فرمان تازۀ کرزی؛ اعضای کابینه ممنوع‌الخروج‌اند، خروج فقط با اجازۀ ارگ!

- ۰۷ سنبله ۱۳۹۱

در یک اقدام بی‌سابقه، رییس‌جمهور کرزی فرمان داده است که از سفرهای شخصی اعضای کابینه به بیرون از کشور جلوگیری صورت گیرد.
به گفتۀ یک مقام حکومتی، این تصمیم به روز یکشنبه در نشستی، با حضور اعضای کابینه، در کاخ ریاست‌جمهوری گرفته شد.
بر بنیاد فرمان تازۀ رییس‌جمهور؛ پس از این، اعضای کابینه برای هر سفرشان به بیرون از کشور، در کنار پاسپورت، باید اجازه‌نامۀ ریاست‌جمهوری را هم با خود داشته باشند؛ در غیر آن، پولیس از خروج‌شان جلوگیری خواهد کرد.
اما گفته شده که این اجازه‌نامه هم، تنها در صورتی به اعضای کابینه داده خواهد شد که آنان علت قانع‌کننده‌یی برای سفر به بیرون از کشور داشته باشند.

آغاز ماجرا
در حدود یک‌ماه از فرمان جنجالی رییس‌جمهور در باره مبارزه با فساد می گذرد؛ ولی شاید این نخستین‌بار باشد که چنین تصمیمی درباره نظارت بر سفرهای شخصی اعضای کابینه گرفته می‌شود.
اما این فرمان چرا و چه‌گونه صادر شد؟
به گفتۀ منبع حکومتی‌یی که در این‌باره با ماندگار سخن گفته است، گزارش سفرهای شخصی شماری از وزیران کابینه در جریان عید اخیر، رییس‌جمهور کرزی را خشمگین ساخته است.
در حالی که سفرهای شخصی مقام‌های کشور به بیرون از کشور، از پیش جنجال می‌آفرید؛ ولی این‌بار گزارش کاملی در این‌باره به رییس‌جمهور ارایه شده است که چه شمار از اعضای کابینه به کدام یک از کشورها و  بخش‌ها سر زده‌اند و چه مصروفیت‌هایی داشته‌اند؟

سفر یا چکر؟
«این‌ها سفر نمی‌کنند، چکر میرن، هر هفته روزهای رخصتی ره میرن دوبی، تاجکستان، کجا و اونجا.»
یک مقام میدان هوایی کابل که می‌گوید افشای نامش او را با اعضای کابینه مواجه می‌سازد، از رفت‌وآمد شماری از مقام‌های افغانستان به بیرون از کشور یاد می‌کند؛ سفرهایی که در روزهایی مشخص صورت می‌گیرند: «همی چهارشنبه که شد میرن یا پنجشنبه، باز میبینی که صبح شنبه پس میاین.»
این مقام میدان هوایی کابل تأیید می‌کند که از مدتی پیش، به آنان گفته شده بود که بر رفت‌وآمد اعضای کابینه به بیرون از کشور نظارت داشته باشند و در این‌باره گزارش بدهند.

خروج و ممنوع‌الخروجی‌ها
اما آیا این فرمان رییس‌جمهور بر اعضای کابینه عملی خواهد شد؟
پیشینۀ این ممنوع الخروجی‌ها درباره کسانی که متهم به برخی از جرایم بوده‌اند و مورد پیگرد قضایی قرار داشته‌اند، چنین چیزی را نمی‌رساند.
از این جمله، جالب‌ترین قضیه از یک مقام برحال کشور است که در سال‌های پیش به علتی، ممنوع‌الخروج اعلام شده بود؛ او در همان اوان توانست چندین‌بار از یک منطقه مرزی کشور به گونه رسمی به بیرون سفر کند و برگردد؛ در حدود یک سال بعد، یک نامۀ رسمی به مقام‌های مرزی در این بخش رسید که متوجه باشید آقای … ممنوع الخروج هستند و نشود که از دید شما به دور، به بیرون از کشور سفر کند…

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.