شهروندان کندز: نجـات‌مان دهیـد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 19 میزان 1395 - ۱۸ میزان ۱۳۹۵

شهروندان کندز می‌گویند، هفت روز است که مردم و ارتش ملی در منطقۀ باغ شرکت این ولایت در محاصرۀ طالبان قرار دارند و هیچ نوع کمکی تا به حال به آنان صورت نگرفته است.
آنان با انتقاد شدید از حکومت می‌گویند: وضعیت به‌گونه‌یی پیش می‌رود که طالبان قسمتی از روز را جنگ کنند و قسمتی را هم بخوابند و خود را تجهیز mandegar-3کنند.
به باور آنان، حکومت تنها از طریق رسانه‌ها مردم را فریب می‌دهد، جز چوک کندز، دیگر همه بخش‌ها به دست طالبان قرار دارد.
دکتر میرویس نوری، رییس یکی از نهاد‌های خصوصی در ولایت کندز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید:هفتاد درصد مردم کندز فراری‌اند و ۳۰ درصدی که داخل کندز مانده‌اند، با مشکلات فراوانی روبه‌ور می‌باشند.
آقای نوری می‌افزاید: طالبان بیشتر داخل خانه‌های مردم جا گرفته‌اند و قوای هوایی کشور به خانه‌های مردم بمباردمان می‌کنند که با این وضعیت، خسارات زیادی به مردم کندز رسیده است.
آقای نوری با بیان این‌که تا به حال بیشتر از ۲۰۰ کشته و مجروح در شفاخانۀ حوزه‌یی کندز وجود دارد و به‌شدت به دارو و درمان نیاز دارند، می‌افزاید:”مواد خوراکی با آن‌که بسیار به مشکل قابل دست‌رس است، اما وقتی پیدا می‌شود، قیمت آن ده برابر افزایش یافته است.”
آقای نوری خاطر نشان ساخت: اندکی کمک‌های صحی از ولایت بلخ و تخار و نهاد دکتران بدون مرز صورت گرفته است، اما کافی نیست. برای ما از همه نگران کننده‌تر این است که از روز نخست جنگ قندز تا به حال،دولت مرکزی در قسمت رسیده‌گی به مردم کوچک‌ترین اقدامی نکرده است.
او می‌گوید: حکومت وضعیت را به‌گونه‌یی مساعد ساخته است که طالبان قسمتی از روز را جنگ کنند و قسمتی را هم بخوابند و خود را تجهیز کنند، مردم کندز در حال‌حاضر به هیچ‌چیز دیگری به جز نجات جان‌شان فکر نمی‌کنند.
دکتر نوری با آن‌که از حکومت توقع چندانی ندارد، اما می‌گوید که حکومت حداقل برای بیرون‌شدن شهروندان باقی‌ماندۀ کندز از میدان نبرد، برای‌شان کمک کند تا جان‌های‌شان را نجات دهند.
در سوی دیگر، یکی دیگر از شهروندان ولایت کندز که می‌خواهد نامی از او گرفته نشود و ما در این گزارش از او به‌نام مستعارِ فرید یاد می‌کنیم، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید:هفت روز است که در منطقۀ باغ شرکت، شهروندان کندز و نیروهای ارتش ملی در محاصرۀ طالبان قرار دارند واما هیچ نوع کمکی تا به حال به آن‌ها صورت نگرفته است.
آقای فرید می‌افزاید: “هر زمانی‌که حکومت از سوی رسانه‌ها مورد پرسش قرار می‌گیرد، می‌گویند که ساحه را امنیت گرفته‌ایم یا قرار است عملیاتی انجام دهیم، درحالی که همه دروغ است. فقط چوک کندز در دست حکومت است و بس.”
او باور دارد که اگر یکی دو روز دیگر کندز به دست طالبان باشد، مردم افغانستان شاهد فاجعۀ انسانی در این ولایت خواهند بود.
به گفتۀ فرید: مردم کندز به لحاظ دست‌رسی به آب و غذا به‌شدت با مشکل مواجه‌اند، قیمت یک قرص نان به ۵۰ افغانی افزایش یافته و آب آشامیدنی صحی نیز وجود ندارد.
آقای فرید خاطر نشان ساخت: “روزها است که اجساد قربانیان جنگ،اعم از ملکی و نظامی در کوچه و پس کوچه‌ها افتید‌ه‌ا‌‌ند و کسی به آن‌ها رسیده‌گی نمی‌کند. در منطقۀ پاچا قلندر هشت روز است که دوازده نفر شهید ملکی و نظامی در آن‌جا افتیده‌اند و کسی حتا دستی هم به آن‌ها نزده است.”
آقای فرید در پیوند به رسیده‌گی صحی به شهروندان کندز می‌گوید: مقداری دارو و خون از طرف مردم ولایت تخار به شفاخانۀ حوزه‌یی کندز رسیده است بس. حکومت در این زمینه تا به حال خاموش بوده است.
این باشندۀ کندز اظهار داشت:”هم طالبان و هم نیروهای امنیتی در خانه‌های مردم مواضع ایجاد کرده‌اند و باهم می‌رزمند. قوای هوایی خارجی و افغاستانی کماکان بمباردمان هوایی انجام می‌دهند، هرچند نیروهای خارجی دشمن را درست هدف می‌گیرند، اما نیروهای هوایی افغانستان در منطقۀ بالاحصار نیروهای ارتش را هدف گرفتند و در منطقۀ باغ شرکت نیز ساحۀ مسکونی را هدف گرفتند که در نتیجۀ آن، یک طفل و یک خانم زخمی شدند.”
این شکایت‌های شهروندان درحالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش آواره‌گان و بروز فاجعۀ انسانی در کشور به شدت نگرانی کرده است.
رفیعالله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: اگر حکومت افغانستان به آواره‌گان داخلی رسیده‌گی نکند، فاجعۀ انسانی بیشتری در کشور به وجود خواهد آمد.
این مسوول کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد که مخالفان مسلح در ولایت‌های ناامن، به‌ویژۀکندز، خانه‌های افراد ملکی و تأسیسات عامه و دولتی را به شکل گسترده مورد استفاده قرار داده و نیز تخریب کرده است.
طالبان حوالی ساعت ۳ بامداد روز (دوشنبه/۸میزان) هفتۀ گذشته، از چهار جهت به شهر کندز حمله کردند و بخش‌هایی از این ولایت را در دست گرفتند.
گروه طالبان یک سال پیش هم در ششم میزان به این شهر هجوم آورده بود، ولی بیشتر از سه روز در این شهر نماند و پس از انجام جنایت‌های زیادی، این شهر را ترک کردند. در جنگ سال گذشته سلاح و مهمات زیادی به دست جنگ‌جویان طالب در این شهر افتاد.
اما این‌بار جنگ کندز درحالی طولانی شده است که مقام‌های دولتی می‌گویند، برای حفظ جان غیرنظامیان نمی‌توانند حملات‌شان را به شکل همه‌جانبه دنبال کنند.
اگرچه تاکنون آمار تلفات غیر نظامیان در جنگ کندز منتشر نشده، اما احتمال بروز یک فاجعۀ انسانی در این شهر نیز پیش‌بینی شده و علاوه بر قتل و کشتار غیرنظامیان، هزاران باشندۀ این شهر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.