پس از ۳۰ ساله‌گی بیشتر مراقبِ نیروی ذهنی‌تان باشید!

- ۰۶ اسد ۱۳۹۲

بخش نخست

زمانی که به ۳۰ ساله‌گی می‌رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنیِ نزولی را در پیش می‌گیرند. اما این تنزل شناخته‌شده، یک عارضۀ جانبی غیر قابل فرار نیست، بلکه اخیراً گفته می‌شود شما می‌توانید با روش‌هایی، تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثا کنید؛ روش‌های ساده‌یی که فعال بودنِ شما را تضمین کند و نیروی ذهنی‌تان را قوی نگه دارد.
۱ـ وقتی در انترنت جست‌وجو می‌کنید، مراکز کلیدی در مغزتان را که کنترل تصمیم‌گیری و استدلال‌آوری پیچیده را به‌دست دارند، درگیر می‌کنید. این کلیک‌های کوچک گاهی از خواندن نیز محرک‌تر است. جست‌وجو در انترنت، مدارهای عصبی‌یی را استفاده می‌کند که در هنگام خواندن فعال نیستند. استفادۀ بیشتر از گوگل که برای جست‌وجو هدف‌مندتر است، چرخه‌های قوی‌تری در ذهن شما می‎سازد. پیشنهاد: برای مثال چند روز در هفته به مدت ۲۰ دقیقه در انترنت به دنبال مطالبی بگردید که همواره می‌خواستید بیاموزید.
۲ـ بله ورزش می‌تواند زوال عقل را به خوبی به تأخیر بیاندازد؛ اما می‌دانید که ورزش منظم می‌تواند زوال عقل را کاملاً معکوس کند؟! طبق تحقیقات تمرینات ایروبیک، سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و هم‌چنین بافت نسج مغز را زیادتر می‌کند. پیشنهاد: سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه پیاده‌روی تند انجام دهید تا این تأثیر بر شما ایجاد شود. برای نتیجۀ بهتر در پارک یا مکان پُردرخت این کار را انجام دهید، زیرا تأثیرش ۲۰ درصد بهتر خواهد بود.
۳ـ مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزی ارتباط دارد. این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران فرد بین ۲۰ تا ۵۹ ساله انجام شده است و مشخص شد بیماری‌های دندان و بیره با بدترین بیماری‌های مغزی در سنین کهولت ارتباط دارد. پس به توصیه‌های دندان‌پزشکان توجه کنید، هر روز مسواک حداقل یک بار و هر بار حداقل ۲ دقیقه مسواک زدن‌تان طول بکشد.
۴ـ تا جای ممکن از نوشیدن مشروبات الکولی بپرهیزید. با افزایش مصرف الکول، حجم مغز کاهش می‌یابد، و این مشکل در زنان بیشتر است، زیرا زنان جثۀ کوچک‌تری دارند و بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گیرند.
۵- مدیتیشن نیز بر بهبود سلول‌های خاکستری مغزتان اثر می‌گذارد و بر رشد مناطقی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است، اثر مثبت دارد. با ۱۵ دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید، مثلاً در ساعت ناهار یا قبل از ترک محل کار، راست بنشینید، چشم‌ها را ببندید و به هر چیزی که در زمان حال حسش می‌کنید، تمرکز کنید. چه صدای پرنده‌یی در دوردست باشد، چه صدای تنفس‌تان.

۱۰ پیشنهاد ویژه برای تقویت مغز
۱ـ کاری انجام دهید
دانشمندان بر این باورند که نرمش‌های هوازی منظم، می‌تواند ساده‌ترین و مهم‌ترین راه برای سلامتی طولانی‌مدت مغز باشد. در حالی که قلب و شش‌ها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوش ثابت نشان می‌دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم قعالیت می‌کند. برای سلامت دایمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش‌های هوازی) می‌تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.
۲ـ متعادل بخورید
انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می‌کند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتیین معمولی، بسیار آرام‌تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی‌جات و نشاسته) در بدن تجزیه می‌شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می‌رساند و باعث بهینه‏سازی سوخت‌وساز در ارگان‌هایی می‌شود که می‌توانند در سلامتی طولانی‌مدت نقش به سزایی داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.