وزارت خارجه افغانستان: پرونده ستایش جداً پیگیری می‌شود

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ سه شنبه 31 حمل 1395 - ۳۰ حمل ۱۳۹۵

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که پرونده ستایش کودکی که به شکل بی‌رحمانه در تهران مورد تجاوز قرار گرفته و سپس کشته شده است، تعقیب می‌شود.
ستایش کودک شش ساله افغانستانی به تاریخ ۲۲ حمل (فروردین) در محله موسوم به خیرآباد ورمین تهران ابتدا اختطاف، بعداً از طرف فردی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، سپس با چاقو به قتل رسیده است.
متجاوز بالای جسد این کودک تیزآب پاشیده است.
mandegar-3این قتل واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشت.
برخی افراد در اعتراض به این جنایت، خواهان پیگیری جدی پروندۀ ستایش از طرف نهادهای عدلی و قضایی ایران بدون در نظرداشت تعلقات قومی و نژادی آن شدند.
معاون همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشر ایران، جنایت هولناک علیه ستایش، دختر شش ساله افغانستانی را به شدت محکوم کرد و از مسوولان قضایی خواست تا با جدیت به این فاجعه رسیده‌گی و با عاملان این قضیه به اساس قوانین برخورد نمایند.
معاون ستاد حقوق بشر این کشور، ضمن تسلیت به خانواده ستایش قریشی، تاکید کرد: در نظام قضایی تفاوتی بین شهروندان ایران و افغانستان در رسیده‌گی به وضعیت‌هایی مانند قتل وجود ندارد. او افزود: جنایت، جنایت است، فرقی نمی‌کند که مرتکب آن از کدام ملیت باشد. هر که باشد با آن قاطعانه و جدی برخورد خواهد شد.
از سویی هم، مسوولان در وزارت خارجه افغانستان می‌گویند که پرونده ستایش به‌شکل جدی از طرف نهادهای عدلی و قضایی کشور ایران پیگری می‌شود.
خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزارت خارجه افغانستان در تماس با سفارت ایران این پروند را پیگیری می‌کند.
آقای آزاد افزود: سفارت افغانستان در ایران در تماس با خانواده این کودک؛ این قضیه را با نهاد‌های عدلی و قضایی آن کشور تحت تعقیب قرار داده و افراد متهم به این جنایت تحت بازداشت قرار دارند.
به‌گفتۀ او، سفارتخانه‌های افغانستان در بیرون از کشور از حقوق شهروندان افغانستان دفاع کرده و پرونده ستایش قریشی را نیز به شکل جدی پیگیری می‌کنند، تا عدالت تطبیق شود.
 اذیت و آزار در کابل
در این حال، نگرانی‌ها در کابل از آزار و اذیت کودکان افزایش یافته است.
شب گذشته یک کودک به نام الیاس در مربوطات حوزه سوم پولیس پس از قرار گرفتن مورد آزار اذیت حلق آویز شده است.
اما، فریدون عبیدی مدیر تحقیقات جنایی کابل می‌گوید: این کودک مورد اذیت جنسی قرا نگرفته است. او در تماس تیلفونی به روزنامۀ ماندگار گفت: در معایناتی که طب عدلی بالای جسد این کودک انجام داده؛ نشان می‌دهد که این کودک مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته و از طرف کسی اعدام نشده، بلکه خودکشی کرده است.
او گفت: اما، دو تن در اتهام به این قضیه تحت بازداشت مسوولان جنایی کابل قرار دارند.
به گفتۀ او، این افراد به اساس ادعای خانواده این کودک در مربوطات حوزه سوم پولیس بازداشته شده اند و تاهنوز انگیزه خودکشی این کودک روشن نشده است.
 ۲۰۱۵ سال پر خطر برای کودکان
در این حال، گزارش دفتر هیأت معاونت سازمان ملل و ادارۀ حمایت از کودکان نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ میلادی در بخش دسترسی کودکان افغانستان به آموزش و پرورش و خدمات صحی، سال پرخطر بوده و ۱۸۲ درصد تهدیدات نسبت به سال پیش بیشتر است.
این گزارش که زیر نام «آموزش و صحت در معرض خطر» به تاریخ ۳۰ حمل نشر شد، وضعیت آموزش و صحت کودکان را در افغانستان، از اول جنوری ۲۰۱۳ تا آخر دسامبر ۲۰۱۵ را در بر می‌گیرد.
در این گزارش۱۲۵ واقعۀ ثبت شده که نشان می‌دهد، دسترسی کودکان افغانستانی به آموزش و پرورش و صحت با تهدیدات جدی مواجه است.
در سال جاری تهدیدات و عدم دسترسی کودکان افغانستانی به صحت، نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۹ واقعۀ ثبت شده است که دسترسی کودکان را به خدمات صحی محدود کرده است.
گزارش یوناما و یونیسف می‌گوید که در سال گذشتۀ میلادی ۲۰ کارمند صحی کشته شده، ۴۳ تن مجروح شده و ۶۶ تن دیگر ربوده شده اند.
در بخش معارف نیز شماری زیادی از کودکان افغانستانی در سال ۲۰۱۵ میلادی از درس محروم شده اند و این دو نهاد سازمان ملل، ۱۳۲ واقعه را مستندسازی کرده که سبب محروم‌شدن کودکان افغانستانی از تعلیم شده است.
گزارش یوناما و یونیسف بیانگر این است که ۱۱ کارمند معارف در این سال جان باخته اند، ۱۵ تن زخم برداشته و ۴۹ تن دیگر ربوده شده اند و نسبت به سال ۲۰۱۴ یک اندازه افزایش را نشان می‌دهد.
گزارش می‌افزاید که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل ناامنی‌ها ۳۶۹ مکتب مسدود شده و ۱۳۹ هزار شاگرد از تعلیم بازمانده اند و جلو رفتن ۶۰۰ معلم به مکتب گرفته شده است.
در این گزارش آمده است که از جملۀ ۲۵۷ واقعۀ مستند در سال ۲۰۱۵ میلادی، اکثریت آنان شامل تهدید و ترساندن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، افزایش ۱۸۲ درصدی داشته است. در این گزارش نوعیت اعمال تهدید و ترساندن، شامل تهدید به مرگ، ضرب و جرح کارمندان صحی و معارف، بستن مکاتب، نامۀ منع حضور در مکاتب به ویژه علیه دختران، اخاذی و سایر اقدامات آسیب‌رسان بوده است.
یوناما و یونیسف هم‌چنان واقعاتی را مبنی بر کارگذاری ماین و مواد منفجره در نزدیکی مکاتب و کلینیک‌ها مستندسازی کرده است که منجر به کشته و زخمی شدن کارمندان صحی و معارف گردیده است.
نیکولاس هیسم نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که یافته‌های این گزارش عمیقاً نگران‌کننده است؛ چون معلمین، پزشکان و کارمندان صحی بسیار به ساده‌گی مورد تهدید و خشونت قرار می‌گیرند و به سهولت مدارس و تجهیزات شفاخانه‌ها استفاده سوء می‌شود.
در این گزارش به نقل از اکهیل آییر نمایندۀ دفتر حمایت از سازمان ملل متحد در افغانستان نگاشته است که در سال ۲۰۱۵ میلادی کودکان افغانستانی با وضعیت جدی مواجه بودند با آن‌که این کودکان را فقر تهدید می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.