اعضای رهبری کمیسیون انتخابات انتخاب شدند «هیچ نشانه‌یی بر برگزاری انتخابات شفاف وجود ندارد»

- ۱۲ اسد ۱۳۹۲

با تعیین اعضای رهبری کمیسیون مستقل انتخابات، نگرانی‌ها از برگزاری یک انتخابات شفاف هم چنان پابرجاست.
دیروز داکتر یوسف نورستانی به عنوان رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات، عبدالرحمان هوتکی به عنوان معاون و گلالی اچکزی به حیث منشی جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برگزیده شده‌اند.
معاون و منشی این کمیسیون پشتون هستند و رییس این کمیسیون نورستانی است و وابسته به رییس جمهور کرزی.
پیش‌ از این، ضیاء‌الحق امرخیل از ملیت پشتون، به حیث رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات گماشته شده بود.
حاجی محمد محقق عضو مجلس نماینده‌گان و رییس جزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با اشاره به مشخص‎شدن رهبری کمیسیون افزود: مقدمۀ کار نشان داد که نباید انتظار انتخابات سالم را داشته باشیم.
این فعال سیاسی به روزنامۀ ماندگار گفت که با در نظرداشت اصل مشارکت ملی که در مقدمۀ قانون اساسی به آن تأکید صورت گرفته، باید یک تیم ملی در کمیسیون انتخابات که یک نهاد بسیار مهم و سرنوشت‎ساز است، گماشته شود که قناعت همۀ طرف‎ها را بتواند فراهم سازد.
نحوه ترکیب رهبری کمیسیون مستقل انتخابات با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده است.
شماری به این باور اند که کمسیون انتخابات در چنگال یک قوم خاص قرار دارد.
اما امرالله صالح رییس روند سبز می‎گوید که بحث قومی برای برگزاری یک انتخابات شفاف چاره‎‏ساز نیست.
امرالله صالح تصریح کرد در حال حاظر هیچ نوع ضمانت، قراین و ترتیباتی برای برگزاری یک انتخابات شفاف وجود ندارد.
رییس روند سبز گفت: برای برگزار شدن یک انتخابات شفاف باید سیستم نظارتی ایجاد شود که وجود ندارد، امنیت تأمین شود که وجود ندارد، احزاب باید وجود داشته باشند که احزاب را رسمیت نبخشیدند، در کمیسیون گزینش باید از جامعۀ مدنی کسی حضور می‎داشت، که نداشت.
رییس پیشین امنیت ملی با توجه به انتقاداتی که در مورد چگونه‌گی ترکیب قومی در کمیسیون انتخابات وجود دارد گفت: مهم این نیست که چه کسی به رهبری کمیسیون برگزیده شده و از کدام قوم است. مهم این است که چه آماده‌گی‎هایی برای برگزاری یک انتخابات شفاف وجود دارد که معلوم است هیچ.
امرالله صالح اضافه کرد: گزینش اعضای کمیسیون انتخابات یک بخش بسیار کوچک مسأله است.
به گفته او وقتی بر سیستم مالی و بر عملکرد دولت نظارت وجود ندارد و هنگامی که نهادهای مردمی از شورای ولایتی گرفته تا پارلمان، توانایی پاسخ‏گیری از رییس‏جمهور را ندارد، چه انتظاری می‎توانید از وضعیت داشته باشید.
او باتوجه به بحث مسأله قوم در کمیسیون انتخابات به نقل از برخی مقام‏ها که در سال ۲۰۰۴ رهبری کمیسیون انتخابات را برعهده داشتند، گفت: «در سال ۲۰۰۴ هنگامی که اولین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار ‎شد، در آن هنگام آقای قانونی، جنرال دوستم، حاجی محقق و آقای کرزی خود را کاندیدا کرده‌ بودند؛ انتظار برده می‌شد که انتخابات به‎دور دوم برود، چون مسأله قومی شده بود؛ اما در آن زمان فیصله بر این شد که آقای کرزی به هر مقداری که رأی گرفته است،‌ ۵۵جمع اکس شود.
در آن زمان هم یک نفر فارسی زبانِ تاجیک در رأس کمیسیون قرار داشت؛ اما چون سیستم نظارتی وجود نداشت، قرار گرفتن چنین فردی چه معنا داشت؛ هیچ.»
اعضای کمیسیون
یوسف نورستانی یکی از افراد نزدیک به حامد کرزی می‎‏باشد. او کار خود را با حامد کرزی از سال ۲۰۰۲ به عنوان سخنگو و دستیار آغاز کرد و به زودی به وزارت منابع آب و محیط زیست رسید. او در سال ۲۰۰۶ معاون وزیر دفاع و در ۲۰۰۹ والی هرات شد.
آقای نورستانی اهل ولایت نورستان است.
او مدرک دکتری خود را از دانشگاه اریزونای امریکا در رشتۀ مردم شناسی گرفته است و تابعیت این کشور را هم دارد.
هیأت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات در حالی معرفی شده اند که اخیراً حکومت افغانستان اعضای جدید این کمیسیون را از میان ۲۷ نفری که کمیته گزینش معرفی کرده بود، انتصاب کرد.
عبدالرحمن هوتکی، گُلالی اچکزی، شریفه زرمتی، احمد یوسف نورستانی، سریر برمک، لیلا احراری، عزیز بختیاری، محمد حسین گرزیوانی و سلیمان حامد، هفته پیش از سوی رییس‌جمهوری افغانستان به عنوان اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات منصوب شدند.
از جمع این ۹ عضو، تنها محمد حسین گرزیوانی در گذشته عضویت کمیسیون مستقل انتخابات را داشته و هشت نفر دیگر چهره های نو در ترکیب کمیسیون مستقل انتخابات هستند.
این افراد قرار است انتخابات‌های آینده افغانستان از جمله انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را که تا کمتر از هشت ماه دیگر برگزار خواهد شد، مدیریت و برگزار کنند.
مدت زمان کار اعضای کمیسیون انتخابات شش سال در نظر گرفته شده است.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است در ماه حمل سال ۱۳۹۳برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.