزات پزشکی و تجهیزات مربوط به پشتیبانی ارتباطات که برای دفع و نجات از یک حمله ضروری است، شدند.
بازرسی‌های مشابه در جاهای دیگر نیز مشخص کرد که پست دیپلماتیک امریکا در هرات، شهر غربی افغانستان، فاقد طرح اقدامات اضطراری و آموزش به کارمندان در زمینه چگونگی پاسخ گویی به یک حمله است؛ علاوه بر این، در این بررسی‌ها مشخص شد که یک تیم بازسازی ولایتی در قلعه نو، فاقد توافق با نیروهای ائتلافی ناتو به منظور تامین پشتیبانی های نظامی در صورت وقوع حمله است.
بازرس کل وزارت خارجه امریکا در گزارش محرمانه خود هشدار داده است که فقدان پناهگاه‌های اضطراری کافی، عدم وجود منابع و تجهیزات اضطراری کافی، فقدان فراوانی وسایل ارتباطاتی،‌ ناتوانی در شناسایی و تخریب اطلاعات حساس، خطر آسیب پذیری کارمندان سفارت امریکا در کابل و همچنین به خطر افتادن اطلاعات حساس در جریان وقوع یک شرایط اضطراری را افزایش می‌دهد.
بر اساس آنچه در ادامه این گزارش آمده است، مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی‌های امنیتی و منابع تنها علامت‌های خطر و هشدار برای امنیت دیپلمات‌های امریکایی در افغانستان محسوب نمی‌شوند.
این روزنامه در ادامه به گزارش جداگانه‌یی که اوایل تابستان سال جاری میلادی توسط دفتر بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان اشاره کرده است؛ در آن گزارش آمده است که پرسنل نظامی و غیر نظامی امریکا در افغانستان با افزایش خطرات امنیتی روبرو هستند زیرا مقامات وزارت خارجه امریکا و آژانس توسعه بین الملل این کشور مجوز مشخصی برای پایان بخشیدن و یا فسخ قرارداد با پیمانکاران افغانی که با نیروهای دشمن در ارتباط هستند، ندارند و این مجوز صرفا در اختیار وزارت دفاع امریکا است.

به عبارت دیگر، بر اساس گزارش بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان، جنگجویان دشمن در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند از دالرهای مالیات دهنده‌گان امریکایی که به پیمانکاران مجرم افغان داده می‌شود، برای حمله به نظامیان و پرسنل امریکایی در افغانستان استفاده کنند.
بر اساس این گزارش، مقامات وزارت خارجه امریکا به درخواست‌های مکرری که در طول هفته گذشته برای اظهار نظر آنها درباره خطرات امنیتی علیه کارمندان و پرسنل امریکا در افغانستان مطرح شده است، پاسخی نداده اند اما با این حال، دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا اخیراً خواستار تامین بودجه گسترده برای تقویت پایگاه های این کشور در افغانستان شده است.
علاوه بر این، جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز اخیرا اعلام کرده است که پایگاه‌های دیپلماتیک امریکا به منابع و حمایت و سرمایه گذاری نیاز دارند.
در دو گزارش ارایه شده از سوی بازرس کل وزارت خارجه امریکا و بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان به حمله تاریخ ۱۳ سپتمبر سال ۲۰۱۱ میلادی به سفارت امریکا در کابل اشاره شده که در جریان این حمله، برخی از کارمندان سفارت مجروح شدند و این تاسیسات نیز خسارت دید.
در گزارش بازرس کل وزارت خارجه امریکا در این باره آمده است که: درحالی‌که هیچ مرگ و یا جراحت جدی در حمله ۱۳ سپتمبر اتفاق نیفتاد، اما خطر غیر ضروری کارمندان سفارت را تهدید کرد و دلیل آن نیز فقدان منابع و محافظت بود.
خبر فقدان تدابیر امنیتی برای کارمندان سفارت امریکا در افغانستان در حالی گزارش می‌شود که نتایج جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته توسط روزنامه امریکایی واشنگتن پست و شبکه خبری ای بی سی حاکی از آن است که تنها ۲۸ درصد از امریکایی‌ها برای جنگ کشورشان در افغانستان ارزش قایل هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.