لت‎وکوب یک روزنامه‏‎نگار از سوی والی پروان

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

نصرت‌الله اقبال یکی از روزنامه‏نگاران کشور، جمعه‌شب از سوی افراد وابسته به عبدالبصیر سالنگی والی ولایت پروان، به شدت مورد لت‌وکوب قرار گرفته است.
آقای اقبال به دلیل نقد کوتاهی که بر کتاب تازۀ والی پروان در شبکه اجتماعی فیسبوک نگاشته بود، مورد لت و کوب قرار گرفته است.
والی پروان به تازه‎گی کتابی را زیر عنوان «نگاهی به تحولات افغانستان بعد از تهاجم سرخ و سیاه» نوشته که در آن زنده‎گی نامه و کارنامه‎های فرماندهان جهاد و مقاومت را به بررسی گرفته است.
نصرت الله اقبال در صفحۀ فیسبوکش به دلیل ضعف‌های محتوایی و نوشتاری‌یی ‌که در کتاب آقای سالنگی وجود دارد، خطاب به او نگاشته است: «از این تربیون به آقای سالنگی پیشنهاد می‌کنم تا از نشر این کتاب اجتناب بورزند. تا یک لکۀ دیگر به جای یک افتخار بر کارنامه‌های خود نیافزایند.»
براساس گزارش‎ها، این نبشتۀ کوتاه، خشم والی پروان را بر انگیخته و او همراه با محافظانش نصرت‌الله اقبال را به هوتل استانبول دعوت کرده و پس از آن او را چندین‌نفره به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‎اند.
بر اثر حملاتی که بر بدن اقبال وارد کرده‎اند، از ناحیۀ پشت به شدت صدمه دیده است.
تصاویر ویدیویی این روزنامه‎‏نگار که شب گذشته ضبط شده است، او را در لباس خون‌آلود نشان می‌دهد. پخش تصاویر این خبرنگار از شامگاه دیروز جمعه تا اکنون بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های افغانستان داشته است.
او به روزنامۀ ماندگار گفت که دماغش شکسته و برخی از قسمت‎های بدنش سبز و کبود گشته است.
آقای اقبال گفت که والی پروان او را به دلیل نشر یک سلسله گزارش‌ها در مورد فساد در ولایت پروان و نقد کتابی که توسط آقای سالنگی منتشر شده است، تهدید و لت‌وکوب کرده است.
آقای اقبال گفت: «من به دعوت دوستم به رستوران رفته بودم، وقتی به آن‌جا رسیدم والی ولایت هم با چند نفر دیگر حضور داشتند، جناب والی به من گفتند که اگر تو را بکشم بعد پدرت پشت خانه من می‌آید و می‌پرسد که چرا پسر من را کشتی. بعد تا من خواستم حرف بزنم، او به من گفت که بی‌تربیه هستی و چه حق داری که راجع به کتاب من چیزی بنویسی.»
این اقدام والی پروان با واکنش‎های تند فعالان مدنی، روزنامه‎نگاران و هزاران تن از کاربران صفحات اجتماعی فیسبوک، تیوتر و … مواجه شده است.
دیده‎بان رسانه‎های آزاد افغانستان یا نی نیز این اقدام والی پروان را سخت نکوهش کرده است.
اما والی پروان پس از سروصداهای زیاد در صفحۀ فیسبوکش نوشت که شخصیت، موقعیت و موقف رسمی من هیچگاه به من این اجازه را نمی‌دهد که من یک ژورنالیست و یا کس دیگری را تهدید و لت و کوب کنم. من خود را یگانه دوست، پشتیبان و حمایه‌کنندۀ مطبوعات و ژورنالیستان عزیزکشورمان می‌دانم.
آقای سالنگی جریان ماجرا را چنین نگاشته است: «جریان ادعای نصرت الله اقبال طوری بوده که من به طرف محلی که در آن دعوت بودم درحال عبور بودم. ناگهان متوجه شدم که نصرت الله اقبال با کسی درگیر است. من صرف بالای آن‌ها صدا کردم که جنجال نکنید و دیگر ماجرا را ندانستم، ساعات بعد برایم گفتند که نصرت الله اقبال به آدرس شما اتهام وارد کرده که گویا وی را لت و کوب کرده باشم.»
اما شاهدان عینی می‏‎گویند که نصرت‌الله اقبال از سوی والی و محافظانش لت‌وکوب شده و همۀ مسأله به نوشته‌یی بر می‎گردد که او در بارۀ کتاب والی پروان در صفحۀ اجتماعی فیسبوک نگاشته بود.
جالب است که اظهارات آقای سالنگی در رسانه‌ها و آنچه او در صفحۀ فیسبوکش نگاشته، کاملاً متناقض است.
خشونت علیه روزنامه‏نگاران و خبرنگاران اخیراً به شدت افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.