فدراسیون ژورنالیستان افغانستان: طالبان ترویست بهای سنگینیخواهند پــرداخت

گزارشگر:شنبه 3 دلو 1394 - ۰۲ دلو ۱۳۹۴

فدراسیون ژورنالیستان افغانستان، روز حملۀ «گروه تروریستی طالبان» به کارمندان تلویزیون طلوع، را به نام «چهارشنبه سیاه» در تاریخ رسانه‌های افغانستان ثبت می‌کند.
مقام‌های این فدراسیون روز پنجشنبه در نشستی خبری در کابل، این حملۀ طالبان به جان کارمندان تلویزیون طلوع را نکوهش کردند.
mandegar=3در قطع‌نامۀ ده‌ماده‌یی فدراسیون ژورنالیستان افغانستان در پیوند به این حمله آمده است که طالبان مسلح با حمله به جان خبرنگاران ثابت کردند که ارزشی به انسانیت، حقوق بشر و فعالیت‌های رسانه‌یی قایل نیستند.
فدراسیون رسانه‌گران افغانستان هم‌چنان می‌گوید که در حملۀ انتحاری چهارشنبه هشت نفر کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.
مقام‌های این فدراسیون می‌گویند که آن‌ها در دوره‌های جداگانه به این حملۀ طالبان پاسخ می‌دهند و مرحله به مرحله تصمیم‌های‌شان را با مردم شریک می‌سازند.
هم‌چنان این فدراسیون می‌گوید که باید مواردی از معیارهای اخلاقی رسانه‌ها نسبت به طالبان تغییر کند. به گفتۀ اعضای این کمیسیون، این رویداد «رابطۀ رسانه‌ها با گروه تروریستی طالبان را دگرگون خواهد کرد و طالبان تروریست، بهای سنگینی برای این عمل نابخشودنی‌شان خواهند پرداخت. رسانه‌های افغانستان از این پس در سیاست و چه‌گونه‌گی پوشش اخبار طالبان تروریست، تغییرات جدی را اعمال خواهند کرد».
آزادی بیان قابل معامله نیست
رییس جمهور غنی دیروز در یک پیام ویدیویی گفته است که آزادی بیان قابل معامله نیست و باید به صورت اساسی احترام شود و عملی گردد.
دو روز بعد از حمله انتحاری بر کارمندان رسانه‌یی در کابل، غنی پیام ویدئویی ویژه‌یی به این مناسبت منتشر کرده است.
او در این پیام خطاب به مردم افغانستان گفته است که آزادی بیان در «وثیقه ملی ما» گنجانیده شده است. رییس جمهوری افغانستان همچنین گفته است که حمله روز چهارشنبه «تنها حمله بر خبرنگاران ما نبود، حمله بر قانون اساسی ما بود و حمله بر ارزش‌های والای ما بود.»
آقای غنی افزوده است که او و دولتش متعهد به پاسداری از آزادی بیان اند.
محمد اشرف غنی گفته است که خبرنگاران کشته شده گروه رسانه‌یی موبی، «مقام شهدای امنیتی افغانستان و مقام شهدای راه آزادی» را خواهند داشت.
آقای غنی گفته است که دولت برای دسترسی دوام‌دار خانواده‌های آنها به امکانات دولتی، و تامین آینده فرزندان آنها متعهد است.
رییس جمهوری از مردم خواست که با هم همصدا شوند و کسانی که صلح را نمی‌پذیرند، به حاشیه برانند.
دستگیری سازمان‌دهنده‌گان
شام دیروز ریاست عمومی امنیت ملی با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که در نتیجۀ یک عملیات ویژه، یک گروه ۸ نفری تروریستان را از قریه حسین خیل ولسوالی بگرامی شهر کابل، در پیوند به حمله انتحاری بالای موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع دستگیر نموده اند.
در این خبرنامه آمده که تروریستان بازداشت شده مربوط شبکه حقانی می‌باشند و این شبکه حمله انتحاری روز چهارشنبه را طراحی و اجراء کرده است.
وزارت داخلۀ کشور با نکوهش این حمله گفته است که پولیس کابل تحقیقاتش را دربارۀ این رویداد آغاز کرده است و نتایج آن به زودی مشخص خواهند شد.
صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که پولیس با استفاده از تمامی امکاناتش برای تأمین امنیت رسانه‌گران تلاش می‌کند.
این حملۀ طالبان با واکنش‌های گسترده‌یی از سوی شهروندان، فعالان مدنی و رسانه‌یی، دولت و نهادهای جهانی مواجه شده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تعقیب و پیگرد قانونی عاملان، طراحان، تامین‌کننده‌گان مالی و حامیان حملات تروریستی روز چهارشنبه کابل شده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان خواسته است تا به حملات عمدی خود به غیرنظامیان به سرعت پایان دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.