نیروهای ایتالیایی تا ۲۰۲۰ در افغانستان می‎مانند

- ۰۷ اسد ۱۳۹۲

ایتالیا بر اساس تعهدهای داده شده توسط دولت و بدون مشورت با مجلس نماینده‎گان، اولین کشور در پرداخت هزینه ها و آخرین آنها در خروج از افغانستان شاید در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود.
از ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی ماموریت نیروهای بین المللی (ایساف) در افغانستان به پایان خواهد رسید و در فضای ماموریت جدید پیمان آتلانتیک شمالی ناتو با عنوان «پشتیبانی مصمم»،‌ هزار و هشتصد نفر از نیروهای نظامی ایتالیایی در افغانستان باقی خواهند ماند. اما از قبل صحبت هایی درباره ماندن این نیروها تا سال ۲۰۲۰ میلادی شده است. ماندن نیروهای ایتالیایی در افغانستان، در طی سه سال ششصد تا هشتصد میلیون یورو هزینه برای این کشور خواهد داشت که باید به این مبلغ، سیصد و شصت میلیون یورو هزینه کمک ایتالیا به پیمان آتلانتیک شمالی با هدف تامین منابع مالی نیروهای دولتی افغان را اضافه کرد.
در حالیکه در روز پنج شنبه هفته پیش، انریکو لتا نخست وزیر و خانم اما بونینو وزیر امور خارجه و مائورو وزیر دفاع ایتالیا به راسموسن دبیر کل ناتو درباره ادامه دار بودن تعهد نظامی این کشور در افغانستان تضمین می دادند، در خارج از شهر و در حومه شهر مونته رومانو لاتسیو، نیروهای هوابرد و نیروهای ویژه ارتش ایتالیا در آستانه اعزام به جبهه، در حال آموزش بودند و دیگر سربازهای ایتالیایی با شبیه سازی یک صحنه از افغانستان، بر فراز کوه های« فری اولی» در بالای شهر جمونا با بالگرد های تهاجمی مانگوستا در حال برگزاری رزمایش بودند.
نیروهای نظامی ایتالیایی حاضر در منطقه هرات در افغانستان جاییکه در تاریخ دوازدهم ماه اگست امسال نخست وزیر ایتالیا از آن بازدید خواهد کرد، در حال تقویت تدابیر امنیتی هستند.
از ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی و با به پایان رسیدن ماموریت نیروهای ایساف در افغانستان (که این ماموریت امسال برای ایتالیا هزینه ای برابر با هفتصد و پنجاه میلیون یورو داشته است)، در فضای جدید ماموریت ایساف در افغانستان، هزار و هشتصد نفر از نیروهای نظامی ایتالیایی در افغانستان خواهند ماند. تعداد این نیروها به تدریج به بیش از نصف یعنی به حدود هشتصد نفر کاهش خواهد یافت و دست کم تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان خواهند ماند. اگر چه در خارج از ایتالیا درباره ماندن نیروهای نظامی این کشور در افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی صحبت می شود.
به طور رسمی، چنانچه لتا و راسموسن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود در محل ساختمان نخست وزیری ایتالیا اعلام کرده اند، ماموریت آتی نیروهای ایساف، ماموریتی نظامی نیست،‌ بلکه فقط ماموریتی در قالب آموزش و حمایت و پشتیبانی از نیروهای مسلح افغانستان خواهد بود.
نیروهای نظامی ایتالیایی حاضر در جبهه غرب (با مرکز فرماندهی مستقر در منطقه هرات)، به نیروهای افغان مشغول عملیات، کمک خواهند کرد و در صورت نیاز به طور مستقیم و با نیروهای واکنش سریع و با حمایت های هوایی، وارد عمل خواهند شد.
در همین زمینه، جان آندرآ گاایانی مدیر پایگاه اینترنتی آنالیستا دیفزا (تحلیلگر دفاعی) ایتالیا گفت: در حمایت از مربیان آموزشی و مشاوران نظامی‌مان،‌ به طور یقین تعدادی از نیروهای ویژه ایتالیایی نیز (در افغانستان) خواهند ماند که این نیروها قادر خواهند بود در موارد ضروری وارد عمل شوند. تعداد این نیروها در مقایسه با امروز کم خواهد بود، اما آنها به طور یقین در افغانستان خواهند ماند.
گاایانی گفت: امروزه تعداد نیروهای واکنش سریع ایتالیایی حاضر در افغانستان به دویست نیرو می رسد. آلمان نیز به حضور نیروهای واکنش سریع ویژه خود در جبهه شمالی ادامه خواهد داد. با هدف ادامه دادن اقدام های حمایتی از نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان، یک یگان هوایی متشکل از هواپیماهای بدون سرنشین و بالگرد های تهاجمی نیز به کار پشتیبانی ادامه خواهند داد.
اما مدیر پایگاه اینترنتی آنالیستا دیفزا به این موارد بسنده نکرد و افزود: با توجه به این که نیروی هوایی افغانستان مجهز به جنگنده نیست،‌ باید جنگنده های ای ام ایکس خود را نیز به آنجا ارسال کنیم.
این پایگاه اینترنتی با طرح سوالی نوشته است، اما ادامه دار بودن تعهد نظامی ایتالیا در جبهه افغانستان برای ایتالیا چقدر هزینه خواهد داشت؟ در سه سال آینده، دست کم ششصد تا هشتصد میلیون یورو:‌ سیصد تا چهارصد میلیون یورو در سال ۲۰۱۵ میلادی و نیمی از مبلغ باقی مانده نیز در دو سال آتی.
در همان دوره زمانی،‌ به این مبلغ باید سیصد و شصت میلیون یورو (صد وبیست میلیون یورو در هر سال) را ‌نیز به عنوان کمک ایتالیا به منابع مالی ناتو به منظور تامین مالی نیروهای دولتی افغان با هدف ادامه جنگ علیه شورشیان طالبان، اضافه کرد: تعهدی مالی که ناتو پارسال در اجلاس شیکاگو در آمریکا و در زمان تصدی وزارت امور خارجه ایتالیا توسط جولیو ترتسی، متعهد شده است.
فرانسه که از قبل همه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرده است، نه تنها تصمیم گرفته است تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به طورکامل از این کشور خارج شود، بلکه اکنون نیز به نظر نمی رسد در مجموعه ای از جنگ ها در حمایت از ارتش افغانستان که واشنگتن و ناتو از فرانسه به عنوان جبران خسارت خروج پیش از موعد، خواستار شده بودند، شرکت کند.
اما در عوض، ایتالیا بر اساس تعهد های داده شده توسط دولت و بدون مشورت با مجلس نماینده‎گان، اولین کشور در پرداخت هزینه ها و آخرین آنها در خروج از افغانستان در جنگ بی پایان این کشور خواهد بود.
جنگی که طی دوازده سال موجب کشته شدن هفتاد و پنج هزار نفر از افغان ها (چهل هزار نفر از طالبان، پانزده هزار نفر از مردم عادی و بیست هزار نفر از نیروهای نظامی) و سه هزار و سیصد وپنجاه نفر از سرباز های کشورهای غربی شده است که از این تعداد، پنجاه و سه نفر ایتالیایی هستند. به این تعداد از افراد کشته شده در افغانستان باید صدها مورد خودکشی در جبهه ها یا در کشور زادگاه را اضافه کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.