حملۀ ناکام بر قنسولگری هند در جلال‌آباد کرزی: دشمنان افغانستان به هیچ دین و آئینی پابند نیستند

- ۱۲ اسد ۱۳۹۲

مهاجمان انتحاری صبح روز شنبه بر قنسولگری هند در شهر جلال آباد حمله کردند؛ اما به گفتۀ مقامات امنیتی افغانستان، پیش از رسیدن به ساختمان قنسولگری کشته شدند. حداقل هشت غیرنظامی در این حمله کشته شدند.
شریف الله امین، فرمانده پولیس ولایت ننگرهار گفت که یک مهاجم انتحاری که قصد داشت به قنسولگری هند حمله کند، در فاصله ۱۰۰ متری از ساختمان قنسولگری شناسایی شد. امین گفت: «مهاجم موتر خود را نزدیک یک مسجد منفجر کرد».
فرمانده پولیس ننگرهار گفت که در این حمله هشت تن کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر قربانیان کودکانی هستند که در مسجد مشغول تلاوت قرآن بودند.
اما معصوم خان هاشمی، معاون فرمانده پولیس ولایت ننگرهار شمار مهاجمان را سه تن گفته است. او در مورد تلفات غیرنظامیان نیز توضیح داد که یکی از مهاجمان موتر بمبگذاری شده را در جادۀ مزدحم شهر که قنسولگری هند در آن موقعیت دارد، منفجر کرد.
احمد ضیاء عبدالزی سخنگوی والی ننگرهار هدف حمله کننده‎گان را قنسولگری هند دانسته و گفت: سه انتحار کننده در حملۀ شان به قنسولگری هند ناکام شدند. عبدالزی نیز از کشتن شدن هشت غیرنظامی در این حمله یاد کرد، اما شمار زخمی‌ها را بیشتر از ۲۵ تن گفت.
تاکنون گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است؛ اما طالبان بیدرنگ در یک پیام نوشتاری به رسانه‌ها، انجام این حمله را رد کردند.
در همین حال، سید اکبرالدین، سخنگوی وزارت خارجه هند گفته است که آسیبی به کارکنان قنسولگری هند نرسیده و آنان سالم هستند.
پیش از این نیز مراکز دیپلوماتیک هند، به ویژه سفارت این کشور در کابل مورد حمله جنگجویان قرار گرفته بودند.
برخی رسانه‎های هندی پاکستان را متهم به سازمان‎دهی این حمله کرده‎اند.
رسانه‏های هند گزارش داده‎اند که این کشور اطلاعات دقیقی داشت که دفاتر دیپلوماتیکش در کابل و یا ننگرهار مورد حمله قرار می‌گیرد، از همین رو تدابیر لازم را برای خنثاسازی این حمله در نظر گرفته بودند.
پیش از این نیز سفارت هند در کابل اماج حملۀ سنگین قرار گرفته بود.
انفجار یک موتر بمب گذاری شده نزدیکی سفارت هند در کابل در سال ۲۰۰۸ به مرگ ۶۰ نفر منجر شد.
«کشتار وحشیانه»
رییس‌جمهور کرزی این حملۀ تروریستی را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده است.
بربنیاد خبرنامۀ ریاست‎جمهوری، آقای کرزی گفت که دشمنان صلح و آرامش افغانستان در روزهای اخیر ماه مبارک رمضان که مردم برای عید سعید فطر آماده‌گی می‌گیرند، شماری زیادی از خانواده‌ها را در سوگ و ماتم عزیزان شان نشاندند.
آقای کرزی، کشتار افراد بی‌گناه به‌خصوص کودکانی را که طالب علم دین بودند، عمل ضد اسلامی و غیر انسانی دانسته گفت که دشمنان مردم افغانستان با انجام چنین حملات وحشیانه این را ثابت ساختند که به هیچ دین و آئینی پابند نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.