بانوان فوتبالیست افغانستان در انتظار لیگ برتر بانوان

گزارشگر:سه شنبه 9 سنبله 1395 - ۰۸ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3فدراسیون فوتبال افغانستان برای برگزاری لیگ بانوان آماده‌گی می‌گیرد. تیم فوتبال دختران، ده سال پیش با امکانات ابتدایی راهش را به میدان بازی باز کرد و تا حالا در دو لیگ داخلی بازی کرده است.
اولین مسابقۀ بیرون‌مرزی‌شان در سال ۲۰۰۸ میلادی در برابر پاکستان بود.
دختران فوتبالی‌ست افغانستان با وجود چالش‌های امنیتی، اما زنجیرهای گره خورده در رسم و رواج را شکسته و راه میدان در پیش گرفته‌اند. این راه کم هزینه نداشته و برای بسیاری، هزینۀ آن سنگین هم بوده است.
در ورزشگاه موسوم به میدان سبز، تیم‌های فوتبال دختران، بازی دوستانه برگزار کرده‌اند. سنت‌های حاکم در افغانستان آن‌ها را مجبور کرده تا با روسری و حجابِ سر تا پا وارد میدان شوند. در جریان تمرین تیم‌های دختران، اجازۀ ورود به مردان داده نمی‌شود، اما تماشاچی زن نیز در میدان دیده نمی‌شود.
در کنار آماده‌گی برای بازی در خارج از کشور، تیم‌های دختران برای حضور در لیگ برتر بانوان که سومین دور آن قرار است برگزار شود، آماده‌گی می‌گیرند. اما هنوز زمان برگزاری سومین لیگ برتر بانوان معلوم نیست. در دو سال گذشته لیگ برتر بانوان در مرحلۀ نیمه‌نهایی لیگ برتر افغانستان برگزار می‌شد.
به‌گفتۀ مسوولان فدارسیون فوتبال افغانستان، هدف از تمرینات تیم‌های فوتبال دختران، حضور در مسابقات خارج از کشور است.
علی کاظمی، مسوول مطبوعاتی فدراسیون فوتبال افغانستان، دست‌آورد تیم فوتبال دختران را چشم‌گیر می‌داند.
او می‌گوید: برعلاوۀ دو لیگ در کابل، “در ولایت بلخ ده تیم بانوان، در ولایت هرات هشت تیم، در بامیان چهار تیم، در سرپل یک تیم و در بسیاری از ولایات دیگر تیم‌های منتخب بانوان فعال است”.
ده‌ها تیم فوتبال دختر در کابل و ولایات افغانستان ثبت اداره ورزش شده‌اند. علاقه‌مندی دختران در کشور به فوتبال زیاد شده و هر روز شمار بیشتر به جمع این تیم‌ها می‌پیوندند.
هاجر ابوالفضل، دختر ۲۸ ساله افغانستان، هشت سال پیش عضو تیم فوتبال دختران شد. او در دو لیگ سال‌های قبل برای تیم ملی بازی کرده است.
هاجر می‌گوید که حالا برای چهارمین دور برای تمرینات کمپ راهی امریکا است. در تمرینات کمپ، برعلاوه بازیکنان افغانستان، فوتبالیستان از سایر کشورها نیز شرکت می‌کنند.
هاجر بند کفش‌هایش را می‌بندد تا در میدان سبز در فاصلۀ نزدیک غازی استدیوم با دیگر بازیکنان تمرین کند.
ورزشگاه غازی از محلات معروف ورزشی در کابل است. در زمان حاکمیت گروه طالبان، این استدیوم شاهد اجرای احکام مجازات، از جمله اعدام و سنگسار افرادی بوده که توسط این گروه مجرم شناخته می‌شدند.
گروه طالبان در دهۀ نود، یک زن را به جرم زنا در همین ورزشگاه به گلوله بست و تصاویر آن را منتشر کرد.
میدان سبز محل تمرین تیم‌های مطرح افغانستان است. برای هر تیم هم اجازۀ بازی در این میدان داده نمی‌شود. تیم‌های دختران اما بدون محدودیت در این‌جا تمرین می‌کنند.
هاجر ارزیابیش را از فوتبال تیم‌های دختران و پسران چنین بیان می‌کند: “فوتبال مردان را نمی‌توانیم با تیم دختران مقایسه کنیم. اگر در مورد تیم خود ما بگویم، ما از جایی که آغاز کردیم حالا خیلی امکانات داریم. فدارسیون هم میدان سبز را در اختیار ما گذاشته.”
تیم فوتبال ۱۷ سال دختران در ماه اکتبر امسال در برابر بازیکنان هندی به مصاف می‌روند. برد در این بازی آرزوی مرسل عضو این تیم است.
او می‌گوید: “برای مسابقه ماه اکتبر با هند آماده‌گی می‌گیریم، امیدوارم بتوانیم برای افغانستان افتخار کسب کنیم.”
به شمول کابل، در هفت ولایت کمیتۀ فوتبال دختران فعال است. شمار بازیکنان فوتبالی‌ست دختر حالا از مرز یک هزار گذشته و عطش ورزش هر روز به جمعیت‌شان می‌افزاید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.